Strona głównaOpinieBenzyna E10 - czy naprawdę jest bezpieczna dla silnika?

Benzyna E10 – czy naprawdę jest bezpieczna dla silnika?

-

Od początku br. na stacjach paliw w Polsce wprowadzane jest sukcesywnie nowe paliwo – benzyna silnikowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów. Benzyna silnikowa e10 pojawiła się w miejsce benzyny e5 o liczbie oktanowej 95. Zmiana paliwa nie wymaga dodatkowych działań ze strony właścicieli większości pojazdów. Jednak właściciele starszych aut powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania po nowemu.

Benzyna e10 to paliwo, które w 10 proc. składa się z etanolu, a reszta to tradycyjna benzyna. Etanol produkowany jest głównie z biomasy, czyli surowców roślinnych, takich jak kukurydza, buraki cukrowe, trzcina cukrowa i zboża. Do produkcji etanolu używa się też odpadów i pozostałości po recyklingu. Dodanie etanolu do benzyny ma na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, takich jak tlenki azotu czy dwutlenek węgla.

Benzyna e10 do jakich samochodów

E10 jest już szeroko stosowana w Europie, USA i Australii. Od 2016 roku jest paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure, bioetanol ma średnio o ok. 70 proc. mniejszy ślad węglowy w porównaniu z paliwami kopalnymi, takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej. 

Paliwo e10 stało się ważnym elementem w strategii ochrony środowiska. Nie tylko przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2, ale również wspiera rozwój rynku biopaliw, który stanowi ważny element w walce ze zmianami klimatycznymi. Co wpływa na ceny paliwa e10? Obniżenie kosztów produkcji paliwa dzięki wykorzystaniu bioetanolu przekłada się na niższą cenę dla konsumentów. E10 jest tańsze również dzięki polityce subsydiowania biokomponentów. 

Oznaczenie benzyny na stacji

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z 31 sierpnia 2021, na stacjach paliw pojawiły się oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów określające rodzaj wydawanego paliwa. Jest to naklejka: E10. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się oznaczenie potwierdzające dostosowanie pojazdu do nowego paliwa.

Nowa benzyna do jakich aut

Gdzie sprawdzić czy mogę tankować e10? Przy braku informacji dotyczącej możliwości stosowania benzyny silnikowej E10 w instrukcji pojazdu, kompatybilność silnika można sprawdzić w wyszukiwarce opracowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska i udostępnionej na stronie e10.klimat.gov.pl, poprzez kontakt ze sprzedawcą lub producentem pojazdu.

Po wpisaniu marki, modelu oraz rocznika system podaje informacje, czy auto jest przystosowane do paliwa e10. Należy jednak zachować ostrożność, gdyż w wyszukiwarce mogą pojawić się błędy. Długoterminowe stosowanie nowego paliwa w pojazdach nieprzystosowanych może prowadzić do uszkodzenia układu paliwowego, np. napuchnięcia przewodów paliwowych oraz rozszczelnienia układu.

Jakie auta na e10

Benzynę e10 można tankować do każdego auta, które zostało wyprodukowane po 2010 roku. Nowe paliwo nie powinno też zaszkodzić samochodom z 2000 roku lub nowszym (są wyjątki). Przede wszystkim paliwa e10 nie powinno się stosować do starszych modeli wyposażonych w mechaniczną pompę paliwa lub zasilanie gaźnikowe. W tych autach na uszkodzenie narażone są membrany w pompach i przewody paliwowe.

Pytanie, czy mój samochód może jeździć na e10 zadają również właściciele pojazdów z instalacją LPG. Zdaniem ekspertów, nowej benzyny warto unikać w takich autach oraz w samochodach, które przez długi czas będą stały nieużywane (np. w komisie). W okresie zimowym należy unikać jazdy na tzw. pustym zbiorniku, gdyż z nowego paliwa e10 szybciej wytrąca się woda.

Benzyna e10 do kosiarki

Paliwo tankujemy nie tylko do samochodów, ale też do maszyn ogrodniczych, takich jak kosiarki lub piły. Stihl poinformował użytkowników, że paliwo e10 nadaje się do użytku we wszystkich ich urządzeniach spalinowych, ale z uwagi na zmieniony skład paliwa może pojawić się konieczność dokonania regulacji gaźnika. 

Honda potwierdziła, że paliwo e10 można bezpiecznie stosować w silnikach GX, GXV, GC/GS, GCV oraz w silnikach zaburtowych BF. Koncern ostrzegł przed używaniem paliw z wyższą zawartością etanolu niż 10 proc. lub metanolu 5 proc., co może prowadzić do problemów z rozruchem i uszkodzeń nieobjętych gwarancją.

W przypadku urządzeń Stiga wszystkie silniki produkowane od roku 2014 są kompatybilne z e10. Ważne jest, aby nie stosować paliwa zawierającego więcej niż 10 proc. etanolu, gdyż może to prowadzić do korozji elementów układu paliwowego. Stiga zaleca opróżnianie zbiornika paliwa przed przechowywaniem urządzenia, zwłaszcza w przypadku maszyn używanych sezonowo.

Czyszczenie układu paliwowego

Etanol w paliwie e10 posiada naturalne właściwości rozpuszczające, które mogą pomagać w usuwaniu niektórych osadów i zanieczyszczeń w układzie paliwowym. Jego zdolność do rozpuszczania osadów może być korzystna dla utrzymania czystości układu. Nie jest on jednak specjalistycznym środkiem czyszczącym, a jego efektywność w zakresie usuwania osadów lakowych i innych trudnych zanieczyszczeń może być ograniczona.

Długotrwałe stosowanie benzyny e10 w starszych pojazdach, które nie są przystosowane do pracy na paliwie zawierającym etanol może prowadzić do powstawania nowych osadów i innych problemów szkodliwych dla układu paliwowego.

POPULARNE

Klej Technicqll

Technicqll — opinie o klejach

0
Czy klejenie może być czynnością problematyczną? Z pewnością tak, jeżeli będziemy wykorzystywać złe wyroby mające za zadanie zespolenie różnych elementów. Oczywiście zawsze będziemy starali...

Aplus – opinie i testy

pneumatyka w samochodzie

Airpress – opinie

Opinie o Stabilus

Stabilus — opinie

Felgi Brock opinie

Felgi Brock – opinie

OSTATNIE POSTY