Jednym z ważniejszych elementów w samochodzie jest układ hamulcowy. To on odpowiada za bezpieczeństwo naszej jazdy, ponieważ umożliwia nam hamowanie, dlatego ważne jest mieć jego stan pod kontrolą. Nieodłącznym elementem układu hamulcowego jest płyn hamulcowy. Odpowiedni jego poziom zapewnia, że układ ten będzie działał sprawnie. Najpopularniejszym układem hamulcowym jest układ tarczowy, który składa się z tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych. Jak działa płyn w takim zestawieniu? Naciska on na tłoczki hamulcowe, które są zamontowane w zaciskach hamulcowych, co umożliwia dociskanie klocków hamulcowych do tarcz. Dlaczego odpowiedni poziom płynu hamulcowego jest ważny? Ponieważ im wyższe jego ciśnienie, tym większy jest nacisk płynu na tłoczek, a tym samym możliwa jest większa siła hamowania.
Jak sprawdzić, czy jest niski poziom płynu hamulcowego? Zalecane jest, by kontrolować poziom płynu hamulcowego po przejechaniu 1000 km. Zazwyczaj jego ilość po tej ilości kilometrów nie powinna zmienić się znacząco.. Gdzie jest taki zbiornik płynu hamulcowego? Znajduje się on pod maską samochodu. Na zbiorniku wyrównawczym powinny się znajdować oznaczenia minimalne i maksymalne, które powiedzą nam, jaki jest poziom płynu hamulcowego. Gdy wskaźnik płynu w zbiorniczku zbliżać się będzie do znaku, który wskazuje minimalną ilość płynu, to czas na uzupełnienie płynu hamulcowego. Jak dolać płyn hamulcowy? Po stwierdzeniu, że poziom płynu jest zbyt niski, należy dolać tyle płynu, aby sięgał on do znaczka maksimum. Jeżeli nie ma zaznaczonych poziomów, powinno się go wlać nie wyżej, niż 1-1,5 cm od krawędzi otworu wlewu płynu hamulcowego. Nie należy wlewać płynu hamulcowego więcej, niż poziom maksymalny, płyn nie powinien też sięgać do pokrywy zbiornika. O ile sprawdzenie i dolanie płynu hamulcowego nie jest trudną czynnością, to pod uwagę należy wziąć, jaki płyn hamulcowy na dolewkę powinniśmy użyć. Do uzupełnienia poziomu płynu hamulcowego należy stosować tylko taki, jaki jest zalecany przez producenta samochodu. Nie wolno dolewać innego płynu, niż ten, który znajduje się już w zbiorniku. Mieszanie płynów hamulcowych jest zabronione, ponieważ różnią się one temperaturą wrzenia. W razie braku pewności, jak płyn został użyty wcześniej, aby uniknąć mieszania płynów hamulcowych, najlepszą opcją jest wymiana całego płynu hamulcowego. Wymiany powinno się również dokonywać co 2-3 lata, po przejechaniu około 60 tys. kilometrów, chyba że samochód jest bardziej eksploatowany lub wtedy, kiedy zaobserwujemy, że stan płynu jest nieodpowiedni.
Brak płynu hamulcowego – skutki
Czerwona lampka o niskim poziomie płynu hamulcowego lub ewentualnym jego braku albo wyciekaniu płynu hamulcowego powinna się nam zaświecić, gdy będziemy odczuwać, że spada skuteczność hamowania. Objawia się to między innymi drżeniem pedału hamulca, a sam samochód podskakuje podczas hamowania. Skutkiem braku płynu hamulcowego może być też brak reakcji pedału hamulca po jego naciśnięciu, a tym samym brak hamowania lub ta reakcja będzie znacznie opóźniona, co w sytuacjach wymagających natychmiastowego działania, może okazać się zgubne. Brak płynu hamulcowego w skutkach wpływać będzie na cały układ hamulcowy, narażając go na niesprawne działanie, które zagrażać będzie nie tylko kierowcy, ale również innym uczestnikom ruchu. Kontrolowanie jego poziomu, a w razie zbyt małej jego ilości, dolanie i uzupełnienie poziomu płynu hamulcowego, powinno zapobiec uszkodzeniom oraz zapewnić sprawne działanie układu hamulcowego.