Hamownia badają moc naszego silnika, dzięki wykresowi z hamowni możemy zobaczyć czy praca naszego silnika jest prawidłowa oraz w jakim stanie jest silnik. Hamowania pozwala nam uzyskać szereg informacji na temat naszego silnika m.in:

  • Moment obrotowy
  • Prędkość obrotowa
  • Zużycie paliwa

Rodzaje hamowni

Hamownie możemy podzielić na trzy grupy – hamownia podwoziowa, hamownia drogowa oraz hamownia silnikowa. Te trzy rodzaje hamowni różnią się od siebie znacznie. Każdy rodzaj hamowni ma swoje plusy oraz minusy, przekonajmy się zatem jakie zalety i wady posiadają poszczególne rodzaje.

Hamownia na koło

Rzadko spotykana forma mierzenia wydajności naszego silnika, lecz nadal stosowana to hamownia na koło. Jak wygląda mierzenie tym sposobem? Na samym wstępie warto zaznaczyć, że wyniki te uzyskujemy w warunkach drogowych. Zakładamy odpowiedni osprzęt na nasze koło i zbieramy dane. Zaletą jest na pewno to, że wykonywane pomiaru są w środowisku naturalnym. Minusem jest to, że posiadamy jednak pewne ograniczenia. Ograniczeniem będzie tutaj właśnie prędkość, ciężko na publicznej drodze o maksymalne żyłowanie naszego silnik i rozpędzanie go do prawie maksymalnych prędkości. Kolejnym minusem jest zmienność warunków. Przeprowadzając test przy silnym wietrze nasze wyniki będą przekłamane. Nie inaczej będzie w przypadku, gdy nasza powierzchnia będzie posiadała pewne nachylenie. Te oba czynniki mogą znacznie przekłamać nasz wynik, dlatego potrzeba odpowiednich warunków, aby nasze wyniki były miarodajne.

Hamownia silnikowa

Najbardziej dokładny sposób na zmierzenie mocy naszego silnika. Jest to najdroższy sposób na sprawdzenie naszej mocy i wymaga wyjęcia silnika. W warunkach laboratoryjnych możemy otrzymać najbardziej wiarygodne wyniki.

Z WIEKIEM MOC NASZEGO SILNIKA SPADA, DLATEGO NIEKTÓRZY KIEROWCY DECYDUJĄ SIĘ NA CHIPTUNING.

Hamownia podwoziowa

Na samym końcu hamownia, która jest najpopularniejszą formą mierzenie mocy silnika. Do zmierzenia moc naszego samochodu wystarczy wjechać na odpowiednie rolki oraz zabezpieczyć linami nasz samochód. Zasada działania hamowni podwoziowej jest bardzo prosta. Po wjechaniu na rolki, system mierzy obroty kół oraz opory toczenia. Na podstawie danych określany jest moment obrotowy, następnie moment obrotowy jest mnożony przez obroty i otrzymujemy moc naszego samochodu. Jest to zdecydowanie najszybszy sposób na zmierzenie ile koni znajduje się pod naszą maską. Wiele testów zostało wykonywanych parokrotnie, aby sprawdzić powtarzalność wyników na hamowni podwoziowej. Średnie odchylenie wynosi maksymalnie 1%.

Ile kosztuje wizyta na hamowni?

Jak wiemy wyjazd na hamownie w niektórych przypadkach jest konieczny. Na przykład wtedy kiedy decydujemy się na chiptuning. Będziemy wiedzieć wtedy dokładnie ile koni przybyło pod naszą maską. Ile kosztuje wizyta na hamowni? Ceny zaczynają się od 100 złotych, a kończą na 200,a nawet 300 złotych za pomiar. Istnieje też hamownia motocyklowa, tutaj ceny są bardzo zbliżone do cen za wizytę z samochodem. Czasami cena wizyty może być ustalana na podstawie biegów. Przy większych prędkościach i wyższych biegach cena może być droższa.


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here