Wielu posiadaczy samochodów zdaje sobie sprawę, że podstawowym i jednym z najważniejszych elementów silnika spalinowego jest olej silnikowy, która odpowiada za smarowanie ruchomych części silnika, aby zniwelować tarcie pomiędzy nimi, a tym samym uniknąć ich ścierania się. Kluczową rolę spełnia temperatura oleju silnikowego. Prawidłowa powinna ograniczyć zużycie paliwa przez silnik, ograniczyć emisję szkodliwych składników spalin, a także zapewnić prawidłowej i długotrwałe działanie silnika. Im niższa temperatura oleju silnikowego, tym staje się on bardziej lepki, a co za tym idzie, gorzej spełnia swoją rolę w smarowaniu, a także zimny chłodzi niektóre elementy jednostki napędowej. Aby zapewnić ochronę silnikowi, należy odpowiednio dobrać rodzaj oraz zwrócić uwagę na jakość oleju. Rodzaj stosowanego oleju w głównej mierze zależy od pogody i pory roku. Pomocne w tym okazują się oznaczenia na opakowaniu oleju silnikowego. Co oznaczają te symbole? Pierwsza część informuje nas o temperaturze płynięcia, czyli wskaźniku lepkości oleju silnikowego w niskich temperaturach, natomiast drugi człon odnosi się do lepkości w wysokich temperaturach. Najtrudniejsze jest określenie, jaka jest optymalna temperatura oleju w silniku, ponieważ zbyt niska może powodować gorsze smarowanie, natomiast zbyt wysoka prowadzić może do przepalania się oleju, a tym samym do zatarcia silnika.
Zazwyczaj optymalną temperatura podczas pracy oleju w silniku to 95-105 stopni Celsjusza. Wzrost temperatury podczas jazdy z dużą prędkością to normalne zjawisko, natomiast anomalią i sygnałem, że mogą być problemy z silnikiem lub olejem, jest osiąganie wyższej niż optymalna temperatury oleju podczas jazdy z niskimi prędkościami.
Jak sprawdzić temperaturę oleju?
Coraz więcej modeli samochodów zostaje wyposażonych w wskaźniki temperatury oleju. Nie w każdym aucie można go znaleźć lub bardzo często jest mylony ze wskaźnikiem temperatury płynu chłodzącego. Różnica pomiędzy tymi dwoma polega na wolniejszym tempie osiągania temperatury roboczej – olej wolniej ją nabiera, niż ciesz chłodzący. Istnieje możliwość montażu wskaźnika temperatury oleju, a koszt takiej usługi to około 300 złotych. Zamontowanie wskaźnika temperatury oleju silnikowego powinno ułatwić nam kontrolę nad stanem silnika, a tym samym pozwolą na lepszą jego pracę. Zaleca się montowanie go do samochodów z silnikami wysokoprężnymi, ponieważ auta poruszające się za pomocą diesla podczas zimowej pory, kiedy temperatury są niższe, mają problem z temperaturą roboczą, a dokładnie z uzyskaniem jej prawidłowej wartości. Obserwacja temperatury w silniku diesla jest również ważna, jak w przypadku samochodów sportowych, które mają wysokoobrotowe silniki, ponieważ to kontrolę nad eksploatacją często obciążonych elementów. Jak sprawdzić temperaturę oleju? Wiadomo, że potrzeba czasu, aby olej silnikowy nagrzał się do temperatury roboczej, a więc potrzeba chwili, by wysunąć wnioski. W zależności od pogody, gdy temperatura jest na plus, zajmie to mniej czasu, niż w przypadku temperatur ujemnych – czas będzie wydłużony. Niektóre, komputery jedynie pokładowe mają możliwość wyświetlania informacji, inne samochody mają wbudowane analogowe wskaźniki. Po przejechaniu kilku kilometrów jesteśmy w stanie stwierdzić, czy olej jest w stanie sprostać powierzonym zadaniom. Nie należy zbytnio narażać nagrzanego silnika na działanie substancji o obniżonej temperaturze. Pomimo iż w przypadku nowego samochodu skutki będą odległe w czasie, to w przypadku silnika zmiany te nastąpią szybciej. Dotyczyć to głównie będzie turbosprężarki, która jest wrażliwa na brak smarowania jej elementów.