Elektryczne otwieranie szyb w samochodzie są już standardem w większości pojazdów nawet na rynku wtórnym. Jest to wygodne i komfortowe rozwiązanie, które ułatwia jazdę samochodem zwłaszcza w lecie. Okna otwierane z panelu w drzwiach dają wiele możliwości, ale tylko jak działają. Szyby elektryczne w samochodzie mają niestety wysoki poziom awaryjności. Dotyczy to samochodów nowszych i z górnej półki, jak i niskobudżetowych pojazdów z rynku wtórnego.
Awarii może być wiele. Najczęściej szyby elektryczne same się otwierają lub nie domykają do końca. Może to powodować dostawanie się wilgoci do wnętrza pojazdu zwłaszcza podczas intensywnych opadów deszczu lub w zimie. Inną popularną awarią jest brak reakcji szyby na przyciski panelu sterowania, w efekcie czego szyba wcale się nie otwiera. To może być uciążliwe w czasie upałów. W związku z tym naprawa mechanizmu podnoszenia szyby zazwyczaj jest niezbędna. Jak to zrobić, żeby nie zapłacić kroci w autoryzowanym serwisie?
Problemy z szybami w samochodach grupy VAG
Powszechne są problemy z elektrycznymi szybami w kilkunastoletnich pojazdach z grupy VW. W opiniach na forach internetowych można przeczytać opinie od użytkowników Golfów, czy Audi 80 b4. Nie działają elektryczne szyby także w nowszych modelach samochodów. Sporo użytkowników skarży się, że w VW Polo nie działają elektryczne szyby zaraz po zimie. W wielu sytuacjach przyczyną może być wilgoć lub próba otwierania zamarzniętych szyb. Dodatkowo często pada też elektryczne ogrzewanie przedniej szyby, jednak ten problem nie jest taki łatwy do rozwiązania, ponieważ często wymaga zdjęcia kokpitu.
Uznajemy jednak wizytę w ASO za ostateczność, ponieważ koszt naprawy mógłby przekroczyć wartość kilkunastoletniego samochodu. Jak samodzielnie naprawić mechanizmu podnoszenia szyby? W pierwszej kolejności warto kupić cały mechanizm wraz z panelem sterowania. Nowe i oryginalne części są drogie, dlatego rozwiązaniem mogą być używane. Bez problemu na portalach aukcyjnych można znaleźć kompletne zestawy do Audi 80 albo Golf 2. Elektryczne szyby w starszych modelach nie są bardzo skomplikowane, dlatego z wymianą mechanizmu powinien poradzić sobie każdy mechanik amator.
Warto najpierw rozeznać się, jak działają szyby elektryczne w samochodzie. Najczęściej kokpit sterowania jest w drzwiach, co znacznie ułatwia demontaż i naprawę. Wszystkie elementy mamy pod ręką i w jednym miejscu, dlatego powinno wystarczyć rozebranie drzwi. W większości przypadków wymiana panelu sterowania lub całego mechanizmu sprawia, że szyby wracają do standardowej pracy z czasów świetności.
Francuskie modele pojazdów i ich problemy
Problemy z elektrycznymi szybami nie omijają też samochodów produkowanych po drugiej stronie Renu. Często można spotkać opinie o słabej jakości tych urządzeń od użytkowników Renault Clio, czy Peugeot 307. Elektryczne szyby problem z właściwym funkcjonowaniem mają po odpięciu i ponownym podłączeniu akumulatora. Z kolei w wielu modelach Renault Scenic elektryczne szyby nie działają poprawnie po zalaniu. Wówczas zdarza się, że reagują odwrotnie na wydawane komendy. We francuskich autach naprawa mechanizmu podnoszenia szyby też powinna zacząć się od zamówienia i wymiany całego mechanizmu oraz panelu sterowania.