Jeśli twój pojazd jest wyposażony w manualną skrzynię biegów oprócz pedału hamulca i gazu musisz mieć możliwość operowania pedałem sprzęgła. W skład zespołu nazywanego sprzęgłem wchodzi także łożysko oporowe sprzęgła. Objawy uszkodzenia tego elementu mogą być zróżnicowane.
Łożysko oporowe objawy uszkodzenia
Do sprzęgła należy tarcza dociskowa, tarcza sprzęgła, koło zamachowe i łożysko oporowe. Łączy ono koło z silnikiem pojazdu. Dzięki pedałowi sprzęgła w natychmiastowy sposób odłączane są koła od silnika. Z tego powodu jego naciskanie jest konieczne podczas zmiany biegów silnika.
Łożysko oporowe jest prostym, ale ważnym elementem, który jest używany tylko wtedy, gdy pedał sprzęgła jest wciśnięty. Łożysko oporowe sprzęgła ma objawy uszkodzenia wpływające na zmianę przełożeń i tym samym może doprowadzić do awarii innych elementów sprzęgła, a także skrzyni biegów. Wszystkie elementy tego zestawu muszą ze sobą idealnie współdziałać.
Najczęstszą oznaką uszkodzonego łożyska są różne dźwięki pojawiające się podczas wciskania pedału sprzęgła. Rolki w łożysku mają ścisłą tolerancję i powinny być blisko siebie. Jeżeli pojawia się między nimi przestrzeń zaczynają się między nimi różne tarcia, dające dźwięki zgrzytania, piszczenia, czy warczenia.
Inny objaw koniecznej wymiany łożyska oporowego to wibracje z pedału sprzęgła po jego naciśnięciu. Łożysko oporowe sprzęgła objawy uszkodzenia może mieć także inne i polegać na trudności ze zmianą biegów.
W przypadku łożyska oporowego sprzęgła objawy nieprawidłowości mogą także dotyczyć nadmiernej sztywności sprzęgła, co ogranicza możliwość jego płynnego ruchu.
Łożysko oporowe: czy można jeździć?
W przypadku łożyska oporowego sprzęgła objawy nieprawidłowego działania mogą być bardzo typowe, ale także nietypowe. Łożysko może się zepsuć po latach zużycia, a może nawet w wyniku uszkodzenia w wyniku wypadku.
Wiele osób pyta, “zepsute łożysko oporowe czy można jeździć?”. Jest to absolutnie niewskazane z uwagi na możliwość zniszczenia kolejnych części. Nieprawidłowe działanie systemu sprzęgła to także duże ryzyko dla bezpieczeństwa na drodze. Wymiana łożyska oporowego jest niezbędna od razu po zaobserwowaniu nieprawidłowości.
Wymiana łożyska oporowego cena
Łożysko oporowe samo w sobie jest bardzo prostą częścią, dlatego cena tego elementu nie będzie bardzo wysoka. Jednak w przypadku wymiany łożyska oporowego sprzęgła koszt wymiany to przede wszystkim praca mechanika. Dostanie się do właściwego miejsca jest dość czasochłonne i to wpływa na ostateczną cenę. Konieczne jest usunięcie całej przekładni. W wielu przypadkach wymiana łożyska oporowego cenę ma związaną z koniecznością wymiany całego sprzęgła, co znacznie ją podbija. Koszt wymiany samego mechanizmu wciskowego jest niewiele mniejszy od zmiany całego sprzęgła. Pamiętać trzeba, że każdorazowo podczas wymiany zestawu sprzęgła konieczna jest zmiana także łożyska oporowego.
Zazwyczaj koszt samej wymiany łożyska oporowego sprzęgła zaczyna się od kwot w granicach 400 złotych, ale idzie znacznie w górę. Zazwyczaj w przypadku wymiany łożyska oporowego cena to kilkaset złotych. Wszystko zależy od modelu samochodu, bo nie tylko części różnią się między sobą, ale różny może być także sposób dojścia do łożyska i tym samym roboczogodziny poświęcone na tę czynność.
Uszkodzone łożysko oporowe objawy może mieć zróżnicowane. Wszystkie jednak oznaczają konieczność szybkiego udania się do mechanika lub samodzielnej wymiany łożyska oporowego sprzęgła. Koszt wymiany jest niewspółmierny do ewentualnych dalszych uszkodzeń.