Strona głównaNaprawaJak sprawdzić zawór n75?

Jak sprawdzić zawór n75?

-

Prawidłowa praca zaworu n75 związana jest w turbodoładowaniem, głównie w silnikach Diesla, chociaż i doładowane modele benzynowe miewają problemy z mechanicznym zaworem n75. Jednym z najczęściej sprawdzanych w ten sposób silników są te montowane w Volkswagenach Passat. Jest kilka sytuacji, w których użytkownicy wypowiadający się na tematycznych forach internetowych sugerują sprawdzenie zaworu n75.

Chociaż motoryzacyjnym laikom może się wydawać, że tak mało istotny i niewielkich rozmiarów element, jakim jest zawór n75, nie może wpływać na komfort jazdy, moc i kulturę pracy silnika samochodu, jest dokładnie odwrotnie. Samochód jest doskonale skonstruowaną machiną, w której nie ma zbędnych czy mało istotnych elementów. W takim razie, jeśli chodzi o zawór n75, jak sprawdzić go samodzielnie?

Zawór n75 – jak sprawdzić go w domowych warunkach?

Wstępnej diagnozy usterki turbosprężarki można dokonać samodzielnie, jedynie na podstawie obserwacji objawów, jakie daje nam nasz samochód. Najczęściej zawór sterujący turbodoładowaniem należy sprawdzić w chwili, kiedy silnik wyraźnie traci na mocy lub szarpie podczas jazdy. Umiejscowiony w luce między chłodnicą a silnikiem zawór n75 odpowiedzialny jest za ułatwienie dojścia spalinom kierującym się w stronę wirnika. Moc silnika oraz jego turbodoładowanie jest odczuwalne właśnie dzięki sterownikowi podciśnienia. Jeśli coś jest wyraźnie nie tak z momentem załączania się turbo, konieczna jest wiedza, jak sprawdzić zawór n75.

N75 – profesjonalne sprawdzenie zaworu

Najszybszą i zdecydowanie najprostszą metodą na to, jak sprawdzić zawór n75, jest podłączenie samochodu do oprogramowania diagnostycznego. To również jedna z tych metod, z których można skorzystać samodzielnie, jeszcze przed wizytą w warsztacie mechanicznym. Jeśli komputer pokaże nam błąd, możemy po jego kodzie dotrzeć do sedna i w ten sposób sprawdzić, czy faktycznie mamy do czynienia z usterką wymagającą przeczyszczenia lub wymiany zaworu.

Uszkodzony zawór n75 – jak sprawdzić go manualnie?

W pierwszej kolejności należy zawór odnaleźć pod maską – będzie umiejscowiony bezpośrednio obok silnika, zwykle pod turbosprężarką, której pracę on reguluje. Zawór n75, aby sprawdzić poprawność jego działania, należy wykręcić. Montowany jest na śrubach – wystarczy je wykręcić, aby wyjąć interesujący nas element. Następnie należy wymontować wszystkie przewody, jakie do niego dochodzą i ściągnąć pierścień. Jeśli na membranie, która znajduje się pod pierścieniem, widać zabrudzenia, należy je wyczyścić. Jeśli czyszczenie nie pomogło, prawdopodobnie zawór jest po prostu uszkodzony, i niestety wymaga wymiany na nowy. Jeśli podczas czyszczenia zaworu n75 sprawdzimy go i okaże się, że jego wygląd odbiega od normy, w żadnym wypadku nie powinniśmy montować go ponownie, nawet po dokładnym wyczyszczeniu. Jeśli powyższa metoda się nie sprawdzi, konieczna będzie wizyta w warsztacie samochodowym.

Jak jeszcze sprawdzić zawór n75 – porady z forów internetowych

Niektórzy forumowicze polecają jeszcze jedną metodę sprawdzenia, czy zawór n75 wymaga wymiany na nowy. Jak sprawdzić zawór n75 w inny sposób? Konieczne będzie sprawdzenie jego oporności, która powinna zawierać się w przedziale między 25 a 35 Ohmów w przypadku Audi TT. Znawcy tematu wspominają jako skuteczną metodę odczytanie logów – jeśli zawór uległ awarii, odczyty logów z bloku 115 są bardzo specyficzne i trudne do pomylenia z czymkolwiek innym. Pomiarów trzeba jednak zawsze dokonywać jedynie dobrej klasy miernikami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POPULARNE

poduszka powietrzna

Poduszka powietrzna – koszt, naprawa

0
Poduszki powietrzne już od kilkunastu lat stały się standardem w motoryzacyjnym świecie. Dzisiaj poruszymy kilka ciekawych tematów - ile kosztuje naprawa i napełnienie poduszek...
maglownica

Maglownica. Co to jest?

OSTATNIE POSTY