Poniżej zestawienie kilku problemów, z którymi mierzą się użytkownicy skuterów. Każda usterka to sprawa indywidualna, ale poniżej prezentujemy najczęstsze przyczyny owych problemów. Nie wszystko można sprawdzić samodzielnie i niekiedy najlepiej udać się do fachowca, jednak warto czasami pogrzebać w skuterze, ponieważ może się okazać, że przyczyna będzie dosyć prozaiczna.
W Indach skuter jest główną formą transportu znacznej części społeczeństwa.
Skuter nie odpala – przyczyny
Powodów tego może być wiele, m.in. źle ustawiony gaźnik (powodujący zalewanie świecy lub dostarczanie zbyt małej dawki paliwa), zapowietrzony układ paliwowy, podciśnienie w baku, brak ssania, od dawna niewymieniana świeca i jej najczęstsza awaria – brak iskry, a także: brak prądu i rozładowany akumulator. Aby stwierdzić konkretną przyczynę, należy sprawdzić działanie podstawowych układów, co przy minimalnej znajomości mechaniki skutera można zrobić na własną rękę. Gdy nie znajdziemy przyczyny, to wówczas zajdzie konieczność udania się do mechanika. A teraz omówmy konkrety.
Skuter nie odpala po dłuższym postoju
Jest to dosyć częsty problem nie tylko skuterów, ale też innych jednośladów silnikowych.Przyczyną najczęściej jest wyparowanie paliwa z gaźnika, po kilkudniowym postoju. W takiej sytuacji należy wytworzyć odpowiednie podciśnienie, aby pobrać paliwo. Im bardziej napełniony bak, tym łatwiej będzie odpalić ponownie pojazd. Nie pozostaje więc nic innego jak energicznie kręcić manetką gazu, a w modelach gaźnikowych od razu przejść na uruchamianie nogą. Przed ruszeniem warto rozgrzać silnik przez kilka minut.
Skuter nie wchodzi na obroty
Przy niskich prędkościach wszystko jest w porządku, ale jak skuter wchodzi na wyższe obroty, przestaje przyspieszać, niekiedy trochę szarpie, a dzieje się to sporo przed osiągnięciem maksymalnej prędkości. Skuter po dodaniu gazu dławi się, najprościej rzecz ujmując. Mechanicy podają najczęściej kilka przyczyn tego problemu. Może być to nieprawidłowo wyregulowany gaźnik, co powoduje, że niewłaściwe proporcje powietrza i paliwa obniżają moc silnika. Przy regulacji tego elementu, warto sprawdzić też filtr paliwa i wyczyścić go albo po prostu od razu wymienić, gdy jest w znacznym stopniu zanieczyszczony. Kłopot przy wchodzeniu na wyższe obroty mogą powodować również: źle ustawiony zapłon i niesprawna świeca zapłonowa. Podobnie jest w sytuacji, gdy skuter 4T nie odpala, iskra jest, paliwo dochodzi i na pierwszy rzut oka wszystko jest w porządku. Możliwe, że iskra nie pojawia się jednak w odpowiednim momencie, a zapłon jest źle ustawiony.
Uszkodzona cewka zapłonowa – objawy
Skuter może mieć awarię tego typu w sytuacji, gdy zapłon ustawiony jest nieprawidłowo, co powoduje zapalenie się mieszanki paliwowo – powietrznej w nieodpowiednim momencie.Elementem, który pobudza działanie tego układu, jest czujnik położenia wału korbowego.Impuls elektryczny przekazywany jest do fajki zapłonowej, a następnie do świecy, która generuje iskrę zapalającą mieszankę. Najczęstszą awarią tego systemu bywa awaria powodowana przez uszkodzenia cewki zapłonowej. Objawem tego niejednokrotnie jest sytuacja, gdy np. silnik pracuje do pewnego czasu, a potem gaśnie i nie można go uruchomić. Dopiero po ochłodzeniu silnika, ponownie da się odpalić skuter. Warto sprawdzić, czy dobrze działa przewód wysokiego napięcia pomiędzy cewką a fajką świecy.
Skuter gaśnie na wolnych obrotach
Jest to bardzo niekomfortowa sytuacja – motocyklista dojeżdża powoli do skrzyżowania albo do świateł i skuter się zatrzymuje, silnik gaśnie. Przyczyn może być tradycyjnie bez liku.Jednak zanim udasz się do fachowca po pomoc, można w miarę możliwości sprawdzić na własną rękę często spotykane przyczyny tego zjawiska. Należą do nich: zła regulacja gaźnika,czyli nieodpowiednie ustawienie dyszy składu mieszanki paliwowo – powietrznej (to pierwsza rzecz, którą należy sprawdzić i poszukać w niej przyczyn gaśnięcia skutera); zatkane kanały gaźnika, czyli jego zanieczyszczenie; brak luzu w zaworach; zbyt duża ilość powietrza, która dociera do komory spalania; nieprawidłowe działanie „automatycznego ssania”.
Skuter nie odpala z rozrusznika
Rozrusznik odpowiedzialny jest za uruchamianie silnika spalinowego. Gdy w skuterze przestaje działać, zachodzi konieczność, by odpalić skuter z „kopniaka”. Niby da się w ten sposób funkcjonować, ale po co tracić czas, skoro masz skuter przystosowany do ruszania od razu? Najczęstszą przyczyną awarii tej części, jest zaburzenie działania przekaźników, np. nie dochodzi do nich prąd, przewody są przerwane bądź złączki nie kontaktują między sobą. W przypadku silnika dwusuwowego zawór dwuklapkowy może być wytarty lub się nie domyka.Przyczyną może być również słaba kompresja w cylindrze. Warto jest wyczyścić i ogólnie sprawdzić stan zespołu sprzęgającego – bendiksu.
Skuter, a następnie piszecie motocyklista? Skuter to popierdółka i nie ma nic wspólnego z prawdziwym motocyklem i motocyklistami.
Kiedyś kupiłem skuter z tesco, była ta promocja za 1500 zł sztuka xD 5 tysięcy bezawaryjnej jazdy, ale potem jak zaczęło się to psuć to wszystko, nie polecam 😀
Pamiętam, mam go nawet do teraz. Nie strasz bo właśnie mi się 5k przebiegu zbliża hah 😀
Najczęstszy problem ze skuterem to dzieciaki, które nie znają przepisów
Mój skuter szarpał na wysokich obrotach. Przyczyną było poluzowane złącze na zasilaniu cewki zapłonowej. Najczęstszą przyczyną szarpania na wysokich obrotach jest cewka zapłonowa.
Zanim doszedłem do cewki, zdążyłem wymienić świecę, filtr paliwa i powietrza. Zamówiłem też pomkę paliwa:-).
Ustaw zawory i będzie odpalał