Awaria czujnika stopu sprawia, że światła hamowania podczas jazdy lub postoju na włączonym silniku nie świecą się prawidłowo. Przyczyną takiego stanu rzeczy najczęściej jest najzwyklejsze zużycie się materiału. Jakie objawy pojawiają się podczas takiej usterki? W jaki sposób zdiagnozować problem w samochodzie lub skuterze? Wyjaśniamy wszystkie szczegóły w tym materiale.
Czujnik pedału hamulca – objawy uszkodzenia
Problemy związane z nieprawidłowym działaniem czujnika stopu powinny wyświetlić się w polu sygnalizacji awaryjnych na desce rozdzielczej. Większość aut jeżdżących dzisiaj po ulicach jest wyposażonych w tego rodzaju informację diagnostyczną. Niektóre pojazdy, szczególnie te starsze, mogą jednak nie informować o napotkanych problemach z działaniem czujnika. Wówczas kierujący, szczególnie tuż po wystąpieniu awarii, nie jest świadomy zaistniałego problemu. Z punktu widzenia uczestników ruchu drogowego taka awaria może być potencjalnie niebezpieczna. Mowa szczególnie o sytuacji, w której czujnik świateł stopu nie wychwyci naciśnięcia pedału hamulca, a w konsekwencji nie uruchomią się światła stopu. Może to generować problemy związane z brakiem świadomości kierujących poruszających się za nami, że nasze auto lub skuter w danym momencie zwalnia.
Czujnik położenia pedału hamulca – objawy nadchodzącej awarii
Jakie symptomy może dawać włącznik światła stopu informując nas o zbliżającej się awarii? Nie ma w tym kontekście żadnej reguły. Niekiedy czujnik psuje się stopniowo – jednym razem działając, innym zaś zawodząc. Włącznik światła stopu może również zepsuć się natychmiast – od razu dając objawy, które wskazują jasno na zaistniałą awarię tego systemu. Jakie są jeszcze najczęstsze symptomy nachodzącej awarii czujnika lub – po prostu – jego uszkodzenia?
- Nie świecenie świateł stopu mimo naciskania pedału hamulca.
- Świecenie się świateł stopu bez naciskania pedału hamulca.
- Miganie świateł stopu po naciśnięciu pedału hamulca.
- Nieregularnie świecenie świateł, czyli raz dobrze, a raz źle.
Warto w razie awarii wymienić żarówki światła stopu, tak aby wyeliminować problem związany z ich zużyciem się. Nieregularne świecenie świateł stopu może być także powiązane z innymi problemami, np. układem elektrycznym pojazdu.
Czujnik stopu – objawy i sposoby diagnostyki
Jak rozpoznać awarię tego systemu? Przede wszystkim regularnie sprawdzając czy światła stopu świecą odpowiednio. Jeśli zauważysz, że światła stopu są stale włączone lub migają bez powodu, może to wskazywać na problem z czujnikiem. Jeśli czujnik stopu jest uszkodzony, nie będzie przekazywał sygnału do układu oświetlenia. Wielu kierowców zgłaszających się z tego typu problemem do mechanika najczęściej wie, że awaria dotyczy tego komponentu. Przede wszystkim jest to związane z ruchem ulicznym i reakcją innych uczestników ruchu na pojazd, którego światła nie działają w sposób poprawny. Inni kierowcy mogą sygnalizować taką awarię trąbiąc, tłumacząc czy – niestety – reagując agresywnie. O ile złych emocji nie należy w jakikolwiek sposób tłumaczyć, to pretensje niektórych uczestników ruchu drogowego mogą być zrozumiałe. Samochód z niesprawnym oświetleniem jest potencjalnym zagrożeniem na drodze. W przypadku kontroli policyjnej może się okazać, że policjanci stwierdzą, iż auto nie powinno w takim stanie poruszać się po ulicach.
Problem z czujnikiem stopu – jak sprawdzić usterkę?
Jak zdiagnozować problem bez wizyty u mechanika? Aby to sprawdzić, można poprosić inną osobę, aby stanęła za pojazdem i sprawdziła, czy światła stopu się nie świecą podczas naciskania pedału hamulca. Warto również śledzić dokładnie komunikaty, które są widoczne na desce rozdzielczej. Zobaczymy tam symbole, czyli tzw. kontrolki, które wskazują na konkretne usterki w pojeździe. Jeśli masz podejrzenia dotyczące uszkodzonego czujnika stopu w swoim pojeździe, zalecam skonsultowanie się z profesjonalnym mechanikiem. Może się bowiem okazać, że problem dotyczy także innych komponentów, lub jest powiązany z oddzielnymi systemami. Przykładowo, mechanik może użyć sprzętu diagnostycznego do odczytania błędów.