Alternator, czyli prądnica prądu przemiennego. Podzespół, który umożliwia przetwarzania energii mechanicznej w prąd przemienny. Alternator posiada prostownik, który umożliwia ładowanie akumulatora wymagającego prądu stałego. Prostownik ten posiada krzemowe diody, których uszkodzenie może stwarzać problemy z ładowaniem naszego akumulatora. Pierwszy alternator został stworzony przez Nikola Tesle ponad 100 lat temu. Nie jest to jednak niezawodny element w naszym samochodzie i często przytrafiają się kłopoty z ładowaniem. Budowa alternatora nie jest zbyt złożona, skupia ona w sobie kilka kluczowych elementów. Jednym z takich elementów jest stojan, czyli zespół nieruchomych elementów. Następnie wirnik, czyli elektromagnes, który wytwarza pole magnetyczne. Poza tym mostek prostowniczy, złącza zewnętrzne, wcześniej wspominany diody, łożyska, wentylator, regulator i szczotko trzymacz oraz koło pasowe.

Alternator nie ładuje

Każdy podzespół w naszym samochodzie z czasem ulega zużyciu lub uszkodzeniu. W przypadku alternatora z całą pewnością zużyciu ulegają łożyska lub szczotki. Awarii z kolei często ulegają mostki diodowe, regulatory napięcia czy stojany.  Każda z tych awarii wymaga wymontowania budowy, a co za tym idzie wyjęcie całkowicie alternatora z naszego samochodu. Wyjęcie nie jest trudne, wystarczy zdjąć pasek napędowy, odłączyć odpowiednie przewody oraz odkręcić śrubki, które mocują alternator.

Jeśli alternator nie ładuje to w pierwszej kolejności sprawdzamy czy nie został zerwany pasek – jeśli pasek jest w całości to sprawdzamy czy nie odpalonym silniku nie ślizga się. Często skorodowany pasek piszczy i może zwiastować początki problemów. Regulator napięcia, o którym wspominaliśmy wcześniej, odpowiada właśnie za utrzymywanie stałego napięcia, aby prawidłowo ładować akumulator. Jaka jest przyczyna awarii? Nieszczelna obudowa może umożliwić zalanie tego elementu, jeśli pod maską w wyniku przerwania np. węża paliwowego, paliwo dostanie się do regulatora. Zbyt duże obciążenie alternatora może przyczynić się do spalenia stojana. Są to przypadki bardzo rzadkie, ale może do tego dojść w przypadku starych alternatorów. Radio, nawiew na maksymalnym poziomie i po prostu alternator nie daje rady. Wirnik, który kręci się w stojanie również może ulec zniszczeniu. Tutaj jednak najczęstszą przyczyną jest błędny montaż, czyli wada producenta. Jeśli jednak nasz alternatora służy nam parę lat to pod uwagę musimy wziąć inne czynniki awarii tego elementu, a przyczynić się może do tego usterka komutatora. Zużywają się również łożyska, w przypadku kół jest to 100 do 150 tysięcy kilometrów. Łożysko w alternatorze posiada trochę większą żywotność, ale kupując samochód używany i tak wkraczamy w próg 200 tysięcy kilometrów, gdzie zaczyna sypać się wiele elementów.

Jak sprawdzic alternator?

Domowym sposobem sprawdzenie alternatora może okazać się trudną sprawą. Możemy pożyczyć od znajomego elektryka lub zajechać w miarę możliwości na stację diagnostyczną, aby wyposażyć się w dowolnym miernik napięcia. Jak sprawdzić alternator? Sprawdzamy oczywiście czy napięcie jest prawidłowe. Jakie napięcie jest odpowiednie? W granicach 13.5-13.8V.

Skoro wiesz już, dlaczego alternator nie ładuję to czas na pozytywy. Cena naprawy na szczęście nie jest droga, a schemat połączenie jest całkiem prosty. Problem rozładowywania akumulatora na postoju jest często z winy alternatora.  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here