Diagnozowanie problemu z naszym samochodem w domowym zaciszu? Jest to możliwe, gdy posiadamy interfejs diagnostyczny. Te urządzenie elektroniczne może nam naprawdę wiele powiedzieć o stanie naszego samochodu. Jedyną rzeczą, która jest obligatoryjna to posiadanie samochodu z systemem OBD2. Mają je praktycznie wszystkie samochody, które zostały wyprodukowane po 2001/2002 roku. Czym jest OBD2? To system, który pozwala nam podczepić interfejs diagnostyczny i zczytać z samochodowego komputera cenne informacje. Gniazdo OBD jest charakterystyczne, wystarczy poszukać gniazda, które posiada 16 pinowe złącze.
Jeśli interesujemy się choć trochę motoryzacją i chcemy zaoszczędzić trochę pieniędzy to zakup interfejsu diagnostycznego będzie dobrym pomysłem. Błędy w naszym samochodzie nie zawsze muszą oznaczać coś poważnego. Jak wiemy jazda samochodem z błędem np. błędem poduszek powietrznych może uniemożliwić ich wystrzelenie. Czasami zresetowanie za pomocą akumulatora wystarcza, czasami jednak trzeba usunąć błędy z poziomu komputera.
Interfejs diagnostyczny – zalety/opinie
Nie wszystkie usterki naszego samochodu zostaną zdiagnozowane za pomocą inferfejsu diagnostycznego. Jednak te najważniejsze z całą pewnością zostaną rozpoznane. Check engine się świeci? Nie ma problemu, wystarczy podpiąć interfejs diagnostyczny, aby dowiedzieć się co jest tego przyczyną. Monitorowanie pracy silnika w czasie rzeczywistym jest również możliwe – pozwala to na rozpoznać czy usterką, aby na pewno jest sam silnik. Zalet ma naprawdę wiele. Jaka jest cena takiego urządzenia? Wszystko zależy od modelu samochodu lub producenta. Najtańszy interfejs diagnostyczny dostaniemy już za 50 złotych. Dla samochodów marki Opel może nas to kosztować nieco drożej, bo w granicach 150 złotych. Z całą pewnością przydałby się interfejs diagnostyczny do wszystkich marek, lecz na dzień dzisiejszy nie mamy dostępu do takiego urządzenia.
Jaki interfejs diagnostyczny?
Uniwersalny interfejs jest w stanie obsłużyć, więcej niż jeden model samochodu, lecz nie jest w stanie obsłużyć wszystkich. Jaki interfejs diagnostyczny wybrać i czym się kierować? Pamiętaj, że trzeba posiadać specjalny program na swoim komputerze, który zczyta nasze dane. Dlatego, jeśli planujesz zakup takiego urządzenia to polecamy wybrać ofertę, która posiada również taki program. Programy często po kodach dają gotowe opisy przez co odczytanie ich jest bardzo proste. Producentów tego sprzętu jest wiele, jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów jest Delphi, ELM327, Lexia.
Jeśli jesteś mechanikiem to bez takiego urządzenia wiele nie zdziałasz. Jest to podstawowa rzecz w warsztacie samochodowym. Coraz częściej, nie tylko miłośnicy motoryzacji kupują na własną rękę takie urządzenia. Poza wykrywaniem błędów to wiele programów pozwala także na kodowanie kluczyka, sprawdzenie zużycia filtrów, pełne skanowanie elektryki oraz wiele innych możliwości. Coraz częściej urządzenia te działają na bluetooth lub wifi, więc komfort użytkowania takich urządzeń wzrasta.
Dobry interfejs diagnostyczny to koszt rzędu paruset złotych. Jeśli jednak zastanawiasz się jaki interfejs diagnostyczny do warsztatu wybrać to nie ma co szczędzić. Najlepiej przejrzeć opinie testerów i zdecydować na ich podstawienie, cena nie będzie rzeczą drugorzędną. Tester diagnostyczny multidiag ma opinie bardzo dobre, idealnie sprawdza się do warsztatu i przy częstej eksploatacji. Pozwala na użytkowanie zarówno w pojazdach osobowych, jak i samochodach dostawczych czy nawet autobusach i naczepach. Jaki interfejs diagnostyczny do warsztatu? Na pewno taki, który będzie pozbawiony limitów i abonamentów. Czytając opinie na forum widzimy, że i takie przypadki miały miejsca. Dodatkowe koszta w przypadku prowadzenia warsztatu chyba nikomu nie są na rękę. Dobry tester to zatem tester, który pozbawiony jest dodatkowych opłat.