Wielu początkujących kierowców i amatorów motoryzacji zapytuje często z zaciekawieniem: maglownica – co to jest? Dzieje się tak dlatego, że nazwa ta kojarzy się z rzeczami, które nie mają za dużo wspólnego z motoryzacją. Tymczasem na pytanie: maglownica – co to jest? można odpowiedzieć następująco. Maglownica to zębatkowa przekładnia kierownicza, najczęściej stosowany typ przekładni odpowiadającej za przeniesienie ruchu z kierownicy na drążki kierownicze, które prowadzą do skrętu kół.
Czy można jeździć z uszkodzoną maglownicą?
Maglownica tak jak większość elementów, które ulegają eksploatacji, może się zużyć, ulec zepsuciu. Czy można jeździć z uszkodzoną maglownicą? Takie pytanie stawia sobie każdy kierowca, który zauważa problemy dotyczące tego elementu. Można na nie odpowiedzieć twierdząco, że owszem, można, ale nie zawsze. Czasami objawami defektu są jedynie stuki w maglownicy. Wtedy można używać samochodu i naprawa maglownicy zależy tylko od czasu kierowcy. Może to zrobić w każdej chwili, ale chwilę tę może odłożyć na potem. Sytuacja wygląda inaczej, gdy z maglownicy wydobywa się płyn. Wyciek z maglownicy może doprowadzić do uszkodzenia pompy wspomagania. Dlatego w tym przypadku na pytanie o to, czy można jeździć z uszkodzoną maglownicą, odpowiedzieć należy przecząco. Nie, przy takiej awarii, nie można jeździć samochodem, trzeba ją usunąć. A uszkodzona maglownica czym grozi? Na pewno coraz to znaczniejszym pojawianiem się luzów na listwie przekładni. Takie poluzowania skutkują gorszą zwrotnością samochodu, powodują dyskomfort jazdy i mogą się przyczynić do drogowych wypadków. Uszkodzona maglownica czym grozi jeszcze? Na pewno też tym, że brak jest wtedy wspomagania kierownicy. Przyczyną tego może być zatarta pompa wspomagania, która nie daje odpowiedniego ciśnienia na maglownicę.
Powiedzieliśmy, czym jest maglownica, objawy zużycia tego elementu również zostały przez nas wskazane, pora więc, by wspomnieć o tym, jak ją naprawić.
Uszkodzona maglownica. Sprawdź jak ją naprawić
Maglownica, objawy zużycia, możliwość jazdy z uszkodzoną maglownicą – to tematy, które często pojawiają się na forach internetowych. Każdy szukający odpowiedzi na przeróżne pytania, reaguje żywo na hasło: uszkodzona maglownica – sprawdź jak ją naprawić, zastanawia się bowiem, jak zregenerować maglownicę samemu. Czy jest to proste? Czy może się udać? Kolejnym pytaniem jest, czy naprawa maglownicy samemu jest opłacalna? Na powyższe dylematy wielu kierowców odpowiedzi jednoznacznej nie ma. Czy wiedzą oni, jak rozebrać maglownicę? Jeżeli tak, to już połowa sukcesu. Ale jeżeli ktoś wie, jak rozebrać maglownicę, ale nie wie już, jak złożyć ją z powrotem, problem się pogłębi. Warto więc chyba zamiast „gryźć się” z problemem, jak zregenerować maglownicę samemu, oddać ją do regeneracji do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Regeneracja przekładni kierowniczej opiera się na wymianie elementów budowy podzespołu i uzupełnieniu smarów. Profesjonaliści zajmują się tym najlepiej. Jeżeli jednak jedyna opcja to wymiana maglownicy samemu, trzeba pamiętać, by odkręcić wszystkie elementy, czasami włącznie z amortyzatorem. W niektórych modelach trzeba też wyjąć akumulator. Cały proces nie jest prosty, dlatego też, jak już pisaliśmy, warto, by zajął się nim wyszkolony mechanik.