Każdy kierowca wie, że samodzielna wymiana kół w samochodzie niesie ze sobą pewnego rodzaju ryzyko, jakim jest możliwość urwania szpilki. Podczas odkręcania koła śrubę można urwać w wyniku zbyt silnego na nią nacisku, nieumiejętnego posługiwania się narzędziami do odkręcania. Oczywiście, że najprościej jest zawieźć samochód prosto do mechanika, który w sposób profesjonalny wymieni wszystkie koła, wyważy je i zmierzy w nich ciśnienie. Co jednak wtedy, gdy kierowca jest bardzo ambitny, pragnie sam koła wymienić, a robi to po raz pierwszy? Cóż, musi liczyć się z tym, że będzie mu bardzo ciężko wykonać zadanie prawidłowo. Kiedy zaś dociera do momentu, gdy śruba nie chce się wykręcić, podejmuje działania, skutkujące tym, że urywa szpilkę i zdziwiony tym faktem, zadaje sobie pytanie: jak wykręcić uszkodzoną, urwaną śrubę, która tkwi w kole i sprawia wrażenie, jakby chciała już tam pozostać na zawsze? Zaczyna używać różnych narzędzi, podlewa szpilkę coca-colą, bo o takim sposobie przeczytał na jakimś forum, podważa ją dłutem i…. nic z tego nie wychodzi. Ukręcona śruba nie odpuszcza, a on dalej nie wie, jak ją wykręcić.
Powody problemów z odkręcaniem śrub są następujące: krzywo nakręcona nakrętka na szpilkę albo nieodpowiednio wkręcona śruba w piastę. Jeśli więc zachodzi potrzeba wyjęcia uszkodzonej śruby bez wydawanie kilkuset złotych na nową piastę z łożyskiem, warto wiedzieć, jak to zrobić. W skrócie można to opisać następująco: trzeba zdemontować zacisk hamulcowy, klocki i tarczę, następnie wybić szpilkę z piasty i zamocować nową. Wszystko to można wykonać samodzielnie, o ile dysponuje się odrobiną sprytu i posiada smykałkę do mechaniki. Zdarza się jednak, że kierowca-mechanik natknie się na zapieczone śruby w kole i zdezorientowany, zniechęcony przestaje wierzyć w możliwość samodzielnego uporania się z problemem. Jeśli zapieczone śruby w kole są dla amatora problemem nie do przejścia, może oczywiście poprosić o pomoc doświadczonego mechanika, lecz gdy pragnie sam sobie z nim poradzić, powinien wiedzieć, że nie może wybijać szpilki na siłę, ponieważ może uszkodzić piastę albo łożysko. Należy przede wszystkim zdemontować piastę, niestety podnosi to koszt pracy. Komplikacje wzmagają się bardziej, gdy śruba jest ukręcona.
Jak odkręcić coś mocno zakręconego?
Powtórzmy pytanie: jak wykręcić urwaną śrubę w kole? Przede wszystkim posługując się odpowiednimi narzędziami. Jak większość profesjonalistów doskonale wie, by odkręcić coś mocno zakręconego, a nawet ukręconego, potrzebne są: wiertarka, komplet wierteł bardzo dobrej jakości oraz zestaw solidnych wykrętaków. Należy pamiętać, że zakup dobrych wykrętaków to jednak dość duży wydatek.
Samo wykręcanie odbywa się tak: w urwanej śrubie centralnie nawierca się mały otwór, następnie rozwierca się go większym wiertłem, potem szpilkę wykręca się wykrętakiem o odpowiedniej średnicy. Może ktoś zapytać: odkręcanie uszkodzonych śrub w którą stronę powinno się odbywać? Otóż uszkodzoną szpilkę powinno się odkręcać w lewą stronę, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Na koniec należy dodać, że czasem przed wykręcaniem niektórzy mechanicy w miejscu ukręconej śruby podgrzewają piastę. Jest to dopuszczalne, ale nie należy z tym, jak ze wszystkim, przesadzać.