Ceny paliw w Polsce pozostawiają wiele do życzenia. Cena 95 już od paru lat oscyluje w granicach 5 złotych za jeden litr. Wiele osób widzi rozwiązanie w tankowanie samochodu u naszych sąsiadów – na Ukrainie czy na Białorusi. Paliwo jest tam o połowę tańsze. Nie będzie to jednak opłacalny biznes dla kogoś, kto mieszka dalej niż 30-50 km od granicy. Również wiele osób zakłada instalacje LPG do swojego samochodu. Czy LPG można założyć w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym?

Jakie auto na gaz?

Nie każdy silnik będzie dobrze współpracował z instalacją LPG, zamiast oszczędności możemy w bardzo szybki sposób narobić sobie dodatkowych kosztów w postaci remontu całego silnika. Przez lata jednak zostało wyodrębnionych wiele silników, które na LPG robią po kilkaset tysięcy kilometrów bez większych problemów. Jako ciekawostkę podawaną przez OSKP można uznać, że po polskich drogach jeździ, aż 3 miliony pojazdów, które są przystosowane do instalacji LPG. Należy pamiętać, że podczas spalania gazu uzyskuje się większe temperatury niż w przypadku mieszanki benzynowej. Silniki, które nie są przystosowane do wyższych temperatur mogą bardzo szybko ulec awarii np. pęknięcie głowicy.

Docieranie silnika

Na to, czy auto jest odpowiedni do instalacji LPG wpływa wiele czynników. Jednym z takich czynników są nasze wtryski. Jeśli wtrysk jest pośredni to mamy większą szansę na bezawaryjną jazdę. Jakie silniki do LPG polecamy i odradzamy? Przygotowaliśmy dla Was 5 najlepszych silników do gazu.

  • silnik 1.8/140 KM – czyli silnik od opla, na forach możemy zauważyć, że niektórzy na tym silniku robili nawet 500 tysięcy kilometrów. Warto dodać, że silnik ten świetnie współpracuje z instalacją 3 generacji, przez co instalacja LPG jest bardzo tania. Najtańsze oferty na rynku to już 2000 złotych.
  • 1.8 16V/120 KM – silniki były te montowane między innymi w Lagunie II. Choć Laguny nie mają najlepszej opinii to silniki te nigdy nie robiły żadnych problemów i są idealne do pracy z instalacją LPG.
  • 1.4 T-Jet – silnik koncernu FIAT, który ma swoim koncie wiele wytrzymałych silników tj. 1.9 JTD czy właśnie 1.4 T-jet.
  • 2.0 i 2.5 od Subaru – jak wiemy marka Subaru od lat jest wyznacznikiem wytrzymałości. Często tłoki w tych silnikach były poddawane kuciu, przez co te silniki można żyłować bez obaw o awarię.
  • 1.6 MPI/102 KM – na samym końcu naszej listy silnik od koncernu VW. Silniki te były montowane w naprawdę wielu markach, najpopularniejsze to VW, Audi czy Skoda. Instalacja gazowa w tych silnikach również nie jest droga, co zachęca do założenia LPG.

Instalacja LPG to koszt od 2 do nawet 8 tysięcy złotych. Jeżdżąc 2-3 tysiące kilometrów miesięcznie inwestycja ta nie zwróci się nam. Jeśli jednak miesięcznie przekraczamy 10 tysięcy kilometrów to instalacja zwróci się w kilka lat. Narodziło się też wiele fałszywych informacji wokół instalacji LPG, że skutecznie obniża osiągi samochodu. Prawda jest taka, że nowa, dobrej jakości instalacja LPG nie odstaje od silnika zasilanego PB. A Wy jakie silniki do LPG polecacie, a jakie odradzacie?


1 KOMENTARZ

  1. Mam Astre z silnikiem 1.6 16V silnik z pośrednim wtryskiem, prosta konstrukcja do tego zamontowałem instalację gazową BRC sq32. Obecnie mam zrobione na lpg 150 tys km i do tej pory nie miałem żadnej usterki. Myślę, że podane silniki powyżej można bez problemu gazować, ponieważ są do siebie zbliżone.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here