Najważniejszym elementem układu chłodzenia jest oczywiście chłodnica, w której odbywa się proces wymiany ciepła. Część ta jest odpowiedzialna również za obniżenie temperatury płynu przez nią przepływającego. Układ chłodzenia działa w bardzo prosty sposób. Płyn w nim krążący, do czasu gdy silnik jest zimny, omija chłodnicę, przemieszcza się po małym obiegu, dzięki czemu najpierw ogrzewane jest wnętrze samochodu. Jeśli temperatura płynu wzrasta powyżej dopuszczalnego poziomu, zazwyczaj jest to 86 – 90 C, termostat otwiera się, a płyn przemieszcza się po dużym obiegu, przepływa więc przez chłodnicę silnika. Gdy proces wzrastanie temperatury trwa nadal, następuje włączenie wentylatora, który wymusza obieg powietrza dokoła chłodnicy.

Chłodnica jest tą częścią samochodu, która bardzo często ulega uszkodzeniu. Kiedy kierowca widzi, że zapala się wskaźnik temperatury silnika albo dostrzega unoszące się spod maski auta kłęby dymu, może się liczyć z tym, że przyczyną tego jest usterka chłodnicy. W takiej sytuacji najlepiej jest zjechać z drogi, zatrzymać auto i zajrzeć pod maskę, by poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy. 

Przyczyny awarii chłodnicy 

Najczęstszym problemem awarii układu chłodzenia są wycieki płynu chłodzącego. Nieszczelna chłodnica to właśnie przyczyna wycieku płynu, którego ubywa z powodu niedokręcania korka, uszkodzonej nagrzewnicy, nieszczelności gumowych przewodów lub uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Awaria może mieć miejsce też wtedy, gdy uszkodzony jest termostat, w wyniku czego  płyn cały czas przepływa przez chłodnicę i silnik o wiele dłużej się nagrzewa. Jeśli zaś płyn nie trafi do chłodnicy, dochodzi do przegrzania silnika. Nieszczelna chłodnica to usterka wynikająca z różnych przyczyn. Inaczej rzecz się ma w przypadku, gdy da o sobie znać dziurawa chłodnica, bo choć objawy takiego uszkodzenia są takie same, jak przy innego rodzaju nieszczelności, tutaj wiadomo jest od razu, że przyczyną jest dziurawa warstwa chłodnicy. Objawy awarii w postaci dymu i wzrostu temperatury powinny zawsze poinformować kierowcę, by szukał przyczyn w nieszczelności chłodnicy lub ewentualnych dziurach, które mogą się w niej znajdować.

Regeneracja chłodnic

Uszkodzoną chłodnicę najlepiej jest oddać w ręce profesjonalnemu mechanikowi, dla którego regeneracja chłodnic to prosta sprawa. Należy jednak pamiętać o tym, że regeneracja chłodnicy ma sens tylko wtedy, gdy efektem uszkodzenia jest mała dziurka w kanale rdzenia. Można wtedy próbować ją zalepić. Jednakże klejenie chłodnicy ma sens wyłącznie w przypadku raczej nowych chłodnic. Bezcelowe zaś wydaje się, bo w większości przypadków usterka się odnawia, klejenie chłodnicy zużytej.

Lutowanie chłodnicy aluminiowej i miedzianej jest oczywiście możliwe, choć na taką regenerację należy się zdecydować tylko wtedy, gdy uszkodzeniu nie uległ plastikowy albo miedziany zbiornik oraz kiedy chodzi o chłodnicę samochodu ciężarowego. Zazwyczaj użytkownik samochodu osobowego na lutowanie chłodnicy aluminiowej bądź miedzianej nie decyduje się z powodu małej opłacalności takiego zabiegu. Taka regeneracja przestaje być też opłacalna w przypadku aut ciężarowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here