Niedziałająca nagrzewnica w samochodzie to duży problem. Jazda bez niej zimą jest może nie niemożliwa, ale z pewnością bardzo trudna. Może być wiele powodów, dlaczego tak się dzieje. Oto ich lista oraz podpowiedzi, jak przebiega wymiana nagrzewnicy w VW Sharan oraz w innych samochodach.
Przyczyny zepsucia się nagrzewnicy
Wadliwy lub uszkodzony termostat to najczęstsza przyczyna awarii ogrzewania samochodu. Winna może być część otwarta albo zamknięta, a obie spowodować mogą problemy nie tylko z ogrzewaniem, ale również z układem chłodzenia silnika. Jedna kwestia dotyczy komfortu, ale druga wiąże się już z awarią silnika.
Inny częsty powód nie działania nagrzewnicy to niski poziom płynu niezamarzającego lub płynu chłodzącego. Wówczas gorący płyn nie może przedostać się do rdzenia nagrzewnicy i dlatego w samochodzie jest zimno. Dzieje się tak na przykład, kiedy silnik przegrzewa się na skutek zbyt intensywnej pracy.
Kolejna możliwość to wadliwy wentylator nagrzewnicy. Gdy do rdzenia nagrzewnicy dostaje się gorący płyn chłodniczy, część wtłaczająca ciepło do kabiny może się zepsuć na przykład na skutek zwarcia. Wówczas wymiana nagrzewnicy w Sharanie jest niezbędna.
To jeszcze nie koniec możliwości. Pojawia się także wadliwy rezystor silnika dmuchawy, który może nie móc prawidłowo ustawić prędkości wentylatora.
Występujące rzadziej niż powyższe problemy, zanieczyszczenia i cząstki, które dostają się do układu chłodzenia, mogą zatkać rdzeń nagrzewnicy.
Kolejna możliwość to nieszczelna chłodnica. Może ona uniemożliwić dotarcie płynu chłodzącego do rdzenia nagrzewnicy, a w najgorszym przypadku może uszkodzić silnik.
Wszystkie te sytuacje mogą doprowadzić do jednego – awarii nagrzewnicy. Wówczas konieczna w wielu przypadkach jest wymiana nagrzewnicy w Fordzie Focus MK1 albo innym modelu samochodu.
Jak przebiega wymiana nagrzewnicy w Fordzie Focusie MK1 i innych modelach samochodów?
Konieczne będzie wiadro spustowe, wybór kluczy, a także płyn do chłodnicy i nowy termostat, dostosowany oczywiście do rodzaju samochodu.
Ustaw samochód na płaskiej powierzchni. Poczekaj, aż silnik ostygnie przez około 20 minut. Następnie znajdź termostat. Znajduje się on u podstawy chłodnicy pomiędzy rdzeniem a głównym wężem. Zdejmij korek chłodnicy. Umieść pod nią wiadro i spuść do niego płyn chłodniczy, odłączając wąż. Następnie wyjmij i wymień na nową nagrzewnicę i ponownie podłącz wąż do chłodnicy. Wlej do niej płyn i zatkaj korkiem. Potem włącz silnik i przetestuj go podczas jazdy próbnej. Następnie po ostygnięciu samochodu sprawdź, czy poziom płynu chłodniczego utrzymuje się na tym samym poziomie. W ten sposób wymiana nagrzewnicy w Sharanie oraz innym samochodzie osobowym nie powinna sprawić trudności. Wymiana nagrzewnicy w Fordzie Focusie MK2 przebiega w taki sam sposób, a poszczególne modele różnią się tylko kosmetycznie.
Dolanie płynu chłodniczego
Nie zawsze wymiana nagrzewnicy w Fordzie Focusie MK2 albo innym samochodzie jest konieczna. Czasami wystarczy sprawdzenie poziomu płynu w chłodnicy i uzupełnienie go w razie potrzeby. To oczywiście zadanie o wiele prostsze i tańsze od wymiany nagrzewnicy.
Do tej czynności potrzebny jest lejek oraz oczywiście płyn do chłodnicy. Po tym, gdy silnik ostygnie, należy zdjąć korek chłodnicy. Następnie lejek trzeba włożyć do otworu. Wlej płyn chłodzący do odpowiedniej wysokości. Czasami trzeba chwycić główny wąż chłodziwa i przepompować je, aby upewnić się, że nie ma w nim kieszenie powietrza. Potem trzeba zakręcić korek i uruchomić silnik. Sprawdź, czy nagrzewnica działa prawidłowo.
Nie zawsze wymiana nagrzewnicy w Fordzie Focusie MK1 albo innym pojeździe podobnym do niego jest konieczna. Warto sprawdzić także inne możliwości. Wymiana nagrzewnicy w VW Sharan to zawsze dodatkowy koszt, którego nie warto ponosić bez przyczyny.