W pierwszej kolejności trzeba sobie uzmysłowić czym jest wtryskiwacz, na jakiej zasadzie pracuje oraz co może się w nim zepsuć. Wtryskiwacze, to podzespoły które za pomocą zmiany położenia iglicy dawkują odpowiednią ilość paliwa do komory naszego silnika. Układy w silnikach benzynowych oraz dieslowych nieco się różnią od siebie. Aby lepiej to uzmysłowić podzieliliśmy je na grupy.

Wtryskiwacze w silnikach benzynowych

  • Wtrysk DI – bezpośredni wtryskiwacz, który jest umieszczony w cylindrze naszego silnika
  • Wtrysk jednopunktowy – umieszczone jest w kolektorze i tym sposobem dostarcza paliwo do wszystkich cylindrów. Możemy się spotkać z oznaczeniem SPI, CPI.
  • Wtrysk wielopunktowy – 1 cylinder 1 wtryskiwacz, również umieszczony w kolektorze naszego samochodu.
  • Fuel Stratified Injection – wtrysk opracowany przez Volkswagen, jest to rozwiązanie, które bezpośrednio dostarcza paliwo do komory spalania.

Wtryskiwacze w silnikach diesel

  • Hydrauliczny system wtryskiwaczy – wymieniony jako jedyny, bo jako jedyny system jest używany w nowych autach. Skutecznie wyparł on system pneumatyczny, który ma już ponad 100 lat.

Objawy uszkodzonego wtrysku

Skoro wiemy już, czym są wtryskiwacze oraz jakie rodzaje możemy rozróżnić to czas poruszyć temat awaryjności. Jak każdy podzespół ma swoją ograniczoną żywotność oraz wymaga odpowiednich warunków, aby utrzymać swoją sprawność. Wtryski benzynowe mają dłuższą żywotność, lecz są mniej precyzyjne, co w przypadku silnika benzynowego nie jest wielkim minusem.  

Objawy uszkodzonego wtrysku benzyny

  • Pogorszenie się osiągów auta – jeśli zauważymy spadki mocy, czy spadek kultury pracy naszego silnika to powinniśmy zainteresować się wtryskami
  • Nierówna praca silnika – wtryskiwacz podaje za mało lub za dużo paliwa, przez co uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie silnika.

Objawy uszkodzonego wtrysku diesel

  • Dymienie na czarno – można by było rzec, że to charakterystyczna rzecz dla silników diesel. Może być to jednak objawą uszkodzonego wtrysku, dlatego
  • Silnik gaśnie, gdy samochód jest “na luzie” – jeśli samochód gaśnie nam na jałowym biegu może oznaczać to podawanie zbyt małej dawki paliwa lub zbyt dużej, przez co nasz silnik jest zaduszony. Ta objawa uszkodzonego wtrysku nie tyczy się tylko silnika diesel.

Wyżej wymienione objawy uszkodzonego wtrysku nie muszą być jedynymi. Zarówno wtryski do benzyny i diesla mogą nas kosztować sporo pieniędzy. Nowe wtryski common rail dla naszego wysokoprężnego silnika mogą kosztować nawet parę tysięcy.  Aby uniknąć drogich napraw i renowacji wtryskiwaczy w przyszłości warto przestrzegać pewne zasady higieny użytkowania i eksploatacji. Na pewnie nie warto tankować naszego paliwa na podejrzanych stacjach lub kupować paliwa “na czarno”. Co prawda w dzisiejszych czasach przeprowadza się częste kontrole stacji paliw, ale nadal na mniejszych stacjach może ten problem występować, że serwowane jest paliwo niskiej jakości z domieszką. Wymiana filtrów i olejów na czas może wydłużyć żywotność naszych wtryskiwaczy i uchronić je przed uszkodzeniem.

1 KOMENTARZ

  1. Raz kupiłem paliwo 2.5 zł za litr od takiego jednego cygana, jak się potem okazało rozcięczone w 3 dupy, wtryskiwacze do wymiany i lekcja do końca życia. Nigdy więcej nic od cyganów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here