„Tylko wsiadać i jechać” – jakże często podobne słowa słyszy kierowca, który nabywa w końcu wymarzony pojazd i pełen dumy odbiera do niego kluczyki. Niestety, rzeczywistość weryfikuje kwieciste opisy i zapewniania sprzedawców, a wyśniony samochód w krótkim czasie zaczyna się psuć. Kierowca musi radzić sobie z awarią bardzo często sam, a to, jak sobie z nią poradzi, zależy od wyposażenia jego warsztatu. Jednym z narzędzi, które powinien mieć zawsze pod ręką, jest podnośnik, przydający się wtedy, gdy trzeba zajrzeć pod podwozie lub wymienić koło. Jaki podnośnik wybrać powinien do warsztatu kierowca lub mechanik zajmujący się naprawą samochodów? Wszystko zależy od jego potrzeb. Do usterek mniejszych wystarczy zwykły hydrauliczny podnośnik słupkowy, do przeglądu podwozia i zaawansowanych napraw potrzebny jest podnośnik jedno lub dwukolumnowy.

Jaki wybrać podnośnik dwukolumnowy?

Podnośniki dwukolumnowe unoszą pojazd za pomocą dwóch par ramion osadzonych na specjalnych wózkach, które poruszają się pionowo po prowadnicach kolumn. Taka konstrukcja umożliwia unoszenie pojazdów w  sposób zapewniający jak najlepszy dostęp do podwozia. Ramiona – regulowane w zakresie długości wysuwania – wsuwa się pod podwozie pojazdu usytuowanego na stanowisku unoszenia.
Przy oglądzie podnośników dwukolumnowych koniecznie trzeba zwrócić uwagę na rodzaj napędu jaki został w nich zastosowany, by wybrać ten odpowiedni dla potrzeb. Do warsztatu będzie potrzebny podnośnik działający w sposób szybki i niezawodny.


Napęd śrubowy. Jedną z zalet, i chyba największą, dwukolumnowych podnośników z napędem śrubowym jest prostota konstrukcji. Budowa ich jest nieskomplikowana, więc części składowe konstrukcji rzadko ulegają zniszczeniu. Wadą dwukolumnowych podnośników z napędem śrubowym jest ich głośna praca oraz koszt eksploatacji.


Napęd hydrauliczny. Mechanizm konstrukcji z napędem hydraulicznym funkcjonuje dzięki pompom zasilanym olejem, z tego powodu jego praca jest cichsza, nie zużywa on też energii podczas opuszczania pojazdu, bo wykorzystana jest tutaj waga pojazdu. Dwukolumnowy podnośnik z napędem hydraulicznym działa szybciej niż jego odpowiednik z napędem śrubowym, powszechnie uważany jest też za bardziej niezawodny.

Żeby wybrać odpowiedni dwukolumnowy podnośnik do warsztatu, warto znać możliwości, wady i zalety obydwu typów, tego z napędem śrubowym i tego z hydraulicznym.

Jak wysoki powinien być garaż pod podnośnik?

Jeśli już zdecydowaliśmy się wybrać podnośnik dwukolumnowy, należy dostosować jego wielkość i zasięg ramion do wymiarów garażu, zwłaszcza do jego wysokości. Standardowo przyjmuje się, że minimalna wysokość garażu dostosowanego do podnośnika powinna wynosić 3 metry, najlepiej jednak, aby wynosiła 4 metry.

Jaki wybrać podnośnik hydrauliczny słupkowy?

Podnośnik hydrauliczny słupkowy przeznaczony jest do pracy przy likwidowaniu mniejszych usterek pojazdu. Ma on niewielkie rozmiary a stosunkowo duży udźwig, dochodzący nawet do 20 ton ( w droższych urządzeniach do 30 ton), jego konstrukcja sprawia, że można go łatwo ustawić w idealnym pionie. Jego wady to mała powierzchnia podstawy i elementu przylegającego do samochodu, brak stabilności i wysokość urządzenia. Aby wybrać odpowiedni podnośnik, przed zakupem należy upewnić się, czy zmieści się on pod samochodem, trzeba też sprawdzić czy pod pojazdem znajdują się wystarczająco solidne punkty podparcia. Najlepiej zmierzyć podnośnik i wybrać taki, który spełni oczekiwania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here