Od dłuższego czasu wiele firm wulkanizatorskich i mechaników ogłasza się i oferuje pompowanie kół azotem. Jak wiemy mechanicy i wulkanizatorzy lubią zarabiać na niewiedzy swojego klienta, czy w przypadku pompowaniu kół azotem jest podobnie? W dzisiejszy artykule dokładnie omówimy jakie zalety ma azot w oponach oraz porównamy pompowanie kół azotem i powietrzem. Odpowiemy również na częste pytania oraz poruszymy temat ceny tej usługi.

Pompowanie azotem

Nasza opona z czasem ulega degradacji – kruszeje, posiada mniejszą odporność mechaniczną. Czy da się temu zaradzić? Według licznych badań i testów azot w naszych oponach wpływa bardzo pozytywnie na stan naszego ogumienia. Tradycyjna mieszanka powietrza, którą pompujemy nasze opony wchodzi w liczne reakcje, co powoduje właśnie korodowanie gumy i jej szybsze starzenie. Ile kosztuje pompowanie azotem? Ceny są bardzo małe, bo zaczynają się od 5 złotych za oponę. Zwykłym powietrzem możemy dopompować praktycznie na każdej stacji za darmo, więc taka usługa nie miałaby racji bytu przy większych cenach. Jeśli kupiliśmy właśnie nowe opony, być może warto się zastanowić nad wydatkiem rzędu 20 złotych, aby uniknąć szybszego zużywania się opon. Czy opony pompowane azotem można dopompować powietrzem? To częste pytanie, które słyszymy od osób, które już wcześniej korzystały z usług pompowania kół azotem. Odpowiedź brzmi nie, ponieważ dopompowanie zwykłym powietrzem wpłynie na reakcje zachodzące z gumą.

POMPOWANIE AZOTEM

Czy pompowanie azotem posiada tylko jedną zaletę, którą jest ochrona naszej opony przez starzeniem i korozją? Kolejną zaletą jest trzymanie odpowiedniego ciśnienia niezależnie od temperatury. Azot posiada dużą przewagę w tej kwestii, ponieważ jak wiemy zwykła mieszanka powietrza posiada często zmienne ciśnienie w różnych temperaturach – azot jest bardziej odporny w tym temacie.  

Czym pompuje się opony?

Korzystając ze standardowego kompresora należy zwrócić uwagę między innymi na jego stan. Stare kompresory mogą narobić nam więcej szkód niż pożytku. Jak wiemy kompresory przechowywane są w różnych warunkach, dlatego istnieje możliwość wtłoczenia wilgotnego czy zanieczyszczonego powietrza. Często powietrze zawiera drobinki oleju, co również jest niekorzystne na stan naszej opony. Aby uniknąć cząstek oleju w naszych oponach możemy skorzystać z kompresorów bezolejowych. Zawilgocone powietrze przyspiesza proces starzenia i degradacji naszej opony.  Jeśli nie korzystamy z usług pompowania naszych kół azotem to zalecane jest pompowanie kół na stacji zwykłym powietrzem.

Stan naszego ogumienia nie tylko wpływa na spalanie samochodu, ale przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo, na którym nie chcemy oszczędzać. Jeśli chodzi o różnice to nie będą one bardzo widoczne, są minimalne i widoczne dopiero po kilku latach użytkowania.

1 KOMENTARZ

  1. Nie opłaca się, choć wiem, że znajomi pompują sobie azotem koła. Wymieniasz 2 razy w roku, więc 2 razy w roku pompiesz 4 koła. Więc rocznie wychodzi na to, że 40 zł rocznie wydajemy na azot. Średnia żywotność opony ile 5 lat? To jest 200 zł, wątpie, żeby azot oszczędził moje opony na ponad 2 stówy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here