Co to jest TCS lub inaczej ASR? W niektórych markach pojazdu można go znaleźć pod nazwą TCS, w innych ten sam system będzie się nazywał ASR. Skrót TCS, czyli Traction Control System, oznacza układ kontroli trakcji, który ma za zadanie zapobiegać kontrolować przyczepność kół napędowych, a dokładnie zapobiegać jej utracie, podczas poruszania się, a także przyspieszania samochodu, zwłaszcza, kiedy mamy do czynienia z nawierzchnią, na której jest ograniczona przyczepność. Dotyczy to głównie nawierzchni, na których znajduje się śnieg, lód, czy na przykład błoto pośniegowe. Oprócz niedopuszczenia do nadmiernego poślizgu, system ten może wpływać w sposób pośredni na samochód w trakcie jazdy na zakrętach, a także zmniejszać eksploatację opon.

Jak działa system TCS w aucie? System TCS działa na koła, nie ma wpływu na silnik. Podczas ślizgania się kół na śliskiej powierzchni, powoduje on, że zaczynają one hamować. Układ sterowania uznaje, że koła wpadły w poślizg w momencie, gdy koła napędowe poruszają się szybciej niż koła napędzane. Po rozpoznaniu poślizgu kół, układ TCS wykorzystuje jednostkę sterującą pracą silnika, która powoduje ujęcie gazu oraz hamulce, które wyhamowują koło, które wpadło w poślizg. System TCS powoduje redukcję momentu obrotowego, który jest kierowany na koła, właśnie przez nagłe odjęcie gazu, który przekroczy wartość maksymalną, w wyniku której koła stracą przyczepność. Do zmniejszenia momentu obrotowego dochodzi przez sterowanie stopniem otwarcia przepustnicy lub przez obniżenie dawki paliwa poprzez listwę wtryskową. Działanie systemu TCS zależy w znacznym stopniu od producenta. W przypadku niektórych polega on wyłącznie na hamowaniu kół, a znowuż w innych dodatkowo steruje pracą silnika. System TCS w aucie uruchamia się w momencie włączenia kluczyka wyłącznika zapłonu. Działanie tego systemu sygnalizowane jest pojawieniem się migającej żółtej kontrolki się na desce rozdzielczej  W niektórych pojazdach istnieje możliwość wyłączenia go wyłącznikiem, który również znajduje się na desce rozdzielczej. Układ TCS jest aktywowany przy prędkościach niższych niż 30-50 km/h, jednak trwają prace, by funkcjonował on przy każdej prędkości. Ważną rzeczą, przy której TCS w samochodzie jest sprawny, jest stan bieżników opon. System nie będzie działał prawidłowo, jeżeli wysokość bieżników będzie bardzo niska. 

Świecąca kontrolka TCS

Niebezpieczna jest jazda z uszkodzonym systemem TCS. Świecąca kontrolka TCS może sugerować nie tylko awarię związaną z systemem trakcji, ale również bywa informacją, że doszło do awarii układu ABS albo uszkodzone zostały czujniki prędkości kół lub po prostu sam system kontroli trakcji został uszkodzony. Może to doprowadzić do zaistnienia niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza podczas trudnych warunków, dlatego ważne jest jak najszybsze wykrycie problemu i jego naprawę. Bez sprawnego systemu ABS, a co za tym idzie i ESP oraz TCS, kierowca jest zdany jedynie na swoje umiejętności radzenia sobie podczas trudnych warunków na drodze. Jeżeli mamy problem z układem TCS, to na desce rozdzielczej pojawi się nam informacja, a w zależności od systemu i modelu auta, przyjmować będzie różne postacie, na przykład symbol auta ze śladami poślizgu lub sam skrót TCS z napisem OFF, lub symbol samochodu w trójkącie. Często awarie systemu ASR są związane z jego zabrudzeniem lub po prostu uszkodzeniem samego przewodu elektrycznego. W tym przypadku nie ma potrzeby wymiany czujników, ponieważ nie podlegają one naprawie, a jedynie przeczyszczenie czujników, czy naprawa samego przewodu. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here