Niejednokrotnie kilka lat po zakupie oszczędnego auta, które nie ma zbyt wielu koni mechanicznych, dochodzimy do wniosku, że delikatne podrasowanie silnika nie zaszkodzi, a nawet zwiększy naszą przyjemność z jazdy i „tchnie nowe życie” w samochód. Sposobów na zwiększenie mocy silnika jest wiele wśród nich filtr stożkowy. Co wybrać?
Co daje filtr stożkowy?
Filtr stożkowy to najprostszy i najtańszy sposób na zwiększenie mocy silnika, aczkolwiek ta zmiana diametralna nie będzie (przynajmniej w porównaniu do innych metod). Zwykły filtr powietrza ma papierowy wkład, a w cylindrycznych stożkowych znajduje się gąbczasty, nasączony olejem. Zwykły filtr bardziej ogranicza przepływ powietrza aniżeli filtr stożkowy. Co daje stożkowy? Ułatwia zasysanie powietrza do cylindrów i poprawia jakość pracy silnika, jednocześnie zwiększając jego moc. Ten filtr najlepiej zamontować na rurze doprowadzającej powietrze jak najdalej od silnika, z zimnym dolotem. Zwiększy to moc silnika o kilka procent, nawet do 5%. Filtry te warto odpowiednio konserwować, aby nie trzeba było ich często wymieniać, ponieważ ich koszt to 100 – 500 zł. Zastanówmy się też czy jest możliwość montażu lżejszego akumulatora, zawsze zaoszczędzimy trochę na masie.
Czym jest SWAP silnika?
SWAP silnika nie jest tanią zabawą, ale wprowadzone modyfikacje potrafią podwoić moc.
Jest to najprostszy sposób zwiększenia mocy samochodu, polegający na zamianie silnika na mocniejszy, o lepszych parametrach. Należy pamiętać o tym, aby silnik kupić wraz z całym osprzętem, dzięki któremu da się go zamontować i będzie działał, jak należy. Najbezpieczniej, jeśli pochodzi z tego samego modelu auta, ale ma większą pojemność. Wymiana silników nie jest skomplikowaną operacją. Od kilku lat silnik uważany jest za jedną z zamiennych części samochodu. Z tego powodu nie ma nic nielegalnego czy zabronionego prawnie w metodzie, jaką jest SWAP silnika. Prawo jednak zobowiązuje do jednego – należy zdobyć zaświadczenie o wymianie silnika u diagnosty, który stwierdzi, że auto nie zagraża bezpieczeństwu i zgłosić fakt wymiany w Wydziale Komunikacji, gdzie w karcie pojazdu zostanie wpisana zmiana silnika. Cena tego zabiegu jest bardzo zróżnicowana m.in. od rodzaju silnika, od tego czy uważany jest za awaryjny, czy jest nowy, czy używany. Rozpiętość cen jest ogromna, oscyluje w granicach 1000 – 6000 zł za używany model do starego samochodu, chociaż górną granicę bardzo trudno określić. Robocizna w warsztacie za taki silnik może wynieść od 500 do 3000 zł. Warto wiedzieć, że niekiedy konieczna jest wymiana skrzyni biegów, co spowodowane jest właśnie przez SWAP silnika. Koszt całej wymiany wówczas się zwiększa. Jeżeli chcemy zachować posiadaną przez nas skrzynie biegów, wybór silnika, który będzie w stanie z nią współpracować, może być mocno ograniczony lub wręcz nie istnieć. Niektórzy producenci montują taką samą skrzynię biegów do kilku wariantów tego samego silnika, lecz nie jest to regułą. Jeżeli natomiast chcemy zamontować jednostkę napędową zupełnie innego producenta, to raczej nie obejdzie się bez wymiany skrzyni biegów.
Na czym polega chip tuning?
Chip tuning poprawia osiągi silnika w stosunkowo nieinwazyjny i niedrogi sposób. Jest to zabieg elektroniczny, podczas którego zmienia się wgrane w komputer pokładowy mapy zapłonu. Można wtedy zwiększyć parametry silnika, ingerując w komputer sterujący jego pracą, takie jak moc i moment obrotowy. Silniki w samochodach nie są ustawiane fabrycznie na maksimum możliwości z kilku powodów. Zostawia to producentowi pole do wydania nowego modelu samochodu, z mocniejszym silnikiem – mimo że w zasadzie z tym samym, co w poprzednim modelu. Ponadto ten sam silnik można dostosowywać do aut o różnej masie lub wielkości, dlatego w niektórych modelach parametry mocy i momentu obrotowego są różne, pomimo że posiadają jednakowe silniki. Co daje chip tuning? Może znacząco zwiększyć osiągane prędkości i sprawia, że auto jest dynamiczniejsze co ma znaczenie np. przy wyprzedzaniu. Silnik w ten sposób można podrasować nawet do 30% w turbodieslach, o ponad 20% w silnikach benzynowych i ok. 5% w wolnossących silnikach na benzynę. Dużo zależy również od tego, ile kosztuje chip tuning i przez kogo jest przeprowadzony. Znajomy, który nie jest mechanikiem, ale „niby się zna, bo to w sumie skomplikowane nie jest” i posiada np. gotowe programy do wgrania, może wziąć opłatę rzędu 100 – 300 zł albo zrobić to za darmo. Jednak takie gotowce nie gwarantują powodzenia całej operacji. Najlepiej udać się do fachowca – tunera, który posiada hamownię, niezbędną do odpowiedniego zestrojenia map do silnika. Ile kosztuje mapowanie silnika przez profesjonalistę? Ceny zaczynają się od ok. 1000 zł wzwyż, w zależności od rocznika samochodu i pojemności silnika.
Inne metody na zwiększenie mocy silnika
Przy zdecydowaniu się na kupno motocyklu, trzeba podjąć decyzję, czy ma to być pojazd używany, czy nowy. Jeśli skłaniamy się raczej ku używanemu, to warto podliczyć koszty zarówno późniejszej eksploatacji, jak i części, które będzie trzeba wymienić. Może się okazać, że taki zakup wcale nie będzie bardziej opłacalny od kupna nowego, z salonu. W przypadku motocykli turystycznych lepiej jednak zainwestować w nowy pojazd, z tego względu, że motocykl turystyczny jest dedykowany osobom planującym dalekie wyjazdy. Awaria pojazdu w innym kraju przysparza dodatkowych problemów takich jak konieczność znalezienia mechanika, większe koszty naprawy, a w razie poważnej awarii – konieczność przewiezienia motocykla do kraju. Kupując motor używany, nigdy nie możemy znać jego przeszłości w 100%. Im większe przebiegi ma dany motocykl, tym części są bardziej zużyte i wzrasta jego awaryjność. Z tych powodów lepiej kupić nowy motor turystyczny, którego stanu i przebiegów będziemy pewni.
[ratings]
Jestem zwolennikiem kupienia nowego samochodu z mocniejszą jednostką, często kombinowanie – swapy, chip tunningi w starszych autach kończą się złomowiskiem. Wiem co mówię.
filtr stożkowy w mniejszych autach nie daje na pewno ani 1 konia więcej, a wiem to ze swojego doświadcznia, nie wiem jak jest w innych silnikach, gdzie może i mają większą elastyczność, ale z 1.6 vtec w civic to nie poskutkowało.
Masa wrogiem przyspieszenia, dlatego zawsze jeżdzę na rezerwie, jest szybszy!
Ze swapem to kojarzy mi się jedna marka – bmw xD
Płacić 2 tysiące za 20 koni to raczej tak średnio