Często zdarza się, że po wymianie starych opon na nowe, zaczynają one generować dźwięk bardzo nieprzyjemny dla ludzkiego słuchu, który można określić mianem specyficznego huku lub szumu. Głośne opony po wymianie sprawiają użytkownikom czterech kółek nie lada kłopot i powodują dyskomfort, który na dłużą metę jest irytujący. Przyczyna tego, że opony wydają głośne dźwięki jest różnoraka. Koło z oponą tocząc się po drodze wywołuje drgania powietrza, które docierając do ludzkich uszu, odbierane są jak hałas.

Głośne opony i ich przyczyna

Określone warunki mogą przyczyniać się do tego, że opony generują nieprzyjemny dla słuchu dźwięk.  Na pewno wpływ na to ma stan danej nawierzchni, po której porusza się pojazd. Jeśli nawierzchnia ma wiele dziur i nierówności, jest wilgotna, hałas wytwarzany przez opony jest o wiele większy. Również w trakcie kontaktu opon z określonym tworzywem może powstać głośny dźwięk toczenia, który wynika z zasysania, sprężania i uwalniania powietrza przez bieżnik. Innym powodem dręczącego dźwięku generowanego przez opony może być zbyt małe w nich ciśnienie, bo już spadek ciśnienia o 0,5 bar podwyższa hałas o ok. 1 dB(A). Inną przyczyną jest sama opona, należąca do określonej klasy. Klasy głośności opony oznaczane są następująco: 

  • pojedyncza czarna fala określa oponę cichą,
  • dwie czarne fale oznaczają oponę o średnim poziomie głośności,
  • trzy czarne fale określają oponę najgłośniejszą, czyli wytwarzającą dźwięk przekraczający normę głośności.  

Jeszcze inna przyczyna tego, że opony są głośne to jakiś ich defekt np. wyząbkowanie.

Głośne opony zimowe i letnie

Wśród kierowców od dawna panuje opinia, że opony zimowe są głośne i generują większy  hałas niż opony letnie. Opinia ta jest w jakimś stopniu prawdziwa, bowiem faktem jest, że nowoczesne opony przeznaczone do jazdy w zimie są odrobinę głośniejsze od tych przeznaczonych do jazdy w lecie. Na pewno słyszalnie większy hałas generują opony zimowe o wzmocnionym karkasie, czyli szkielecie opony.  

Choć opony letnie są cichsze od zimowych, bardzo często hałasują w nieprzyjemny sposób, generując dźwięki, które można opisać jako syczenie i piszczenie. Opony letnie są więc często równie głośne co opony zimowe. Dźwięk syczący jest wytwarzany w trakcie normalnej jazdy, kiedy potrzebny jest przeciętny poziom przyczepności, można go usłyszeć na prostej, w trakcie hamowania, przyśpieszania, zakręcania ze średnią prędkością. Z piszczeniem opon mamy do czynienia wtedy, gdy wymagany poziom przyczepności opon zbliża się do limitu, jaki nam mogą one w określonym momencie zaoferować. Pisk może też powstać, kiedy następuje nagłe hamowanie albo silne przyśpieszenie. Pisk opony zależy od współczynnika przyczepności określonej nawierzchni, od  prędkości i sposobu wykonywania manewrów, charakterystyki opony ( z jakiej mieszanki została wykonana, rzeźby bieżnika, układu klocków i rowków, ilości lamelek), także od głębokości bieżnika oraz wieku danej opony. Głośne opony letnie i zimowe są problemem dla każdego kierowcy, dlatego ważne jest, by znać przyczyny hałasu generowanego przez nie. 

Głośne opony. Ile decybeli ?

Bardzo często słyszy się następujące pytania: czy 72 db to natężenie dźwięku, które charakteryzuje głośne opony? Ile decybeli wyznacza normę dla głośności opon? W takim przypadku trzeba zapoznać się z przepisami, które określają takie normy. Według postanowień unijnych dźwięk wytwarzany przez opony musi utrzymywać się na poziomie:

  • 72 dB(A) dla opon o szerokości do 145 mm,
  • 76 dB(A) dla opon o szerokości powyżej 215 mm

Głośne opony i co z tym zrobić?

Bardzo często nawet kierowcy z dużym stażem zapytują na lewo i prawo: „Co mam zrobić? Moje opony są takie głośne”. Rozwiązaniem problemu jest dla nich na pewno wybór takich modeli opon, które jak najlepiej będą pasowały do posiadanego przez nich samochodu. Do wyboru są opony „cichobieżne”, mające bieżnik podobny do tego w oponach deszczowych. Specyficzna budowa takich opon zmniejsza natężenie dźwięku i zabezpiecza je przed wpadaniem w rezonans. Na rynku istnieją również opony wyciszające, która posiadają specjalną wkładkę tłumiącą hałas. Trzeba też cały czas pamiętać o tym, że opony starzeją się, tym samym generują większy hałas w miarę zużywania się. Dlatego co parę lat trzeba je zmieniać. Gdy opony są głośne, co wywołuje dyskomfort u każdego kierowcy, należy zrobić rzecz najprostszą – zaopatrzyć się w takie, które wytwarzają jak najmniejszy hałas.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here