Strona głównaPoradyZa dużo oleju w silniku – co to oznacza?

Za dużo oleju w silniku – co to oznacza?

-

Zbyt duża ilość oleju silnikowego w pojeździe może skutkować pojawieniem się problemów związanych z poprawnym działaniem samochodu. Ważne jest regularne kontrolowanie poziomu oleju i dbanie o to, aby nie przelać powyżej wartości zalecanej przez producenta pojazdu. Co zrobić, jeśli już tak się stanie? Wyjaśniamy, jakie mogą być konsekwencje nadmiaru oleju w silniku. Wskazujemy, jak sobie z taką sytuacją poradzić i zredukować poziom oleju w bezpieczny sposób.

Za dużo oleju w silniku – objawy przelania silnika

Nadmiar oleju w silniku, zwany także „przepełnieniem miski”, to sytuacja, w której poziom oleju w silniku jest wyraźnie powyżej zalecanych norm. Sytuacja, w której znajdzie się za dużo oleju w silniku jest najczęściej spowodowana nieumyślnym dolaniem oleju – w momencie, kiedy jego stan jest w górnych, sugerowanych granicach. Zbyt wysoki poziom oleju może być także konsekwencją nieumiejętnej jego wymiany. To zdarzenie niezwykle rzadkie, choć oczywiście możemy tego niekiedy doświadczyć. Szczególnie, jeśli wymiany będzie dokonywał niedoświadczony pracownik zakładu serwisowego, który przez nieuwagę napełni miskę olejową ponad stan. Innym przypadkiem jest samodzielne dolewanie oleju bez wcześniejszego sprawdzenia poziomu, co może skutkować przekroczeniem zalecanego stanu. Nadmiar oleju w silniku może prowadzić do szeregu problemów, które mogą wpłynąć na działanie pojazdu. Jakie są tego pierwsze objawy?

  • wzrost ciśnienia oleju sygnalizowanych przez kontrolkę,
  • pojawienie się niewielkich wycieków,
  • dym z rury wydechowej,
  • spadek mocy silnika.

Za dużo oleju w silniku diesla – czym to grozi?

Nadmiar oleju zwiększa ilość płynu w układzie smarowania, co może prowadzić do wzrostu ciśnienia w silniku. To z kolei prosta droga do generowania wielu uszkodzeń – uszczelniaczy, przewodów czy systemów filtrujących. Najpoważniejszą konsekwencją związaną z długotrwałym utrzymywaniem za wysokiego poziomu oleju może być nawet uszkodzenie jednostki napędowej. Wcześniej pojazd może tracić na mocy, a przyspieszenie po naciśnięciu pedału gazu może być osłabione. Silniki diesla są szczególnie wrażliwe na wysokie ciśnienie oleju. Ponadto, nadmiar oleju w silniku diesla może prowadzić do spalania oleju w układzie wydechowym. Generuje to ryzyko uszkodzenia katalizatora i filtra DPF. Warto pamiętać, aby nie doprowadzać do sytuacji, w której w misce olejowej pojazdu z silnikiem diesla znajdzie się nadmiar oleju silnikowego. W takiej sytuacji konieczne może być jego spuszczenie. Co w sytuacji, w której znajdzie się za dużo oleju w silniku benzynowym? W takim przypadku konsekwencje nadmiaru oleju są podobne do tych w silnikach diesla, ale różnice wynikają z odmiennych konstrukcji i zasad działania tych dwóch rodzajów silników.

Za dużo oleju w silniku – skutki wlania dużej ilości oleju

Utrzymywany przez długi czas za duży poziom oleju w silniku może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Jednorazowe przelanie nie musi od razu oznaczać, że auto na pewno się zepsuje. Warto jednak pamiętać, że nagły wzrost ciśnienia w układzie osłabia uszczelnienia, co może skutkować wyciekami w przyszłości – nawet, gdy nigdy więcej nie przytrafi nam się sytuacja z przelaniem silnika. Wśród podstawowych skutków wyróżnia się m.in.:

  • wzrost ciśnienia oleju, co może doprowadzić do uszkodzeń uszczelek,
  • pojawianie się rozszczelnień w wyniku zbyt wysokiego ciśnienia,
  • spadek wydajności silnika w wyniku zbyt dużej ilości oleju,
  • nadmiar oleju może wpływać na uszkodzenia elementów układu wydechowego.

Za dużo oleju w silniku – jak spuścić?

Sprawdziliśmy i postawiliśmy diagnozę: za dużo oleju w silniku o litr. Co w takiej sytuacji należy zrobić? Najlepszym wyjściem jest spuszczenie nadmiaru oleju przez korek. W tym celu najlepiej udać się do mechanika, który ma doświadczenie w wymianach oleju. Jeśli chcemy wykonać tę pracę na własną rękę, to możemy wykorzystać narzędzie do odsysania. Urządzenie z pompką w formie strzykawki służy do odsysania nadmiaru oleju lub paliwa – zakupimy je za kilkadziesiąt złotych. Możemy także odkręcić korek olejowy samodzielnie, ale w takim przypadku musimy posiadać odpowiednią ilość miejsca i swobodny dostęp do podwozia.

POPULARNE

Jak działa serwo

Serwo – jak działa, objawy, budowa

0
Serwo hamulcowe to ten rodzaj elementu wyposażenia samochodu, o którym większość osób nawet nie wie, że istnieje. Nie wiadomo nie tylko o jego obecności,...
Mycie szyb samochodowych

Mycie szyb samochodowych

OSTATNIE POSTY