Strona głównaPoradyDlaczego pełna historia pojazdu z Niemiec jest kluczowa przy imporcie samochodu?

Dlaczego pełna historia pojazdu z Niemiec jest kluczowa przy imporcie samochodu?

-

Przy planowaniu importu pojazdu z naszej zachodniej granicy, kluczową rolę pełni zweryfikowana i prawdziwa historia pojazdu z Niemiec. Mogłoby się wydawać, że proces sprowadzenia samochodu wiąże się z dużym ryzykiem, jednak istnieją rozsądne rozwiązania i przydatne wskazówki, które mogą w znacznym stopniu zminimalizować zagrożenia i pomóc nam w podjęciu świadomej oraz bezpiecznej decyzji dotyczącej sprowadzenia auta.

Importując samochód, nie zawsze możemy być pewni, że zagraniczny sprzedawca mówi prawdę, poza tym występuje też naturalna bariera językowa oraz możliwość potencjalnych niedomówień. Dlatego to właśnie w naszym interesie będzie znajdować przeprowadzenie dodatkowej weryfikacji, która pozbawi rozczarowania na badaniu technicznym i przykrych niespodzianek podczas użytkowania auta w przyszłości.

Dlaczego warto sprawdzać historię pojazdu z Niemiec?

Import i zakup samochodu używanego z Niemiec, podobnie jak ze Stanów Zjednoczonych, może wydawać się atrakcyjną opcją zwłaszcza ze względu na niższe ceny, bogatsze wyposażenie, lepsze utrzymanie, czy potencjalny niższy przebieg auta. Jednak niezwykle ważne z perspektywy kupującego jest dokładne sprawdzenie historii takiego pojazdu, aby uniknąć wielu potencjalnych problemów w przyszłości.

Pełna historia pojazdu może dostarczyć istotnych informacji o jego przeszłości, takich jak wypadki, kolizje, szkody, wcześniejsze przeznaczenie (np. jako taxi), a także faktyczny przebieg pojazdu. Bez tej wiedzy, kupujący może narażać się na ryzyko zakupu samochodu z ukrytymi wadami, co w konsekwencji może prowadzić do nieprzewidzianych kosztów napraw oraz utraty wartości pojazdu.

Szczególne zagrożenie mogą stanowić samochody, które ucierpiały w przeszłości w wyniku zalania. Tę kategorię szkód stanowią przypadki pojazdów popowodziowych, które w 2023 roku osiągnęły wartość ponad 2 mln 921 tys. euro. Stanowi to zaledwie 0,05% ogólnej liczby szkód zgłoszonych w raportach serwisu autoDNA, co przekłada się na nieco ponad 200 takich zdarzeń. Warto mieć także świadomość tego typu przypadków.

Gdzie sprawdzić historię samochodu z Niemiec?

Kupno samochodu bez pełnego poznania jego historii może okazać się ryzykownym przedsięwzięciem. Atrakcyjne pojazdy sprowadzane z Niemiec mogą mieć „ukrytą” przeszłość, w tym poważne wypadki, uszkodzenia powodziowe, czy zmieniony przebieg.

Takie pojazdy mogą być oferowane po niższej i w bardziej atrakcyjnej cenie, co na pierwszy rzut oka wydaje się korzystną ofertą. Jednakże trzeba zachować czujność, ponieważ problemy te mogą znacznie wpływać na bezpieczeństwo, niezawodność oraz wartość pojazdu w długoterminowej perspektywie (np. w późniejszej próbie odsprzedaży samochodu).

Dodatkowo warto zaznaczyć, że historia pojazdu może ujawnić także informacje o regularności przeprowadzanych przeglądów technicznych, co jest kluczowe dla oceny ogólnego stanu technicznego samochodu.

autoDNA

autoDNA to popularny serwis internetowy o globalnym zasięgu oferujący szczegółowe Raporty Historii Pojazdów. Dzięki rozbudowanym bazom danych z USA, Kanady oraz różnych krajów europejskich, w tym z Niemiec, serwis ten jest w stanie dostarczyć obszerne informacje o historii dowolnego pojazdu z pomocą numeru VIN lub numeru rejestracji pojazdu, w tym o jego poprzednich właścicielach, historii przeglądów, a także ewentualnych wypadkach czy uszkodzeniach.

Dane zagraniczne mogą okazać się kluczowe w procesie decyzyjnym o zakupie pojazdu. Dzięki autoDNA w prosty sposób można sprawdzić: dane techniczne (rok produkcji, model, pojemność i moc silnika), aktualność badania technicznego, informację o tym czy samochód był kradziony i złomowany, datę pierwszej rejestracji, czy historię przebiegu pojazdu, co wszystko łącznie liczy się w kontekście legalności poruszania się pojazdem po polskich drogach.

Dokładna inspekcja przed zakupem pozwoli bez problemu ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec. Wszystkie te czynniki wskazują, że sprawdzenie auta to wręcz konieczność.

CEPiK

CEPiK, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, to polski system , który przechowuje dane o pojazdach mechanicznych i ich właścicielach. System ten jest dostępny zarówno dla obywateli, jak i dla różnych instytucji. Duża część informacji obejmuje używane samochody.

Aby uzyskać informacje o historii pojazdu, należy znać:

  • numer rejestracyjny
  • numer VIN (np. w dowodzie rejestracyjnym, zawiera go także karta pojazdu)
  • datę pierwszej rejestracji

Funkcja ta jest szczególnie użyteczna ze względu na używane samochody, ponieważ umożliwia weryfikację historii pojazdów oraz ich ubezpieczenia. Właściciele pojazdów mogą również sprawdzić, do kiedy ich polisa OC jest ważna, co jest przydatne również dla osób poszkodowanych w kolizjach, by upewnić się, że sprawca posiada ważne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

CEPiK jako baza danych oferuje różnorodne informacje: od danych o badaniach technicznych, przez szczegóły rejestracji, dokumenty, zdarzenia takie jak kradzieże, aż po szczegóły dotyczące polisy OC. Ewidencja kierowców dostarcza informacji o danych osobowych, wydanych prawach jazdy, ewentualnych utratach uprawnień czy zakazach prowadzenia pojazdów.

System ten jest również przydatny przed zakupem pojazdu z rynku wtórnego, umożliwiając sprawdzenie kluczowych informacji, jak badania techniczne czy nawet ubezpieczenia OC autobusów.

Od grudnia 2020 roku kierowcy nie muszą mieć przy sobie dokumentów takich jak polisa OC, dowód rejestracyjny czy prawo jazdy, gdyż wszystkie te informacje są dostępne w bazie CEPiK.

TÜV

TÜV (Technischer Überwachungsverein), czyli Związek Kontroli Technicznej to niemiecka organizacja, która od 1973 roku zbiera dane na temat samochodów, które odbyły przegląd techniczny.

Dodatkowe sprawdzenie raportów TÜV przed zakupem wybranego samochodu może dostarczyć wartościowych informacji na temat stanu technicznego pojazdu, a także wskazać na ewentualne problemy, które pojawiły się podczas wcześniejszych przeglądów.

Stowarzyszenie posiada dane o milionach samochodów, w których podczas badań technicznych oceniano między innymi: stan nadwozia, amortyzatory, zawieszenie, układ hamulcowy, ogumienie itd. Samochody osobowe w Niemczech mają wykonywane przeglądy techniczne z częstotliwością co 24 miesiące.

ASO

Autoryzowane Stacje Obsługi (ASO) to kolejne wartościowe miejsce, gdzie warto szukać informacji na temat historii pojazdu. Dzięki dostępowi do dokumentacji serwisowej konkretnych marek ASO może dostarczyć szczegółowych informacji o przeglądach, naprawach oraz wszelkich interwencjach technicznych, jakie miały miejsce w życiu pojazdu.

Znajomość historii pojazdu z Niemiec jest kluczowa nie tylko dla bezpieczeństwa i satysfakcji z użytkowania, ale także z punktu widzenia inwestycji finansowej. Sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem jest zatem krokiem, którego nie można pominąć.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Aby sprawdzić historię pojazdu z Niemiec, należy skorzystać z numeru identyfikacyjnego VIN, który znajduje się w dokumentach pojazdu oraz na jego nadwoziu (chociażby za przednią szybą). Po uzyskaniu numeru VIN, można użyć różnych narzędzi online, takich jak autoDNA.pl, które oferują szczegółowe raporty dotyczące historii pojazdu (nie tylko samochodów!).

Na intuicyjnej stronie autoDNA.pl, po wpisaniu numeru VIN, otrzymujemy informacje o poprzednich właścicielach, historii serwisowej, ewentualnych wypadkach, oraz innych ważnych aspektach, które mogą wpłynąć na decyzję o zakupie.

Jak sprawdzić historię auta z Niemiec po numerze VIN?

Sprawdzenie historii auta z Niemiec za pomocą numeru VIN jest proste. Numer VIN można wprowadzić na stronach internetowych specjalizujących się w raportach o pojazdach. Serwisy, takie jak autoDNA po wprowadzeniu numeru VIN dostarczają Raport Historii Pojazdu, który zawiera informacje o przebiegu, wypadkach, naprawach, a także o historii rejestracji i ubezpieczeń pojazdu.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w autoDNA

Aby sprawdzić historię pojazdu z Niemiec przez autoDNA, należy odwiedzić stronę autoDNA.pl i wpisać poprawny numer VIN pojazdu w wyszukiwarce na stronie. System przeszuka bazy danych i dostarczy raport zawierający informacje takie jak historia wypadków, stan licznika, przeglądy techniczne, a także historię właścicieli i ich zmiany.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec na historiapojazdu.gov.pl

Na stronie historiapojazdu.gov.pl można również sprawdzić historię pojazdu z Niemiec, jeśli został on już zarejestrowany w Polsce. Po wprowadzeniu numeru VIN, daty pierwszej rejestracji oraz numeru rejestracyjnego w odpowiednie pola na stronie, użytkownik otrzyma dostęp do oficjalnych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które mogą obejmować daty przeglądów, zmiany właścicieli, a także informacje o ewentualnych zastawach.

Historię używanego auta można sprawdzić z różnych źródeł, konkretny samochód oraz jego historię można zbadać także korzystając z profilu zaufanego (więcej informacji na ten temat udzieli Ministerstwo Cyfryzacji).

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV?

TÜV to niemiecka organizacja przeprowadzająca inspekcje techniczne pojazdów. Aby sprawdzić historię pojazdu w TÜV, najczęściej potrzebne jest bezpośrednie zwrócenie się do lokalizacji TÜV, gdzie przeprowadzono ostatnie badanie pojazdu. Możliwe jest uzyskanie raportu z przeglądu, który zawierać będzie szczegóły dotyczące stanu technicznego pojazdu, jego bezpieczeństwa oraz ewentualnych usterek.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w ASO?

ASO, czyli Autoryzowana Stacja Obsługi, to miejsce, gdzie pojazdy danej marki są serwisowane zgodnie z zaleceniami producenta. Historię pojazdu w ASO można sprawdzić, kontaktując się bezpośrednio z ASO, które obsługiwało pojazd. Wymagane może być przedstawienie numeru VIN oraz, potencjalnie, innych dokumentów pojazdu, aby uzyskać dostęp do szczegółowych informacji o jego serwisowaniu i historii napraw.

Co zawiera Raport Historii Pojazdu?

Raport Historii Pojazdu oferowany przez autoDNA zawiera wiele ważnych informacji, które pomagają potencjalnym kupującym zrozumieć historię i stan pojazdu przed dokonaniem zakupu. Oto najważniejsze kwestie, które zazwyczaj są zawarte w takim raporcie:

  1. Przebieg samochodu — raport zawiera dane o zarejestrowanym przebiegu w różnych okresach użytkowania pojazdu, co pomaga zidentyfikować ewentualne manipulacje licznikiem.
  2. Historia wypadków i uszkodzeń — informacje o wszystkich znanych wypadkach lub kolizjach, w których uczestniczył pojazd, wraz ze szczegółami dotyczącymi rodzaju i zakresu uszkodzeń.
  3. Historia właścicieli — dane na temat liczby poprzednich właścicieli pojazdu oraz, w niektórych przypadkach, informacje o charakterze ich użytkowania (prywatny, firmowy, wynajem, leasing).
  4. Inspekcja i badanie techniczne — wyniki ostatnich przeglądów technicznych.
  5. Informacje o zastawach i obciążeniach skarbowych — sprawdzenie, czy na pojazd nie zostały nałożone zastawy skarbowe, które mogą być problemem dla nowego właściciela.

Takie raporty są bardzo pomocne przy podejmowaniu decyzji o zakupie używanego pojazdu, gdyż pozwalają na głębsze zrozumienie jego przeszłości oraz obecnego stanu.

Na co zwrócić uwagę, kupując sprowadzony samochód?

Kupując sprowadzony samochód, ważne jest dokładne sprawdzenie kilku kluczowych aspektów, które mogą mieć istotny wpływ na decyzję o zakupie. Pierwszym i podstawowym elementem są odnotowane szkody. Ważne jest, by sprawdzić, czy pojazd nie brał udziału w poważnych wypadkach, czy kolizjach. Informacje o ewentualnych naprawach powypadkowych mogą być kluczowe dla oceny stanu technicznego samochodu.

Następnie warto zwrócić uwagę na przebieg auta. Niekiedy liczniki są cofane, aby zwiększyć cenę pojazdu. Dlatego ważne jest, aby sprawdzić przebieg auta i zweryfikować, czy dane są spójne z ogólnym stanem zużycia pojazdu (np. kierownica, fotele) oraz z historią serwisową.

Wady prawne, takie jak zastawy skarbowe, są kolejnym ważnym elementem weryfikacji auta. Sprawdzenie, czy na samochód nałożone są jakiekolwiek obciążenia prawne, jest niezbędne, aby uniknąć problemów z przyszłym przerejestrowaniem pojazdu na nowego właściciela.

Warto również sprawdzić, czy samochód nie figuruje w bazach samochodów kradzionych. Kupno kradzionego pojazdu może prowadzić do wielu komplikacji prawnych, a nawet konfiskaty samochodu przez organy ścigania.

Poprzednie przeznaczenie pojazdu także odgrywa kluczową rolę, gdy chcemy sprowadzić samochód. Pojazdy, które były wykorzystywane jako taksówki, Uber, czy pojazdy wynajmowane mogą mieć inną historię użytkowania i zużycie niż te użytkowane prywatnie. Tego typu informacje zazwyczaj można uzyskać z historii pojazdu.

Na koniec, historia serwisowa dostarcza cennych informacji o regularności przeprowadzanych przeglądów technicznych i napraw. Kompletna historia serwisowa jest dowodem na to, że samochód był odpowiednio utrzymywany, co może przekładać się na lepszy stan techniczny.

Podsumowując, kupując sprowadzony samochód, niezbędne jest dokładne sprawdzenie powyższych elementów, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i satysfakcję z przyszłego użytkowania.

Artykuł gościnny.

FAQ

Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo?

Potocznie zwana usługa historia pojazdu jest dostępna także w ograniczonym zakresie za darmo. Możemy to zrobić korzystając z kilku źródeł online, takich jak strony rządowe poświęcone historii pojazdów, w tym wyżej wspomniana baza CEPiK. W tym celu można skorzystać z bezpłatnego raportu z Centralnej Ewidencji Pojazdów, możemy też skorzystać z profilu zaufanego. Należy pamiętać, że niektóre szczegółowe dane mogą być dostępne tylko za opłatą, jak np. w serwisie autoDNA.pl.

Czy jest CEPiK w Niemczech?

Warto wiedzieć, że w Niemczech nie ma systemu identycznego do polskiego CEPiK. Jednak istnieje podobny system rejestracji pojazdów i ich historii, którym zarządza Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), czyli Federalny Urząd Transportu Samochodowego oraz TÜV, posiadający rozbudowaną bazę danych budowaną na podstawie przeglądów technicznych.

Czy można sprawdzić auto z Niemiec?

Tak, można sprawdzić auta z Niemiec pod kątem ich historii, poprzednich właścicieli, przebiegu czy historii wypadków. Informacje te można uzyskać za Raportu Historii Pojazdu z pomocą numeru VIN — w takim przypadku warto skorzystać z pomocy, którą oferuje portal autoDNA.pl

Czy można zrobić przegląd auta na niemieckich numerach w Polsce?

Przegląd techniczny auta z niemieckimi numerami rejestracyjnymi można przeprowadzić w Polsce, jednak takie auto nie zostanie zarejestrowane w Polsce bez pełnej procedury importowej, w tym zmiany dokumentów i numerów rejestracyjnych na polskie.

POPULARNE

Autostrady w Polsce

Płatne autostrady w Polsce

0
Autostrady to drogi umożliwiające najszybsze przemieszczanie się transportem samochodowym. Autostrady w Polsce w 2018 już miały ponad tysiąc sześćset kilometrów i obecnie budowane są...
koronawirus w samochodzie

Dezynfekcja samochodu

OSTATNIE POSTY