Coraz więcej właścicieli aut, szczególnie nowych, decyduje się na oklejanie samochodu folią. Niektórzy robią to po to, by zmienić kolor auta, inni – by nadać mu charakteru, a pozostali naklejają bezbarwną folię, ponieważ stanowi to zabezpieczenie przed czynnikami zewnętrznymi lub atmosferycznymi. W sieci jest wiele poradników jak to zrobić, w tym filmów wideo, ale czy warto samemu oklejać samochód folią?

oklejanie samochód to moda, która pojawiła się całkiem niedawno.

Jak się przygotować do oklejania samochodu folią

Naklejenie folii należy zacząć od zastanowienia się, czy samochód na tym nie ucierpi. Wieloletnie, używane auta, mające podniszczony lakier mogą mieć jeszcze bardziej zniszczoną karoserię, przez podgrzewanie nakładanej folii. Poza tym należy przemyśleć czy faktycznie damy radę sami to zrobić – wbrew pozorom jest to bardzo skomplikowane. Potrzebne są zdolności manualne i warto byłoby mieć doświadczenie, pomagając chociaż raz innej osobie, ale oglądając na żywo pracę fachowca. Jeśli przeciwwskazań nie ma, to należy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt taki jak m.in.: rakle (miękka i twarda), służące do wyciskania powietrza spod folii, magnesy do przytrzymania folii na aucie, nożyk do obcinania folii, taśma maskująca, płyn do oczyszczenia, zmatowienia auta, wspomagający montaż, wodę do poślizgu, palnik lub opalarkę. Najważniejszy jednak jest wybór i zakup dobrej folii. Wybór kolorów jest ogromny, są dostępne w różnych wariantach: w połysku lub macie. Jest też dostępna tzw. folia kameleon, która w zależności od kąta padania światła, lekko zmienia kolor. Popularne jest jej naklejanie na lampy – mienią się wówczas różnymi kolorami. Dokładamy do tego zwiększenie mocy silnika i fura jak malowana.

jak okleić samochód

Jak okleić samochód folią?

Najlepiej zacząć od maski. Na początku należy ją wyczyścić, odtłuścić i usunąć wszelkie zanieczyszczenia i wilgoć, aby folia szybko nie odeszła. Można zrobić to przy użyciu benzyny ekstrakcyjnej. Następnie ściągamy lusterka i w zależności od modelu samochodu i szczelin przy lampach – również je. Maska jest najłatwiejszym elementem, bo ma dużą, płaską powierzchnię. Są dwa sposoby na przyklejanie folii – albo stopniowo odklejamy papier, ochraniający klej i przytwierdzamy, albo od razu ściągamy cały. W drugim przypadku, który jest coraz powszechniej stosowany, folię przyklejamy (czyli reklujemy) od środka maski na boki. Tam, gdzie jest płasko, nie trzeba nawet jej na początku opalać, bo doskonale przykleja się sama. Gdy natomiast dojdziemy do zagięć, to sprawa się komplikuje – boków samochodu raczej się nie da okleić bez pomocy drugiej osoby, jeśli robi się to po raz pierwszy. Wtedy folię na bieżąco trzeba opalać, by się w odpowiedni sposób dopasowała do opływowych kształtów samochodu. Należy uważać na to, by nie opalić jej zbyt mocno, ponieważ może to podniszczyć lakier, folia stanie się krucha i szybko popęka. Nie należy jej opalić też za lekko, bo się odklei. Potrzebne tu jest ogromne doświadczenie, dlatego osoba, która nigdy tego nie robiła, może nie podołać zadaniu. Całe auto wystarczy okleić klejem kanalikowym, natomiast zderzaki klejem pełnym, gdyż to na nich folia jest najbardziej narażona na uszkodzenia czy otarcia. Oklejanie elementów samochodu, które da się ściągnąć takich jak np. lusterka czy wspomniane zderzaki, jest trochę łatwiejsze ze względu na mniejszą powierzchnię – ale również wymaga ponadprzeciętnych zdolności manualnych.

Oklejenie wnętrza samochodu folią

Okleić folią z powodzeniem można też wnętrze samochodu. Najczęściej okleja się listwy bądź fragmenty konsoli centralnej, czyli gładkie, lakierowane powierzchnie. Na innych, chropowatych, folia nie będzie się zbyt dobrze trzymać. Dzięki temu można łatwo zmienić kolor wnętrza, zakryć drobne rysy i zapewnić ochronę tym elementom. Jest to lepszy sposób niż lakierowanie, ponieważ zmiany są odwracalne – wystarczy odkleić folię i nie pozostawi ona śladu. Proces oklejania w środku w zasadzie się nie różni od tego na zewnątrz, ale jest znacznie łatwiejszy ze względu na mniejsze rozmiary powierzchni do oklejenia. Jeśli istnieje taka możliwość, to ściągamy dane elementy, co znacznie ułatwi pracę. Folię należy przyklejać stopniowo, odklejając papier chroniący klej i raklą wypychać powietrze. Nożykiem wycinamy np. otwory tam gdzie to potrzebne lub obcinamy nadmiar folii na końcu.

Ile kosztuje oklejanie samochodu folią?

Cennik jest dosyć zróżnicowany w zależności od jakości materiału i od ceny fachowca, jeśli do takiego się udajemy. Zlecenie w warsztacie obejmuje koszt folii: od 10 zł/m2 do 100/m2 za najdroższe i najlepsze jakościowo folie np. Oracal lub 3M oraz koszt robocizny. Łącznie może wynieść od 3000 do 6000 zł, jednak wiele zależy przede wszystkim od doświadczenia fachowca czy renomy warsztatu. Jeśli ktoś chce podjąć to wyzwanie samodzielnie, to do ceny folii należy doliczyć koszt ewentualnego zakupu sprzętu – w zależności od tego, co już posiadamy, wyniesie pewnie około kilkuset złotych.

Czy samodzielne oklejanie folią jest dla każdego?

Oklejanie samochodu folią jest znacznie trudniejsze, niż wygląda to na filmach poradnikowych. Przede wszystkim, oprócz niezbędnego sprzętu, zdolności manualnych, wiedzy (nawet zgłębianej tygodniami w Internecie), najważniejsze jest doświadczenie. Dzięki niemu praca zostanie wykonana bez uszczerbków i zostanie uzyskany świetny efekt, który utrzyma się na długie lata. Niedoświadczona osoba łatwo może zniszczyć folię, a nawet lakier samochodu zbyt mocnym podgrzewaniem. Folie mają różne gwarancje – nawet od 5 do 10 lat. Jeśli jednak folia zostanie nałożona niewprawnie, na pewno się nie utrzyma przez tak długi okres. Natomiast założenie jej w dobrym warsztacie, spowoduje, że będzie można oddać samochód do poprawki za darmo – na gwarancję.

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here