System ASC pozwala na kontrolę trakcji, zapobiega poślizgowi kół. Zaliczany jest do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems lub Automated Highway Systems. ASC w samochodzie nie dopuszcza do sytuacji nadmiernego poślizgu kół podczas przyspieszania. System ASC wykrywa możliwość poślizgu, kiedy zwłaszcza na śliskiej lub oblodzonej powierzchni kręci się tylko jedno koło napędowe. Jest to informacja dla systemu, aby ograniczyć moc silnika oraz uruchomić częściowo hamulec koła, które wpadło w poślizg w taki sposób, aby układ różnicowy umożliwił przeniesienie momentu napędowego na drugie koło napędowe. ASC w samochodzie umożliwia również, oprócz zapobiegania poślizgowi kół, polepszenie właściwości trakcyjnych samochodu, szczególnie podczas jazdy na zakręcie. Niektóre z systemów ASC działają jedynie na niskich prędkościach, jednak coraz częściej produkowane są na każdy zakres prędkości.
ASC w samochodzie
ASC w samochodzie odgrywa równie kluczową rolę, co system ABS. Dzięki niemu podwyższony zostaje poziom bezpieczeństwa, a także zmniejsza się zużycie opon oraz ilość pobieranego paliwa. System ASC bazuje na elementach systemu ABS, między innymi wykorzystywany jest tutaj mechanizm, umożliwiający hamowanie kół, które obracają się zbyt szybko. ASC w samochodzie korzystać może również do swojej z jednostki, która steruje pracą silnika. W zależności od producenta, system ten nosi różną nazwę, na przykład w Polsce określa się go ASR lub TSC. System ASC w samochodzie pełni tak zwaną elektroniczną blokadę, która polega właśnie na przyhamowaniu ślizgającego się koła, bez ujmowania mocy silnika. Tworzy się sztuczne obciążenie, które poprawia przyczepność koła, które wpadło w poślizg. Powoduje to, że na drugie koło zostaje przeniesiony większy moment obrotowy do tego stopnia, aby umożliwić ruch pojazdu i ruszenie z miejsca. Jednak system ten ma pewne ograniczenia. Nie jest możliwie blokowanie przez układ hamulcowy koła, które wpadło w poślizg przez cały czas. Dodatkowo, moc silnika jest również ograniczona. Ma to na celu ochronę hamulców oraz układu napędowego. Dlatego też w samochodach terenowych system ASC jest jedynie uzupełnieniem.
ASC w BMW
ASC w BMW odpowiada za utrzymanie przyczepności kół przy ruszaniu oraz przy gwałtownym przyspieszaniu. Większość modeli BMW posiada napęd na tylne koła, co często nie sprawdza się przy śliskiej lub zbyt ośnieżonej nawierzchni. System ASC w BMW za zapobiegać ślizganiu się kół na takiej powierzchni. Jak działa system ASC w BMW? Podczas utraty przyczepności przez jedno z kół, system hamuje koło, które wpadło w poślizg i wprawia w ruch drugie. Informacje czerpie z kół przednich. Należy jednak pamiętać, aby koła przednie i tylne były takich samych rozmiarów. Jeżeli będzie różnica pomiędzy kołami, system może błędnie odczytać i zacząć hamować.
Przycisk ASC
W samochodach wielu marek istnieje możliwość wyłączenia kontroli trakcji za pomocą przycisku. Kiedy można pozwolić na wyłączenie kontroli? Przycisk ASC umożliwia sterowanie systemem. Istotne jest to szczególnie, kiedy znajdujemy się w sytuacji, w której samochód “zakopał się” i ma problem z wyjechaniem. Pomimo, że system ten spełnia się w roli pomocnika antypoślizgowego, zbędny okazuje się w terenie. Dzięki przyciskowi ASC w samochodzie możemy pozwolić na włączanie i wyłączanie systemu, kiedy to jest konieczne. Wyłączenie systemu ASC należy dokonać, a wręcz jest konieczne w momencie, kiedy samochód ugrzązł w piachu. W przypadku, gdy moc silnika zostanie ograniczona, może to spowodować, że silnik ulegnie zduszeniu i zgaśnie, co w takiej sytuacji nie jest pożądane. Wyłączenie systemu ASC zalecane jest również podczas ugrzęźnięcia w błocie i zaspy śniegowej. Warto zamiast korzystania z ASC, wspomagać się powolnym i delikatnym przyhamowanie kół, używając w tym celu pedału hamulca. Zbyt częste korzystanie z przycisku, może spowodować jego awarię, przepalenie instalacji i konieczna będzie wymiana go na nowy. Jeżeli przycisk ASC nie działa, można wymienić na nowy. Przycisk kupuje się z całym panelem do zamontowania.