Strona głównaNaprawaJak wybić sworzeń wahacza?

Jak wybić sworzeń wahacza?

-

Nawet osoba niezbyt wprawiona w meandry mechanicznych napraw jest w stanie wymienić podstawowe elementy eksploatacyjne, takie, jak podstawowe filtry czy części zużywające się podczas codziennej eksploatacji, jak końcówki drążków czy wahacze.  Szczególnie te ostatnie bywają kłopotliwe, jeśli na przykład poprzedni właściciel nie wymieniał ich w samochodzie w ogóle.

Trzeba bowiem pamiętać, że prędzej czy później wymiana takiego elementu zawieszenia będzie niezbędna – zwłaszcza, jeśli wziąć pod uwagę to, za co ów element w samochodzie odpowiada. Nie trzeba udawać się od razu do mechanika, żeby sworzeń wahacza wymienić – samodzielnie można to wykonać równie dobrze, wystarczy, że posiada się własny garaż i niezbędne narzędzia. Tych również nie trzeba zbyt wielu, żeby sobie z pracą nad nim poradzić. W takim razie czego potrzeba amatorowi samodzielnych napraw i jak wybić zapieczony sworzeń, a jak postępować w przypadku lepiej prezentujących się egzemplarzy?

Jak wybić sworzeń wahacza? Sposoby

Fachowcy z warsztatów samochodowych oczywiście mają swoje sprawdzone sposoby na sworzeń wahacza, wymiana tego element w warunkach, jakimi dysponują, zajmuje o wiele mniej czasu, niż w zwykłym garażu. Również mają możliwość szybszego opanowania sytuacji, gdy nie wiadomo, jak wybić zapieczony sworzeń. Wymiana tego elementu jest bardzo ważna nie tylko dla utrzymania odpowiedniego stanu technicznego pojazdu i przejścia corocznego przeglądu rejestracyjnego. Znacznie ważniejsze są kwestie bezpieczeństwa, ponieważ ten niepozorny,mały element odpowiada w układzie kierowniczym za sprawowanie kontroli nad poruszaniem się kół. Jest niejako pośrednikiem między kołem i wahaczem. Ze względu na umiejscowienie oraz stosunkowo rzadką wymianę może się zdarzyć, że zwyczajnie się zapiecze.

Jeśli jednak w samochodzie wymiana wyeksploatowanych części odbywa się regularnie, wystarczy wyposażyć się w trochę wolnego czasu oraz niezbędne narzędzia, takie jak: płaskie klucze i klucze oczkowe, wybijak lub w ostateczności młotek, druciana szczotka do czyszczenia powierzchni z naleciałości, szlifierka kątowa, jeśli element jest bardzo zapieczony i tym samym staje się nieusuwalny bez demontażu innych części, oczywiście również podnośnik oraz klucz – najlepiej pneumatyczny – do odkręcania śrub z kół.

Sworzeń wkładany na pierwszy montaż zabezpieczony jest specjalnymi nitami – czyli śrubami ze zrywanym gwintem, zapobiegającym mieszaniu w nich osobom niepowołanym. Zawsze, gdy idzie o sworzeń wahacza, wymiana go po raz pierwszy związana jest z koniecznością usunięcia ich poprzez nacięcie szlifierką. Po odkręceniu koła i nacięciu nitów przychodzi czas na odkręcenie nakrętek ze sworznia, wysunięcie go z wahacza i całkowite wybicie, najlepiej za pomocą dedykowanych do tego narzędzi, jak właśnie wspomniany wcześniej wybijak. Na koniec należy dokładnie oczyścić drucianą szczotką wszystkie przylegające do sworznia powierzchnię, aby nowa część idealnie wpasowała się i mogła jak najlepiej spełnić się w swojej roli. Nie zawsze jednak wybicie i wymiana sworznia jest taka prosta. Bywa, że element ten jest tak zapieczony, że nie da się go ruszyć żadną siłą. Co wtedy zrobić?

Jak wybić zapieczony sworzeń?

Problem pojawia się, gdy nie wiadomo, jak wybić zapieczony sworzeń wahacza. Po latach użytkowania oryginału ilość znajdujących się na nim warstw zdecydowanie utrudnia prace nad wymianą. Istnieją jednak sposoby, o których można poczytać na branżowych forach internetowych. W sklepach motoryzacyjnych można kupić specjalne ściągacze do zapieczonych sworzni, trzeba jednak dokładnie wiedzieć, jak z nich korzystać i raczej nie zabierać się za ich testowanie, posiadając absolutne minimum wiedzy na temat mechaniki pojazdowej. Innym sposobem jest wykorzystanie jednocześnie dwóch młotków. Jeden z nich wkłada się bokiem do zwrotnicy sworznia, drugim młotkiem uderzając w pierwszy. Ma to za zadanie poluzowanie zwrotnicy. Nigdy jednak nie można uderzać bezpośrednio w nią, ponieważ grozi to jej uszkodzeniem.

Sprawdź:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

POPULARNE

Samochód szarpie? Sprawdź diagnozę!

0
Temat znany każdemu mechanikowi - samochód szarpie. Szarpie przy dodawaniu gazu, przy przyspieszaniu, szarpie na niskich obrotach, na ciepłym lub zimnym silniku. Temat dotyczy...
akumulator

Jak sprawdzić akumulator?

OSTATNIE POSTY