Instalacja gazowa od lat budzi niesłabnące zainteresowanie kierowców. Gdy ceny paliw oscylują średnio w okolicach 5,00 zł, to gaz kosztuje dwa razy mniej. Nie wszyscy decydują się na instalację LPG w związku w wysokim wydatkiem, jaki na początku trzeba ponieść, z mitami na temat LPG i z obawami o uszkodzenia niektórych części silnika. Opłaca się więc czy nie?

W NIEKTÓRYCH PRZYPADKACH INSTALACJA LPG ZWRACA SIĘ W CIĄGU ROKU.

Co trzeba wiedzieć o LPG?

LPG to mieszanina propanu i butanu. Znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach m.in. w przemyśle, w gospodarstwach domowych czy jako paliwo samochodowe. Instalacja gazowa w samochodzie jest bardzo popularnym rozwiązaniem w wielu krajach takich jak Holandia, Wielka Brytania, Belgia, ale w ostatniej dekadzie ogromną popularność zyskała również w Polsce. Znaczny wzrost cen benzyny spowodował wzmożony popyt na montaż instalacji gazowych. Jedną z ważnych kwestii przy zdecydowaniu się na to paliwo, jest dobór optymalnej do danego silnika, instalacji. Zagwarantuje to, że uszczelniacze zaworowe i inne komponenty silnika, będą się wolniej zużywać. Boom na autogaz spowodował pojawienie się mnóstwa amatorskich warsztatów, oferujących montaż LPG, ale znalezienie solidnego i kompetentnego mechanika, to konieczność. Nie należy kupować też taniej instalacji, gdyż najczęściej cena idzie w parze z jakością.

czy lpg się opłaca

Jak jeździć ekonomicznie na gazie?

Technika jazdy na LPG w zasadzie nie różni się od jazdy na benzynie. Nie należy gwałtownie przyspieszać, zaleca się utrzymywanie stałej prędkości i obrotów silnika na poziomie ok. 2000-2500. Jazda na gazie zimą różni się tym, że ze względu na dłuższy czas nagrzewania silnika, auto spala więcej benzyny, ponieważ sterownik przełącza zasilanie z benzyny na gaz, dopiero gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę. Warto wtedy, aby zaoszczędzisz i zużyć jak najmniej benzyny, ruszać bardzo delikatnie i jechać wolno, dopóki silnik się nie nagrzeje.

Sprawdź jak jeździć ekonomicznie

Szacuje się, że w Turcji 30% aut jeździ na mieszance LPG.

Najczęściej montowaną obecnie instalacją LPG w samochodach, jest instalacja IV generacji, czyli instalacja sekwencyjna. Starsze generacje miały wtrysk gazu bezpośrednio przed zaworem ssącym. Wadą tego rozwiązania było to, że wszystkie cylindry miały tę samą mieszankę i były tak samo sterowane. W instalacji sekwencyjnej rozwiązano ten problem w taki sposób, że gaz w fazie lotnej jest podawany bezpośrednio do wtryskiwaczy, a jego dawka sterowana jest przez komputer pokładowy silnika. Jadąc na gazie sekwencyjnym, warto hamować silnikiem przy dojeżdżaniu np. do skrzyżowania. Zmniejsza to zużycie paliwa, a także oszczędza układ hamulcowy.

ISTNIEJE PRZEKONANIE, ŻE DO SIlNiKÓW DIESLA NIE MOŻNA ZAMONTOWAĆ SEKWENCJI LPG, NIC BARDZIEJ MYLNEGO.

LPG do diesla

Czy można założyć instalację gazową do diesla – to pytanie, wokół którego narosło wiele mitów. Każde auto, nawet z silnikiem diesla, można przystosować do autogazu, ale nie zawsze jest to opłacalne. W tym przypadku koszty montażu LPG są dużo wyższe, mogą wynosić ok. 5000 zł. Ponadto gaz w silniku diesla jest korzystnym rozwiązaniem, gdy auto ma duże przebiegi, a silnik często chodzi z jednakowym obciążeniem, czyli np. na długich trasach, na autostradach bądź w terenie niezabudowanym. Obecnie niektóre koncerny samochodowe, idąc za potrzebami klientów, oferują samochody z fabryczną instalacją gazową przy zakupie auta. Jest to na pewno bezpieczniejsze wyjście niż montaż instalacji gazowej na własną rękę, bo jest pewność, że do danego samochodu benzynowego lub diesla, faktycznie można założyć bez przeszkód LPG.

LPG DO DIESLE

Jakie są koszty założenia instalacji LPG?

Koszt założenia instalacji LPG jest zależny od wielu czynników, m.in. od typu instalacji, jej generacji, od ilości cylindrów w silniku, od wielkości butli, jej jakości czy producenta. Średni koszt to ok. 3.000 zł. Koszty przeglądu przy aucie na gaz wynoszą 162 zł (w tym koszty specjalistyczne instalacji gazowej – 63 zł). Butla gazowa jest ważna 10 lat. Po tym czasie należy sprawdzić jej stan techniczny i w zależności od rezultatu badania – albo wymienić, albo zalegalizować. Koszt legalizacji to średnio 250 zł. Czy więc LPG się opłaca? O ile instalacja zostanie zamontowana do auta, które będzie w stanie przejechać taką ilość kilometrów, by inwestycja się zwróciła – to jak najbardziej. Zakładając, że auto spala 8 litrów benzyny na 100 km, gazu będzie spalać ok. 10-15% więcej. Przy cenie gazu 2,20 zł i przy cenie benzyny 5,10 zł, koszt instalacji gazowej za 3500 zł powinien się zwrócić po przejechaniu ok. 19 000 km. W kosztach należy także uwzględnić wyższe ceny przeglądów, i koszty dodatkowe jak np. wymiana filtrów i innych zużywających się elementów instalacji. 19 000 km niektórzy przejeżdżają w rok, a niedzielni kierowcy nawet w 3 lata. Dlatego każdy powinien zdecydować, czy w jego konkretnej sytuacji taka inwestycja się opłaca.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 ocena, średnia 5,00 z 5)
Loading...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here