Poduszki powietrzne już od kilkunastu lat stały się standardem w motoryzacyjnym świecie. Dzisiaj poruszymy kilka ciekawych tematów – ile kosztuje naprawa i napełnienie poduszek powietrznych, kiedy wystrzeli poduszka powietrzna oraz poruszymy kwestie bezpieczeństwa dla osób, które podróżują z dzieckiem. Zanim przejdziemy do wyjaśnienia powyższych tematów warto zadać sobie pytanie czym jest poduszka powietrzna w naszym samochodzie i dlaczego jest tak ważna. Poduszki powietrzne to nic innego jak system bezpieczeństwa, który ma chronić pasażerów i samego kierowcę przed skutkami kolizji. Wystrzelona w odpowiednim momencie poduszka amortyzuje zderzenie. Pierwsze poduszki powietrzne mogliśmy zobaczyć w samochodach mercedesa prawie 40 lat temu. Jak działa poduszka powietrzna? Całość działania opiera się w dużej mierze na sterowniku, który jest zainstalowany w odpowiednich miejscach pojazdu.

Naprawa airbag

Często podczas wymiany innych podzespołów naszego samochodu niż poduszka powietrzna możemy zauważyć, że pojawia się czerwona kontrolka poduszki. Często zresetowanie, czy odłączenie akumulatora sprawia, że błąd znika, lecz dla bezpieczeństwa swojego i pasażerów powinniśmy udać się do mechanika w celu dokładnego wyjaśnienia sprawy. Podłączenie samochodu do komputera, pozwala na sprawdzenie i zdiagnozowanie wyświetlanego błędu. Napełnienie poduszek lub ich naprawa nie jest rzeczą tanią. Najdroższą poduszka jest poduszka chroniąca kierowcę, ponieważ za nową możemy zapłacić nawet 700 złotych. Poduszka pasażera jest średnio 200-300 złotych tańsza. Dodatkowo rozróżniamy jeszcze poduszki kolanowe oraz boczne. Nie należy jednak na swoim bezpieczeństwie oszczędzać, bo testy pokazały nie raz, że poduszka powietrzna potrafi uratować nie tylko naszą głowę, ale także w przypadku poduszek kolanowych, całe nogi. Ile kosztuje naprawa sensora airbag? Naprawa sensora airbag to koszt około 150 złotych.

Kiedy wystrzeli poduszka powietrzna?

Czy poduszka powietrzna wystrzeli bez zapiętych pasów? Odpowiedź jest oczywiście uzależniona od siły uderzenia, ale tak poduszka jak najbardziej bez zapiętych pasów odpali się. Czym to grozi? Zwykła sztuczka może spowodować mocne obrażenia, dlatego zalecane jest zapinanie pasów nawet podczas krótkich przejazdów, gdzie nasza prędkość nie jest zbyt duża. W niektórych przypadkach możemy ustawić naszą poduszkę i dostosować ją do siły uderzenia. W nowszych modelach możemy znaleźć również specjalne czujniki w naszych fotelach, gdzie mierzone jest obciążenie fotela. Aktualnie poduszki powietrzne są poddane tym samym normą i na przestrzeni ostatnich lat wystąpiła dość mocna standaryzacja. Dlatego możemy wymienić 4 stopnie poduszki powietrznej.

0 – delikatna kolizja, gdzie poduszki nie zostają aktywowane

1 – średnia kolizja, tutaj mamy możliwość w zależności od ustawienia sterowników na otworzenie się poduszki powietrznej na pierwszym stopniu napełnienia

2 – średni wypadek, zostają otwarte poduszki bezpieczeństwa na pierwszym stopniu napełnienia

3 – wypadek ciężki, poduszka zostaje otwarta zarówno na pierwszym, jak i na drugim stopniu napełnienia

Poduszka powietrzna dla motocyklisty

Ciekawostką może być poduszka powietrzna dla motocyklistów. Poduszka nie jest umieszczona w motorze, jak to w przypadku samochodów. Zakładamy specjalną kamizelkę, która posiada liczne sensory i czujniki. Czujniki umieszczamy również w naszym motocyklu. Zalecane jest umieszczenia paru czujników, choć najczęściej robi się to na przodzie motoru. Istnieją również poduszki powietrzne manualne, które działają na zasadzie linki, która daje sygnał do wystrzelenia poduszek. Ile kosztuje poduszka powietrzna dla motocyklisty? Kamizelki, które zawierają w sobie poduszki nie należą do najtańszych rzeczy. Najdrożsi producenci posiadają swoje produkty w cenie nawet 3000 złotych. W motocyklach ciężkich, gdzie deska rozdzielcza jest naprawdę spora możemy znaleźć w pojedynczych modelach poduszkę powietrzną, która jest umieszczona w motorze. Jest to jednak rzadkość, za którą dodatkowo trzeba dopłacić sporą sumę. Przykładem może być np. Honda Gold Wing, który nie należy do najlżejszych motocykli, ponieważ po zatankowaniu przekracza ponad 400 kilogramów. Kamizelka z poduszką powietrzną na pierwszy rzut oka wygląda komicznie, lecz podczas wypadku nie liczy się wygląd, a bezpieczeństwo.

Poduszki powietrzne to konieczność, potrafią ratować życie. Koszt naprawy, wymiany nie jest najtańszy i w nowszych modelach może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. W branży motoryzacyjnej jednak nie obyło się bez kwiatków. Zamieszanych w aferę samowybuchających poduszek było sporo. Sytuacja z zbyt dużym ciśnienie również obiła się jakiś czas temu dużym echem w branży motoryzacyjnej. W czasie wypadku poduszka została napełniana zbyt dużym ciśnieniem, co powodowało jeszcze przed amortyzacją pasażera jej wybuch. Wybuch poduszki powietrznej mógł zadać dodatkowe obrażenia osobie uczestniczącej w wypadku, ponieważ powodowało także wystrzelenie metalowych fragmentów do wnętrza pojazdu, co prowadziło do istnego rykoszetu. Mimo licznych afer poduszki powietrzne uratowały tysiące osób.




ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here