Koło nie jest jedyną częścią samochodu, która została wynaleziona jeszcze w starożytności. Innym wynalazkiem z poprzedniej ery jest mechanizm różnicowy, noszący też nazwę dyferencjał. Może trudno w to uwierzyć, ale mechanizm różnicowy w samochodzie jest stosowany niemal od początku motoryzacji. Choć z biegiem czasu zmieniały się rodzaje mechanizmu różnicowego, nadal niewiele różni się on od konstrukcji montowanych w pierwszych konstrukcjach samochodów. Z poniższego tekstu można się dowiedzieć, co to jest dyferencjał i jak działa mechanizm różnicowy.

Co to jest dyferencjał i jak działa?

Mechanizm różnicowy w samochodzie umiejscowiony jest zazwyczaj w miejscu połączenia kierownicy z osiami skrętnymi. Dyferencjał odpowiada za to, żeby oba koła mogły poruszać się z różną prędkością. Taka sytuacja niezbędna jest przede wszystkim na zakrętach, gdzie koło wewnętrzne porusza się wolniej od zewnętrznego. Dla właściwego pokonanie każdego zakrętu niezbędny jest mechanizm różnicowy. Krótko mówiąc, dyferencjał umożliwia kołom na jednej osi uzyskiwanie różnych prędkości obrotowych względem siebie.

Mechanizm różnicowy w samochodzie składa się z wielu kół zębatych, które na pierwszy rzut oka wydają się bardzo skomplikowane. Jednak przy bliższym poznaniu sposobu działania dyferencjał przestaje być przerażający. Choć w każdym samochodzie montowany jest nieco inny mechanizm różnicowy, rodzaje tego elementu nie różnią się mocno między sobą.

Często dodatkowo montowana jest automatyczna lub manualna blokada mostu w ciężarówce oraz w samochodach terenowych. Dzięki temu systemowi mechanizm różnicowy na tylnej osi jest blokowany i koła nie kręcą się w powietrzu. Ten mechanizm działający w obrębie dyferencjału pomaga pokonać przeszkody terenowe. Sprawdza się też na grząskim i niestabilnym gruncie. Blokada mechanizmu różnicowego schemat działania w każdym samochodzie ma podobny. Najczęściej włącza się samoistnie w trakcie poślizgu i automat decyduje za kierowcę o zablokowaniu dyferencjału.

Uszkodzony mechanizm różnicowy – objawy

Skoro wiadomo już, jak działa mechanizm różnicowy, warto sprawdzić jego sprawność w swoim samochodzie. Sporo osób obawia się o mechanizm różnicowy w samochodzie i jego działanie w momencie, w którym usłyszy stukot w samochodzie. Głośne stukanie i delikatne drgania na kierownicy mogą być objawem problemów z dyferencjałem. Mogą być, lecz nie muszą, ponieważ uszkodzony mechanizm różnicowy objawy ma podobne do problemów ze skrzynią biegów czy przegubami w obrębie osi skrętnej.

Stukanie przy skręcie wcale nie oznacza, że uszkodzony jest właśnie mechanizm różnicowy. W niemal stu procentach odpowiedzialne za to są inne elementy, a nie mechanizm różnicowy w samochodzie. Warto jednak co jakiś czas zwrócić uwagę na tą część i zadbać o jej dobre funkcjonowanie. Mechanizm różnicowy można uszkodzić często gwałtownie ruszając z miejsca. Niszczy się także z wiekiem i często nie da się uniknąć sytuacji, w której okaże się, że mamy uszkodzony mechanizm różnicowy. Objawy można jednak łatwo zdiagnozować, a części dyferencjału do większości pojazdów nie są bardzo drogie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here