Z angielskiego SOHC to Single Overhead Camshaft, to rozwiązanie dotyczące rozrządu, które znajduje zastosowanie w silnikach OHC. SOHC oznacza jeden wałek rozrządu w głowicy cylindrów. Silnik SOHC wyposażony jest tylko w jeden wałek rozrządu znajdujący się w głowicy. Taki system układu, w którym zastosowano SOHC, charakteryzuje się brakiem pośrednich elementów rozrządu, jak popychacze, czy dźwignie zaworowe, które wymagają smarowania i które często ulegają awarii. Dodatkowo zapewniona jest szybkobieżność silnika, ponieważ nie ma potrzeby napełniania silnika ładunkiem i opróżniania go ze spalin. Wadą silnika z zastosowaniem SOHC jest złożoność konstrukcji głowicy silnika. Zawory wydechowe oraz wytryskowe w silniku z użyciem SOHC obsługiwane są przez jeden wałek rozrządu. Wałek rozrządu w SOHC napędzany jest przez pasek rozrządy lub łańcuch. Ponadto, na wałku znajdują się popychacze, które otwierają i zamykają kolejne zawory.

Silnik DOHC

Co to znaczy DOHC? Skrót DOHC oznacza Double Overhead Camshaft, czyli podwójny głowicowy wałek rozrządu lub podwójny górny wałek rozrządu. Jest to rozwiązanie dla silnika tłokowego. A więc co to znaczy DOHC? Oznacza to, że silnik DOHC zawiera głowicę wyposażoną w dwa wałki rozrządu, które służą do sterowania zaworami. Jeden z głównych elementów rozrządu DOHC ma za zadanie sterować zaworami ssącymi, z kolei drugi wałek rozrządu DOHC steruje zaworami wydechowymi. Możliwa jest zmiana faz rozrządu w silniku DOHC, w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Jakie są opinie silnika DOHC? Istnieje wiele opinii o silniku DOHC, że w porównaniu do silnika SOHC, silnik DOHC, posiadający dwa wałki rozrządu, jest wydajniejszy, niż pojedynczy, jak w przypadku SOHC.

SOHC vs DOHC

Zasadniczą różnicą między tymi dwoma typami silników jest liczba wałków rozrządu, a także mechanizm, który uruchamia zawory. W obu przypadkach wałek rozrządu znajduje się w głowicy cylindra, a zawory napędzane są przez dźwigienki zaworowe, wahacze lub popychacze. Silnik DOHC oraz silnik SOHC mają podobną moc i potencjał momentu obrotowego, co spowodowane jest podobną konstrukcją. W silniku DOHC uruchamiane są dwa zawory dolotowe oraz dwa zawory wlotowe na cylinder. Natomiast w silniku SOHC jeden zawór dolotowy i jeden zawór wydechowy. Powoduje to, że silnik DOHC jest wydajniejszy. Podwójne wałki rozrządu zazwyczaj wytwarzają więcej koni mechanicznych, dlatego też coraz częściej nowsze modele są wyposażone w ten typ silnika. Silnik DOHC często używają czterech zaworów na cylinder, zamiast jednego dolotowego i wydechowego. Jeżeli chodzi o zużycie paliwa, to według większości opinii, silnik DOHC jest pod tym względem wydajniejszy ze względu na posiadane dwa wałki rozrządu DOHC. Pod względem konserwacji i naprawy, silnik DOHC jest gorszy, ponieważ posiada więcej elementów, takich jak zawory, wałki, wahacze, które mogą wymagać naprawy, niż to jest w przypadku silnika SOHC. Silnik DOHC zapewnia również większą płynność w jeździe bez przerw w zapłonie. Który jest lepszy? Silnik DOHC jest lepszy pod względem wydajności, można osiągnąć więcej koni mechanicznych i cieszy się dobrymi opiniami pod tym kątem, natomiast SOHC zapewnia większą niezawodność, ponieważ posiada mniej części, które mogą ulec awarii i będą wymagały naprawy. 

Silniki OHV – opinie

Silniki OHV, z angielskiego Over Head Valve, oznacza dosłownie zawór nad głowicą. Jest to rodzaj rozrządu silnika tłokowego, w którym wałek rozrządu umieszczony jest pod blokiem silnika, a do sterowania zaworami potrzebne są dźwignie, które prowadzą na górę silnika.  Wałek obracając się, porusza dźwigniami, które wprawiają w ruch popychacze, odpowiedzialne za otwieranie lub zamykanie zaworów. Tego typu rozrząd spotykany jest w Ameryce Północnej. Jakie są opinie o silnikach OHV? Według użytkowników istnieją opinie, które przemawiają za silnikami OHV, a mianowicie charakteryzują się one mniejszym spalaniem, zużyciem oleje, a także łatwiejszym dostosowaniem konstrukcji do norm ochrony środowiska. Przestano obecnie produkować tego typu silniki m.in. w Europie, jednak na Zachodzie wciąż znajdują zastosowanie. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here