Czym jest filtr cząsteczek stałych? Potocznie zwany DPF to filtr, który znajduję się w układzie wydechowym naszego samochodu. Temat u niektórych kierowców budzi negatywne uczucia, związane z dodatkowymi kosztami eksploatacji. Często rozważając zakup używanego samochodu kierujemy się tym, aby nie był wyposażony w filtr z powodu właśnie dodatkowych kosztów.
Filtr ten montuje się w samochodach zarówno z jednostką diesel jak i z silnikami benzynowymi. DPF ma za zadanie oczyszczać i minimalizować gazy oraz pyły spalinowe wydostające się z naszego samochodu w procesie spalania. Filtr cząsteczek stałych razem z reaktorem katalitycznym, czyli potocznie zwanym katalizatorem dba, aby emisja pyłków oraz toksycznych związków z naszych spalin była jak najmniejsza. Filtr ten stosuje się w samochodach już ponad 20 lat, zwłaszcza w przypadku diesle, gdzie mogliśmy zobaczyć chmure czarnego dymu po wciśnięciu pedału gazu. Szacuje się, że problem smogu w Polsce to w 10 % wina samochodów. Pyłki wydostające się z naszego samochodu mogą osiągać rozmiar nawet do 300 mikronów, co zalicza ich do normy PM 10, która w dużych miastach jest przekraczana czasami nawet ośmiokrotnie. Obowiązek posiadania filtrów cząsteczek stałych nałożono w roku 2006, od tego czasu każdy pojazd z silnikiem wysokoprężnym powinien mieć w sobie DPF. Przed zakupem auta warto sprawdzić czy dany pojazd nie ma wyciętego DPF, ponieważ może to pociągnąć za sobą pewne problemy.
Usunięcie DPF a przegląd
Cena filtrów cząsteczek stałych nie każdego zachęca do szybkiej wymiany. Jeszcze parę lat temu wycięcie DPF mogło podczas przeglądu przejść, dziś zaostrzone prawo i wytyczne dot. sprawdzenia samochodu pod tym kątem nie pozwalają na podbicie przeglądu. Jeśli nasz samochód przejdzie przegląd “po znajomości” to następnym problemem może być kontrola policji. Nie każda jednostka policji jest wyposażona w mierniki spalin, lecz coraz częściej wykonuje się tak zwane “akcje smog”, które zbierają żniwo na osobach, które chciały przyoszczędzić paręset złotych. Do tego dochodzą problemy prawne, jakie niesie ze sobą usunięcie DPF. Mandat za wycięcie DPF może zrujnować naszą kieszeń, bo jest to aktualnie mandat w wysokości 500 zł oraz 10 punktów karnych. Jeszcze bardziej dotkliwe kary możemy otrzymać w innych krajach. Niemcy narzucili kary w wysokości nawet 1000 euro.
Jazda na zapchanym DPF
Zapchany filtr cząsteczek stałych niesie ze sobą mnóstwo problemów. Jedną z podstawowych rzeczy, która może mówić nam, że czas na wymianę naszego filtru jest to, że nasz samochód traci moc. Przyczyn spadków mocy może być wiele, lecz w pierwszej kolejności należy sprawdzić stan naszego filtru. Drugą rzeczą, która pojawi się przy zapchanym filtrze jest to, że nasz samochód pali coraz więcej. Przy zapchanym filtrze nasz samochód może palić nawet 2-3 litry więcej. Sam zapchany filtr przełoży się również na żywotność innych podzespołów, przy zbagatelizowaniu tego problemu mogą pojawić się problemy z takimi podzespołami jak choćby turbosprężarka.
Jak wypalić filtr cząsteczek stałych?
Na czym polega i jak skutecznie wypalić filtr cząsteczek stałych? Klasycznym sposobem na przeczyszczenie naszego filtru będzie wciśnięcie pedału gazu. Należy pamiętać, że robimy to na rozgrzanym silniku, aby nie uszkodzić go. Optymalną metodą, aby uzyskać jak najlepsze warunki jest trzymanie naszego samochodu na obrotach, które przekraczają 3000 obr/min przez 10-15 minut. Właśnie dlatego samochody, których użytkowanie w głównej mierze odbywa się w miastach mają często problem z zapchanym filtrem DPF. Pomocna może być tutaj również ceryna. To substancja, która zmniejsza temperaturę wypalania się sadzy w naszym DPF. Czy są inne skuteczne metody na zapchany filtr? Na rynku możemy zauważyć, że coraz częściej pojawiają się preparaty, które obiecują wyśmienite rezultaty. Jak jest w rzeczywistości? Preparaty te faktycznie ułatwiają spalanie się sadzy w naszym filtrze cząstek stałych, lecz nie należy spodziewać się cudów. Przy mocno zapchanych filtrach może okazać się to nieskuteczną metodą. Środki te mogą za to mogą okazać się przydatne przy cyklicznej konserwacji naszego samochodu.
Reasumując prawo stawia coraz większy nacisk na ochronę środowiska. Gloryfikowane są samochody elektryczne, a samochody spalinowe z czasem będą odchodzić z naszych ulic. Wycinanie DFP lub nie wymienianie go na czas niesie za sobą więcej szkód niż pożytku nie tylko Tobie, ale także środowisku. Z rok na rok normy są coraz bardziej zaostrzane. W 2018 wprowadzili nakaz montowania DPF dla silników benzynowych, co zaskutkowało delikatnym wzrostem cen. W Szwecji jakiś czas temu ogłoszono, że samochody spalinowe po roku 2030 nie będą miały racji bytu. Premier Szwecji nie tak dawno zdecydował, że taki zakaz wejdzie do 2030. Za taką modą podążają także inne kraje, już dziś wiadomo, że Dania i Wielka Brytania powielą zakaz Szwedów do 2035, a między czasie dojdą pewnie nowe bardziej restrykcyjne normy, które będą kosztował sporo pieniędzy koncerny motoryzacyjne, co przełoży się również na finalną cenę, która będzie leżeć po stronie zwykłego Kowalskiego.
W niemczech i w innych krajach też jest dużo diesle, a jakoś problemu ze smogiem nie mają. Głowna przyczyna to oczywiście palenie syfem w piecach
W Norwegii są najdroższe mandaty, za wycięty dpf można zapałcić nawet 5 tysiecy euro
polska kraj kombinatorów, wytną coś co ma oczyszczać powietrze dla ich dobra dla paru stów XDD
Jeździłem bez DPF w niewiedzy przez prawie 2 lata, na stacji diagnostycznej nie zawsze sprawdzają
Macie pokazać procentowo jak to wygląda ile spalin jest z dpf ile bez?