Przede wszystkim spadek mocy silnika, nierówna jego praca, a także problemy z przyspieszeniem oraz drgania na biegu jałowym – główne objawy zapchania katalizatora samochodowego. Co jeszcze może świadczyć, że doszło do awarii katalizatora? Głównym objawem uszkodzonego katalizatora może być sam problem uruchomienia samochodu. Z całkowicie zapchanym katalizatorze mamy do czynienia również, gdy silnik samochodu gaśnie po jego odpaleniu. Jeżeli chodzi o spadek mocy silnika, to spowodowane to może być przez częściowe zanieczyszczenie lub rozsypanie wkładu katalizatora. O złym stanie mogą informować nas hałasy z układu wydechowego, zauważymy znaczny wzrost zużycia paliwa, ale również dadzą się nam we znaki silnie wyczuwalne spaliny, natomiast ilość wydalanych będzie mniejsza. A z bardziej obrazowych rzeczy, objawem zepsutego katalizatora na pewno będzie pojawiająca się kontrolka “check engine”.
Co powoduje uszkodzenia katalizatora?
W przypadku katalizatorów z wkładem ceramicznym do uszkodzenia może dochodzić, kiedy po dłuższej jeździe, gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy, gdy potraktujemy go nagle zimną wodą. Spowoduje to gwałtowne schłodzenie, co niestety przełoży się na późniejszą jego pracę. Katalizatory mogą ulegać również uszkodzeniom mechanicznym, dotyczy to głównie tych, które umiejscowione są na rurze wydechowej. Istnieje wtedy ryzyko, że zostanie on uderzony kamieniem.
Dlaczego taka ważna jest obserwacja objawów uszkodzonego katalizatora?
Katalizator samochodowy jest elementem układu wydechowego auta. Ma za zadanie zmniejszyć wydalanie szkodliwych spalin samochodowych. Z zewnątrz wygląda jak puszka blaszana, przypominająca tłumik samochodowy, natomiast w środku znajduje się rdzeń katalityczny, w zależności od rodzaju, może on być ceramiczny lub metalowy, w postaci kanalików, które pokryte są metalami szlachetnymi i odpowiadają za rozkład szkodliwych substancji. Niepoprawne działanie katalizatora można poznać po spalaniu. Jaki jest związek między uszkodzonym lub zapchanym katalizatorem a spalaniem? Zapchany katalizator zwiększa spalanie paliwa oraz nie pozwala na rozwijanie pełnej mocy silnika. Objawy zapchanego katalizatora w samochodach benzynowych mogą być niewidoczne, jednak do nich dochodzi. Do zużycia ceramicznego rdzenia dochodzi w samochodach z silnikami zasilanymi LPG, ale również z silnikiem benzynowym. Gdy zdiagnozujemy, że przyczyną zaburzeń pracy samochodu jest zapchany lub uszkodzony katalizator samochodowy, należy jak najszybciej się jej pozbyć. Jedynym zgodnym z prawem sposobem na usunięcie uszkodzenia katalizatora, jest jego wymiana. Najbezpieczniejsza jest wymiana na nowy katalizator, ponieważ nigdy nie mamy pewności, czy on jest stuprocentowo sprawny, a kupno i montaż kosztuje tyle samo, co wymiana na nowy katalizator.
Czy można przepalać katalizator?
Większość katalizatorów ma wkład ceramiczny lub metalowy. Jest to dosyć delikatne urządzenie. Niektórzy, chcąc przeczyścić katalizator, próbują przepalać katalizator lub go odtykać. Nie jest to jednak wskazane, ponieważ wysokie obroty podczas jazdy mogą jedynie pogorszyć stan katalizatora, zamiast go poprawić i w tym przypadku jedynym słusznym rozwiązaniem będzie wymiana na nowy, a to dodatkowe koszty. W tym przypadku przepalenie katalizatora nie będzie opłacalne.
W samochodach marki BMW dostępne są różne katalizatory, metalowe lub ceramiczne. W przypadku katalizatorów ceramicznych może dojść do jego zapchania. Jakie są objawy zapchania katalizatora w BMW? Na pewno pojawi się kontrolka “check engine”, która wskazuje, że jest problem z emisją spalin. Kolejnym objawem mogą być niepokojące odgłosy, a także da się słyszeć przytłumioną pracę silnika. Najlepiej jest sprawdzić w warsztacie, gdzie leży problem.