Strona głównaPoradyPłukanka silnika a turbina

Płukanka silnika a turbina

-

Proces normalnego użycia sprężarki turbiny gazowej sprawia, że gromadzą się w niej zanieczyszczenia. Taka sytuacja wpływa na jej wydajność. Do tych zanieczyszczeń należą na przykład sole, węglowodory, ale także smary i oleje naturalnie występujące w silniku. Z czasem pokrywają one łopatki sprężarki. Przez to powietrze nie może przepływać przez nią swobodnie. Jak działa płukanka silnika a turbina?

Dlaczego zanieczyszczona sprężarka turbiny gazowej jest niebezpieczna?

Jeżeli łopatki turbiny nie działają odpowiednio, system staje się niewydajny. Wzrasta wówczas zapotrzebowanie na paliwo. Ale to nie jedyny problem. Kolejnym jest również zwiększenie się ryzyka uszkodzenia turbiny, jeżeli problem będzie lekceważony przez długi czas. 

Z tego powodu warto regularnie wdrożyć płukankę silnika, a turbina pozostanie czysta. Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Sprawny system pomoże uniknąć naprawy, która na dłuższy czas może uziemić samochód i jest kosztowna.           

Kiedy sprężarka wymaga czyszczenia?

Najlepiej jest zastosować regularny harmonogram czyszczenia sprężarki w wersji on-line oraz off-line. Wówczas nie dojdzie do nagromadzenia się uszkodzeń.

Jednak pomijając to i tak są pewne wskazówki, mówiące o tym, że wymaga ona czyszczenia. Są to na przykład: spadek ciśnienia chłodnicy międzystopniowej, zwiększony pobór paliwa, zredukowany stosunek ciśnień. 

Czyszczenie należy wdrożyć zanim dojdzie do ponad 2% redukcji mocy, 2% wzrostu temperatury spalin oraz 2% spadku ciśnienia tłoczenia sprężarki.

Płukanie silnika

Jak wybrać odpowiednią płukankę silnika a turbinę?

Czyszczenie powinno być dokładne i bezpieczne. Z tego powodu należy wybrać odpowiedni środek. Chemikalia muszą być zgodne ze specyfikacją OEM. Oleje mineralne najlepiej czyści środek na bazie rozpuszczalnika.

Czyszczenie sprężarki off-line polega na użyciu 20 litrów środka i 80 litrów wtrysku wody. Moczenie powinno trwać około 15 minut. Na końcu używa się się 100 litrów wody jako płukanki. W razie potrzeby czynność trzeba powtórzyć. Najpierw wyłącz turbinę gazową i pozwól na jej ostygnięcie. Następnie otwórz dreny i IGV. Jeżeli dojdzie do ich całkowitego opróżnienia, musisz zamknąć zawory spustowe. Następnie włącz silnik na rozruszniku. Wstrzyknij chemię i wodę do sprężarki. Namocz je podczas postoju, aby zanieczyszczenia mogły się rozpuścić. Potem spłucz je czystą wodą. Dalej wysusz silnik uruchamiając go. Takie działanie polega na odzyskaniu 100% utraconej mocy. 

Czyszczenie on-line polega także na użyciu takiej samej proporcji chemikaliów i wody. Codziennie trzeba płukankę silnika a turbina czyścić wodą, a raz w tygodniu wodą i chemią. Proces polega na zostawieniu turbiny w standardowym trybie pracy z pełną prędkością i pełnym obciążeniem. Następnie roztwór myjący z wodą wstrzykuje się poprzez stały kolektor. Należy ją wtryskiwać. Dzięki temu silnik jest przesiąknięty, a środek zaczyna rozkładać powstałe zanieczyszczenia. Wszystko spłukuje się czystą wodą. Takie mniejsze i regularne mycie zabezpiecza sprężarkę przed gromadzeniem się brudu i daje pełną wydajność.

Z tego powodu regularna płukanka silnika a turbina są tak bardzo istotne. Dobrze trzeba wybrać środek, użyty w tym celu. Najlepszą praktyką jest poradzenie się mechanika albo zaciągnięcie opinii w internecie wśród osób, które dokonują tego rodzaju działania. Odpowiednie wdrożenie harmonogramu czyszczenia sprawia, że możesz cieszyć się bardzo wydajną turbiną. Oznacza to jeszcze większą przyjemność z jazdy. Bez spadków mocy, bez wzrostu poboru paliwa. Chociażby z tego powodu zainwestowanie w odpowiednią chemię jest bardzo dobrym posunięciem. Właściwe środki kupić można w sklepach motoryzacyjnych stacjonarnie oraz przez internet.

Dariusz Dereń
Ukończył studia finansowe. W życiu zawodowym spełnia się jako analityk i redaktor, poza pracą uwielbia spędzać czas z rodziną.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

POPULARNE

Wymiana nagrzewnicy

Wymiana nagrzewnicy – jak to zrobić?

0
Niedziałająca nagrzewnica w samochodzie to duży problem. Jazda bez niej zimą jest może nie niemożliwa, ale z pewnością bardzo trudna. Może być wiele powodów,...
filtr kabinowy

Jaki filtr kabinowy

OSTATNIE POSTY