Porting głowicy jest obecnie bardzo popularny i coraz więcej osób zaczyna myśleć o jego wykonaniu w swoim aucie. Dzięki niemu można znacznie zwiększyć moc oraz moment obrotowy silnika. Zarówno układ dolotowy, jak również zasilania są bardzo ważne jeśli chodzi o skład mieszanki, jaka potem odprowadzana jest do cylindra. Dzięki takim innowacjom jak porting cylindra znacznie poprawi się wykorzystywanie pulsacji ciśnienia, jakie występują w silniku, co jednocześnie usprawni dostarczanie świeżego powietrza do cylindrów.
Na czym polega porting głowicy?
Wiele osób czytając porting głowicy, sprawdza również na forach i daje zapytania porting głowicy – co to oraz co daje nam porting głowicy. Jest to bardzo popularny zabieg wykonywany na różnych rodzajach silników. Porting głowicy, czy też posting cylindra polega na dopasowaniu kanałów ssących oraz wydechowych do współpracujących z nimi kolektorów. Porting głowicy jest wykorzystywany zwłaszcza wtedy, kiedy zakupiliśmy kolektory o większej średnicy kanałów. Porting głowicy polega więc na doszlifowaniu otworu w kolektorze. Porting głowicy wykorzystywany jest jednak nie tylko, kiedy wymieniamy kolektory. Można otrzymać świetny efekt poprzez obróbkę powierzchni oraz połączenie standardowego osprzętu. Porting głowicy jest dość czasochłonny i sama rozbiórka głowicy może zająć nam sporo czasu. Wiadomo, że producenci aut chcą wykonać wszystko jak najtańszym kosztem, dlatego obróbka otworów dla wymaganego przez nas efektu może być bardzo żmudna i długotrwała. Czeka nas nawet kilkukrotne obrabianie otworów, ale nasze wysiłki na pewno nie pójdą na marne.
Porting cylindra – co jeszcze obejmuje?
Porting cylindra obejmuje również same gniazda zaworowe oraz powierzchnię komory spalania. Wielu fachowców również wstawia również zawory o większej średnicy, co wiąże się dodatkowo z wymianą wałka rozrządu. Bardzo ważne jest również planowanie głowicy, czyli odpowiednie skrawanie powierzchni głowicy, która przylega bezpośrednio do silnika. Wiele prac przy portingu głowicy zależy od specyfiki silnika, dlatego trudno jest wymienić wszystkie czynności, jakie wymaga od nas porting głowicy oraz porting cylindra.
Co nam da porting głowicy?
Porting głowicy pomoże nam w polepszeniu parametrów silnika, przede wszystkim jego momentu obrotowego, co jest bardzo ważne w jego prawidłowej i stabilnej pracy. Również można dzięki tej przeróbce zyskać nieco więcej mocy, co jest bardzo ważne np. podczas wyprzedzania. Porting głowicy można wykonać praktycznie na każdym silniku, ale prace będą różniły się ze względu na różny wygląd i budowy silników. Sama obróbka gniazd zaworowych da nam wiele, ponieważ znacznie polepszy przepływ zasysanych i usuwanych z cylindra gazów. Ingerencja w kształt komory spalania znacznie zmieni zawirowania mieszanki, co również da nam efekt w postaci lepszej pracy silnika.
Porting głowicy – czy warto wykonać?
Porting głowicy najlepiej wykonać u sprawdzonego mechanika, który podpowie nam, jak zrobić to najlepiej i jakie wymierne efekty da taki zabieg. Wszelkie modyfikacje na silniku, w tym porting cylindra, które wykonamy sami nie znając się na tym, mogą skutkować konsekwencjami. Jeśli źle wykonany porting głowicy może doprowadzić do rozszczelnienia się cylindra, co może być bardzo dla nas kosztowne. Wymiana cylindrów wynosi od 500 do nawet 3000 zł, w zależności od silnika. Nie czując się na siłach, nie wykonujmy więc samodzielnej obróbki gniazd zaworowych. Ingerencja w kształt komory spalania może również sprawić wiele problemów, ponieważ zamiast podwyższenia mocy nastąpi jej obniżenie. Warto sprawdzić jak wykonać prawidłowo porting głowicy na konkretnie naszym silniku lub skorzystać z usług osób, które już wykonywały takie operacje, np. na własnym silniku z dobrymi rezultatami.