Żółta lub czerwona lampka kontrolka check engine – zmora każdego kierowcy. Co robić gdy się zapali i czy zawsze musi oznaczać coś poważnego? Check engine może zapalić się nam w różnych sytuacjach. Sytuacja pojawić się może przy dodawaniu gazu, po zatankowaniu, podczas odpalania – czy jest się czym martwić? Błędu w postaci lampki check engine nie możemy lekceważyć, może to oznaczać poważne kłopoty i wydatki rzędu kilku tysięcy. Samochody, które są produkowane po roku 2001 są wyposażone w system samodiagnozy, oznacza to między innymi wdrożenie kontrolek, które informują nas o stanie samochodu. Zapalanie się lampki oznacza, że komputer sterujący napotkał nieprawidłowości w sygnale na jednym z czujników. Nieprawidłowością mogą być dane, które przekraczają dopuszczalne parametry lub ich brak, co może wskazywać na awarię jakiegoś podzespołu.
Silnik po pojawieniu się tego błędu może pracować normalnie, może też ulec całkowitej awarii w najbliższym czasie. Najbezpieczniejszą opcją będzie wizyta w warsztacie. Mechanik sprawdzi za pomocą interfejsu diagnostycznego, gdzie leży problem. Nie zaleca się usuwania tego błędu, jeśli nie znamy przyczyny – niestety mechanicy w Polsce dość często podchodzą do sprawy zbyt lekceważąco. Takie działania są tylko chwilowe, ponieważ błąd po pewnym czasie znowu się pojawi. Niektórzy odłączają akumulator na chwilę, aby pozbyć się błędu – to również jest działanie chwilowe.
Check engine przyczyny
Najprostszym sposobem na poznanie przyczyny jest odczytanie kodu błędu. Możemy to zrobić tylko za pomocą wcześniej wspomnianego interfejsu diagnostycznego. Jakie mogą być przyczyny tego błędu?
- Wypadające zapłony – temat znany osobom, które wymieniały w ostatnim czasie zapłon – w pierwszej kolejności należy zainteresować się tym tematem. Istnieje też możliwość, że podczas mycia silnika lub samochodu do zapłonów dostała się woda.
- Instalacja gazowa – jeśli jesteś świeżo po montażu instalacji gazowej to przyczyną może być zły montaż instalacji.
- Sonda lambda – awaria tego podzespołu może być również przyczyną check engine, który często pojawia się przy dodawaniu gazu.
- Zużyty katalizator – kontrolka check engine została zamontowana w naszym samochodzie również ze względu na ochronę środowiska. Zużyty katalizator spowoduje zwiększenie zużycia paliwa.
- Uszkodzony przepływomierz – odpowiada za przepływ powietrza do silnika, jego nadmiar lub niedobór powoduje, że silnik traci moc lub zaczyna szarpać.
Przyczyn może być o wiele więcej, lecz te powyższe należą do najczęstszych usterek, które odpowiadają za czerwoną kontrolkę check-engine. Pytania typu jak skasować check engine opel astra h, jak skasować check engine toyota yaris mogą okazać się złudnę. Nie kasujmy błędu bez jego diagnozy, nawet jeśli zapala się i po chwili gaśnie. W zależności od modelu samochodu kontrola może mrugać lub palić się w sposób ciągły – mrugnie może oznaczać bardziej poważną usterkę.