Strona głównaPoradyPróba olejowa - co to, objawy, przyczyny

Próba olejowa – co to, objawy, przyczyny

-

Aby samochód funkcjonował sprawnie, należy pamiętać o regularnej kontroli różnych elementów. Jednym z ważniejszych części, na którą trzeba zwracać uwagę, jest silnik. Jest on główną częścią samochodu, który umożliwia poruszanie się nim. Silnik stanowi serce samochodu. Jednym ze sposobów na sprawdzenie, w jakiej kondycji znajduje się nasz silnik, jest próba olejowa. Czym jest próba olejowa? Jak prawidłowo powinna przebiegać próba olejowa? Jak interpretować prawidłowo wyniki próby olejowej. Na czym polega pomiar szczelności cylindrów? Za pomocą pomiaru szczelności cylindra możliwe jest sprawdzenie stanu naszego silnika. Plusem próby olejowej jest fakt, że nie jest konieczny demontaż części silnika. Sprawdź ile oleju potrzebujesz do próby olejowej przed przystąpieniem do prac. Pomiar ciśnienia szczelności polega na sprawdzeniu, w jakim stopniu zużyty jest silnik naszego samochodu. Podczas próby olejowej można również sprawdzić, czy wszystkie uszczelki  czy zawory są sprawne i wykluczyć ewentualne usterki. Jeżeli sami nie jesteśmy dokonać próby olejowej, należy skorzystać z fachowej pomocy mechaników. Ile oleju potrzebujemy do próby olejowej? Ilość oleju, która potrzebna jest do wykonania tego zabiegu to około 5-10 centymetrów sześciennych oleju silnikowego. Powinno to w zupełności wystarczyć, aby upewnić się, czy nasze cylindry są szczelne. Olej wprowadza się z pomocą strzykawki, do której pobraliśmy odpowiednią ilość oleju do cylindra w miejscu otworu świecy. Po jego wprowadzeniu można dokonać pomiaru szczelności cylindrów. 

Pomiar szczelności cylindrów – interpretacja wyników

Pomiar szczelności cylindrów wykonuje się poprzez wykonanie kilku czynności. Aby wykonać prawidłowo pomiar szczelności zaleca się przestrzeganie zasadniczych kroków. Pierwszym krokiem jest podłączenie próbnika do cylindrów, z których pobierany będzie pomiar. Drugim krokiem jest rozgrzanie silnika do temperatury, która umożliwi przepływ oleju w cylindrach. Temperatura ta powinna wynosić około 80 stopni Celsjusza. Jest to temperatura eksploatacyjna. Po rozgrzaniu silnika należy wyłączyć silnik i pozostawić silnika na biegu jałowym. Dla bezpieczeństwa należy zaciągnąć hamulec postojowy. Można teraz przystąpić do odkręcania świec, jeśli do czynienia mamy z silnikiem benzynowym. Jeżeli jest to silnik o zapłonie iskrowym, konieczne będzie odłączenie przewodów. Przewody te służą do połączenia sterownika z zapłonem. Po demontażu świec i przewodów należy odłączyć zawór doprowadzający paliwo do badanego cylindra. Po tak przygotowanym miejscu pracy, można przystąpić do wykonywania pomiaru. Pierwszym krokiem jest umieszczenie miernika w otworze cylindra i włączenie zapłonu. Za pomocą rozrusznika należy obracać wał korbowy tak długo, aż wskazówka się zatrzyma. Po wyzerowaniu próbnika, przesuwa się diagram. Można tego dokonać wywierając nacisk na dźwignię próbnika. Po tak dokonanym pomiarze w pierwszym cylindrze, można przystąpić do pomiaru kolejnych cylindrów. 

Interpertacja wyników pomiaru ciśnienia

Pobrane dane z pomiaru szczelności cylindrów należy zestawić z danymi od producenta. Jeżeli wyniki, które osiągnęliśmy w pomiarze odbiegają o 15-20%, to oznacza, że nasz cylinder jest mocno zużyty i konieczna będzie wymiana na nowy. Jak powinna wyglądać prawidłowa interpretacja wyników pomiaru? Jeżeli nie ma różnicy pomiędzy pomiarem, w którym użyliśmy oleju a tym, do bez użycia oleju, to oznacza to, że zawory cylindra są nieszczelne. W przypadku, gdy pomiar przy użyciu oleju jest zdecydowanie wyższy, niż pomiar bez oleju, to przyczyn takiej sytuacji jest wiele. Między innymi powodem osiągnięcia takiego wyniku jest nieszczelność tłoków oraz pierścieni tłokowych. Obecność oleju spowodowała, że doszło do uszczelnienia tłoków, stąd wyższy wynik pomiaru. Nieznaczny wzrost przy pomiarze z olejem spowodowany jest nieszczelnymi zaworami i nieszczelnym tłokiem. Powodem takiego zjawiska jest również nieszczelność ze strony uszczelki pod głowicą. Pochwal się swoją interpretacją wyników oraz ile oleju używasz do swoich prób.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POPULARNE

Cykl atkinsona

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o cyklu Atkinsona

0
Cykl Atkinsona powstał jako alternatywny sposób pracy silnika do cyklu Otta, który stosowany jest do tej pory w silnikach czterosuwowych. Cykl Atkinsona powstał więc...
eco driving

Jak jeździć ekonomicznie ?

uber jak zacząć

Uber – jak zacząć?

OSTATNIE POSTY