Kierowce samochodu ciężarowego dotyczy wiele ograniczeń. Jednym z nich jest ograniczenie dotyczące maksymalnej masy pojazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Dodatkowo producenci aut określają masę całkowitą samochodu, której nie należy przekraczać. Jednak równie istotne co sama masa samochodu liczy się rozłożenie nacisku na osie. Ładowanie całego towaru w jednym miejscu nie jest najrozsądniejszym pomysłem.

Na drodze najważniejsze jest bezpieczeństwo, a zbytnio przeciążona oś niesie ze sobą niebezpieczeństwo. Nie dość, że można zaszkodzić autu to i jezdnia po której się porusza taki przeciążony pojazd może ulec uszkodzeniu. Część z dróg posiada ograniczenia dotyczące tonażu dla poruszających się po nich autach.

Wedle polskich przepisów dopuszczalny maksymalny nacisk na oś napędową samochodu ciężarowego nie powinien przekraczać 11,5 tony. Przy tym 25% masy całego pojazdu musi spoczywać na osi napędowej.

W przypadku gdy samochód dysponuje dwoma osiami największy dopuszczalny nacisk zależy od odległości między nimi. Jeżeli taka odległość jest mniejsza niż 1m wówczas stosuje się wspomniane 11,5 tony jako limit. W przypadku aut z różnicą odległości 1-1,3m maksymalny nacisk wzrasta do 16 ton.

Gdy samochód posiada opony bliźniacze oraz zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, wówczas dla odległości 1,3-1,8m nacisk na oś może wynieść 19 ton.

Maksymalny dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś to 10 ton.

Zgodnie z nowymi regulacjami, pojazd członowy składają-cy się z 9 osi nie może przekroczyć 40 ton rzeczywistej masy całkowitej

Jak obliczyć nacisk na oś?

Obliczenie nacisku na oś wymaga skorzystania z kilku wzorów.Pierwszy, prosty w zrozumieniu to:

T = W + N + U gdzie:

T – Masa całkowita
W – Masa podwozia
N – Masa dodatkowa
U – Masa towaru i zabudowy

W celu obliczenia równowagi osi należy skorzystać ze wzoru
C · U = AT · UR

AT – teoretyczny rozstaw osi
C – ramie

Przykład obliczeń dla ciągnika siodłowego pokazany jest w .pdf firmy Scania

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here