Każdy kierowca i właściciel samochodu powinien zadbać o prawidłowe ciśnienie w oponach, co ma duże znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy i długiej żywotności opon, ale przekłada się na bezpieczeństwo kierującego pojazdem i jego pasażerów. Prawidłowy poziom ciśnienia powietrza w kołach powinien być dobrany do modelu auta, warunków atmosferycznych oraz tego, ile osób znajduje się w samochodzie podczas jazdy. Jak sprawić, aby ciśnienie było zawsze właściwe?
Ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Gdy jest zbyt niskie, może to uszkodzić wewnętrzną strukturę opony. Kolejnym zagrożeniem jest wzrost oporów toczenia, co może prowadzić do większego zużycia paliwa. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach skraca żywotność bieżnika nawet o 25 proc. z kolei niedopompowana opona przegrzewa się, a to może doprowadzić do wystrzału w czasie jazdy z dużą prędkością. Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, jak wybrać opony, aby zapewniały największe bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Ciśnienie w oponach – jak je sprawdzić
Gdy ciśnienie jest zbyt wysokie, opona jest narażona na uszkodzenie w wyniku wpadnięcia w dziurę lub uderzenia o krawężnik. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach powoduje pogorszenie przyczepności. Nierówności na drodze są słabiej tłumione, co emituje wyższy poziom hałasu. Inną niedogodnością związaną ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach jest szybsze zużycie elementów zawieszenia, co może doprowadzić do awarii systemów elektronicznych.
Ciśnienie w oponach trzeba sprawdzać regularnie, aby uniknąć wielu problemów. Bardzo dobrym nawykiem jest mierzenie podczas każdej wizyty na stacji benzynowej. Inną praktyką jest regularne sprawdzanie ciśnienia co 30 dni. Warto także sprawdzać ciśnienie w kołach przy każdej zmianie temperatury powietrza o 10 st. C. Ciśnienie w oponach powinno się mierzyć przed dłuższą podróżą. Trzeba mierzyć na zimnych kołach, czyli po co najmniej 30 minutach od zakończenia jazdy. Podobne zasady obejmują opony wielosezonowe.
Gdzie znajdę informacje o właściwym ciśnieniu dla mojego samochodu
Każdy samochód wymaga innego poziomu ciśnienia w oponach. Wszystko zależy od jego masy, gabarytów czy przewożonego towaru. Warto zwrócić uwagę, że podawane wartości zawsze dotyczą zarówno jazdy samemu, jak i z kompletem pasażerów z bagażami. Jazda z obciążeniem wymaga zmiany poziomu ciśnienia w kołach.
Informację o tym, jakie ciśnienie w oponach jest optymalne dla konkretnego pojazdu znajdziesz zwykle w instrukcji obsługi auta lub na specjalnej tabliczce znamionowej w ościeżnicy drzwi kierowcy. Możesz jej szukać także w schowku lub na klapce wlewu paliwa.
Poziom ciśnienia może być podany w barach lub atmosferach. Przeliczanie jednostek ciśnienia jest proste. Jeden bar to 0.9869 atm.
Na tabliczkach podawana jest oddzielna informacja o tym, jakie jest właściwe ciśnienie w oponach przednich i oddzielna o tym, jakie powinno być ciśnienie powietrza w oponach tylnych. Oddają to strzałki nad tabelką z wartościami ciśnienia. Na oponach umieszczona jest informacja o maksymalnym ciśnieniu dopuszczalnym dla danej opony, a nie prawidłowe ciśnienie w oponach tego konkretnego samochodu.
Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?
Najprostszym sposobem kontroli jest sprawdzenie ciśnienia na stacji benzynowej, która dysponuje stanowiskiem z kompresorem. Gdzie można za darmo dopompować koło? Stację paliw z kompresorem nietrudno znaleźć, a za korzystanie z tego urządzenia zazwyczaj nie uiszcza się opłat. Za jego pomocą można zarówno kontrolować poziom ciśnienia w oponach oraz uzupełnić braki.
Zazwyczaj wystarczy ustawić odpowiednią wartość na kompresorze, a następnie nałożyć przewód na wentyl i odczekać na sygnał dźwiękowy, który oznacza osiągnięcie wybranego poziomu. Pompowanie opon na stacji i korzystanie z urządzeń jest bardzo proste, a dla ułatwienia na każdym z nich powinna znajdować się instrukcja obsługi, z którą koniecznie należy się zapoznać.
Sprawdzenie ciśnienia na stacji benzynowej
Czynność warto powtarzać przy okazji tankowania paliwa. Dzięki temu wizyty przy kompresorze będą regularne, a przez to możesz w pełni kontrolować nie tylko poziom ciśnienia, ale i ogólny stan ogumienia. Poza zwykłym powietrzem z pompki do koła samochodowego kierowcy mogą również pompować opony czystym azotem. W tym wypadku należy udać się do placówki udostępniającej taką możliwość. Tam też skontrolujesz ciśnienie w wypełnionym azotem ogumieniu.
Zwykle wiąże się to z poniesieniem niewielkich kosztów, ale w dłuższej perspektywie jest to rozsądne rozwiązanie. Azot jest bardziej stabilny na długich trasach, gdy opona się nagrzewa, a powietrze zmienia objętość. Właściwy poziom azotu utrzymuje się nawet trzy razy dłużej niż w przypadku powietrza. Maleje również ryzyko wystrzału opony.
Ręcznie mierniki ciśnienia
W domu także można zmierzyć i skorygować ciśnienie w oponach. Potrzebny jest do tego ręczny miernik ciśnienia oraz przenośny kompresor, które można kupić w sklepie. Najprostsze, najtańsze i najbardziej niezawodne są analogowe mierniki ciśnienia. Urządzenia takie zawierają jednak wiele części metalowych i są podatne na wilgoć. Dlatego trzeba je przechowywać w suchym, dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
Najdokładniejsze wyniki zapewniają cyfrowe manometry do opon. Ich konstrukcja obejmuje czujnik ciśnienia, który wysyła odpowiedni sygnał elektryczny do wbudowanego mikroprocesora, a ten przetwarza dane i wyświetla odczyty na ekranie LCD. Wadą tych urządzeń jest wysoka cena i konieczność wymiany baterii. Przyrządy cyfrowe nie mogą być pozostawione na mrozie, gdyż może to spowodować szybkie rozładowanie baterii.