Pozwalają na jazdę, podczas której prawie nie odczuwamy zmian na nierównej powierzchni, a przede wszystkim wpływają na dobrą przyczepność kół i tym samym na bezpieczeństwo jazdy – amortyzatory samochodowe. Kiedy wymieniać, czy można rozpoznać, że są zużyte i na czym polega ich działanie?

Jak działają amortyzatory?

Amortyzatory są częścią układu zawieszenia w samochodzie. Ich najważniejszym zadaniem jest tłumienie drgań, powstających w wyniku jazdy po nierównościach – dzięki temu nie przenoszą się do kabiny samochodu. Amortyzator ma za zadanie wygaszać drgania sprężyny, która tłumi jazdę po wybojach, dziurach – te dwie części ściśle ze sobą współpracują. Gdyby w samochodach nie było amortyzatorów, to pojazd skakałby na samych sprężynach – każde wzniesienie i dołek unosiłoby samochód niczym ststek na morzu. Dzięki amortyzatorom jazda jest znacznie bardziej komfortowa i nie “czuć” podłoża, po którym jedziemy, co ma szczególne znaczenie na trasach innych niż równy asfalt.

Amortyzatory olejowe a gazowo – olejowe

Amortyzatory olejowe a gazowo – olejowe

Amortyzatory są spotykane w dwóch rodzajach. Olejowe (dwururowe) składają się z rury stanowiącej obudowę oraz drugiej z zaworami i tłokiem, znajdującej się w środku obudowy Ta pierwsza jest zbiornikiem oleju hydraulicznego, a wewnętrzna rura, do której przepływa olej przez zawory, tłumi drgania. Natomiast amortyzatory olejowo – gazowe (jednorurowe) składają się z tłoka umieszczonego w rurze przedzielonej przegrodą – w jej górnej części znajduje się olej, a w dolnej gaz, dzięki któremu amortyzator pracuje płynniej niż olejowy i szybciej dostosowuje się do nierówności. Amortyzatory olejowe są bardziej wytrzymałe i można je regenerować, chociaż nie zawsze jest to opłacalne. Zarzucić im można to, że są ciężkie i mają stałą siłę tłumienia. Amortyzator gazowy ma delikatniejszą konstrukcję, więc szybciej może ulec zniszczeniu, ale też dokładniej przylega do nawierzchni. Warto więc zdecydować się na amortyzator gazowy czy olejowy? Ten pierwszy sprawdza się idealnie w sportowych, szybkich i tuningowanych autach, ale jest droższy niż amortyzator olejowy, który również dobrze sobie radzi podczas codziennej jazdy po mieście.

Wymiana amortyzatorów

Cena amortyzatorów to koszt od 50 zł w przypadku olejowych i od 70 zł gazowych. To są najniższe ceny, jednak im bardziej renomowana firma, tym cena wzrasta, nawet kilkukrotnie. Ile kosztuje wymiana amortyzatorów? Przód to średnio koszt ok. 200 zł – mówimy tutaj o samej wymianie, czyli cenie bez części. Amortyzatory nadają się do wymiany średnio co 60 000 km, czasami szybciej. Gdy się zakupi części najniżej jakości, to ten okres może się drastycznie skrócić. Niesprawne amortyzatory samochodowe wydłużają drogę hamowania i przyspieszają zużycie innych elementów zawieszenia, ale niełatwo to rozpoznać. Najczęściej dowiadujemy się o potrzebie wymiany amortyzatorów na okresowym badaniu technicznym samochodu. Oznaki, że amortyzatory są już zużyte, to m.in. odrywanie się samochodu podczas ostrego hamowania albo na lekkim wzgórku od drogi, kołysanie na nierównej nawierzchni, szybsze zużywanie się opon, nadmierne przechylanie się auta na zakrętach albo łatwy do rozpoznania – wyciek oleju z amortyzatorów. Jeżeli już zdecydujemy się na wymianę, to po zakupie nowych części można zauważyć, że amortyzator olejowy nie odbija. Wielu kierowców zastanawia się wtedy, czy nie świadczy to o wadzie fabrycznej. Otóż, amortyzator olejowy nie musi odbijać do góry – najważniejsze jest to, że powinien stawiać opór przy wyciąganiu. Jeżeli czujemy opór, to wszystko z nową częścią jest w porządku.

Amortyzatory samochodowe – ranking

Krótki przegląd marek amortyzatorów samochodowych tańszych od najpopularniejszych i najczęściej polecanych firm jak Kayaba, Bilstein, Monroe czy Sachs.

Amortyzatory Kamoka

Opinie na temat tej marki są mało pochlebne, nie tylko w kwestii amortyzatorów, ale też innych części. Wśród mechaników uchodzą za „chińszczyznę”, chociaż produkowane są w Czechach. Najczęstsze opinie użytkowników dotyczą marnej wytrzymałości, zbytniej sztywności podczas jazdy i szybkiego zużywania się, co następuje niekiedy już pół roku od wymiany. Ceny zachęcają wielu kierowców, jednak niski koszt idzie w parze z niską jakością. Warto od razu dopłacić i zainwestować w amortyzatory lepszej firmy, bo na dłuższą metę kupowanie tanich amortyzatorów słabej jakości i wymienianie ich na nowe nie będzie opłacalne – chyba że jeździmy starym samochodem, który planujemy jeszcze trochę “dojeździć” i odstawić na emeryturę. Amortyzatory olejowe tej firmy zbierają lepsze opinie aniżeli gazowe.

Amortyzatory Kraft

Opinie kierowców i mechaników na temat amortyzatorów tej marki są nieco lepsze niż firmy powyższej, ale jakość jest wciąż nieporównywalna do znanych i popularnych marek. Półka cenowa jest dosyć niska, a jakość – powiedzmy średnia, toteż wielu kierowców się na nie decyduje. Niektórzy jeżdżą na tych amortyzatorach latami, a wielu narzeka na szybkie wylewanie się oleju. Podsumowując – jedne z tańszych na rynku, ale stosunek jakości do ceny jest nie najgorszy.

Amortyzatory Daco

Znacznie mniej popularna marka amortyzatorów – Daco, opinie więc bardzo zróżnicowane. Lepsze niż Kamoka i Kraft, jak wynika z ocen kierowców, ale wśród mechaników są bardzo rzadko rekomendowane. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli chodzi o amortyzatory tańsze – do 150 – 200 zł, dużej przepaści w jakości nie ma. Ceny amortyzatorów Daco są przystępne, ale jakość niczym się nie wyróżnia – po prostu średnia półka.

Amortyzatory TRW

W tym miejscu dochodzimy do producenta, którego użytkownicy często zachwalają. Sporo części TRW jest polecanych i rekomendowanych przez fachowców, a amortyzatory TRW opinie mają całkiem dobre. Ceny tych części są trochę wyższe niż poprzednich marek, ok. 200 – 250 zł za amortyzator. Dosyć dobra jakość jest dostosowana do ceny, chociaż należy wziąć pod uwagę markę samochodu, do którego dobieramy amortyzator – nie w każdym aucie się sprawdzą. Amortyzatory TRW są często wymieniane jako tańsze zamienniki najlepszych marek warte uwagi.

4 KOMENTARZE

  1. Mi sie wylał prawy, momentalnie zaczęło ściągać na prawą stronę. W starej daci miałem też przypadek, że amortyzator opuścił się na oponę

  2. Byłem dzisiaj na przeglądzie, gdzie dowiedziałem się, że moje amorki ledwie dają już radę i prawiue bym nie otrzymał podbicia przeglądu i tak właśnie trafiłem do Was. Powiedzcie mi czy gdybyście mieli porównać jakieś chińskie do amorów z wyższej półki czy faktycznie jest kolosalna różnica?

    • różnice masz taką, że jesteś parę stów lżejszy hehe, a tak na poważnie to ja zawsze celuje w średnią półkę i staram się brać polskie produkty, choć w branży motoryzacyjnej nie ma za dużego wyboru jeśli chodzi o części.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here