Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego jest brak zapłonu po przekręceniu kluczyka 
  • Renault Megane – dlaczego nie odpala i nie kręci

Dla bardziej zaawansowanych w tematyce mechaniki samochodowej temat rozrusznika, a dokładnie przyczyn, dlaczego rozrusznik nie kręci, nie powinien być obcy. Dla tych, którzy są w tej kwestii laikami należy zacząć temat od przedstawienia, czym jest rozrusznik. Rozrusznik, jak sama nazwa wskazuje, jest silnikiem elektrycznym. Za jego pomocą możliwe jest uruchomienie jednostki napędowej, którą w tym przypadku jest silnik. Budowa rozrusznika nie jest skomplikowana. Rozrusznik posiada elementy, które pozwalają na wprowadzenie w ruch silnika. Do tych elementów należy mechanizm, pozwalający na zazębienie rozrusznika z kołem zamachowym silnika. Gdy dojdzie do rozruchu, mechanizm ten rozłącza rozrusznik z tym kołem. Co więc jest przyczyną, dla której samochód nie odpala, a rozrusznik nie kręci? Dlaczego rozrusznik nie reaguje na przekręcenie kluczyka? Co zrobić, gdy rozrusznik nie kręci, a kontrolki świecą się?

Samochód nie kręci – dlaczego?

Pierwszym z powodów, który powinniśmy brać pod uwagę, gdy nasz samochód nie kręci, jest przegrzanie. Jeżeli dodatkowo słyszalny jest hałas dochodzący z silnika lub pracuje on z małą siłą, to może to faktycznie świadczyć o przegrzaniu. Kiedy należy brać ten powód pod uwagę? Do przegrzania rozrusznika dochodzi, gdy pracował on przez długi czas, co nie jest zalecane przez producentów. Maksymalny czas, przez jaki powinien pracować rozrusznik, to około 15 sekund, nie dłużej. Przerwa taka powinna trwać co najmniej 2 minuty Dodatkowo wymagana jest przerwa pomiędzy ponownym uruchomieniem. Kolejne uruchomienia silnika, ponieważ samochód nie kręcił lub rozrusznik nie reagował na przekręcenie kluczyka w stacyjce mogą doprowadzić do przegrzania nie tylko silnika, ale również właśnie rozrusznika.. Jeżeli wykluczymy przegrzanie, jako powód tego, że rozrusznik nie kręci, to należy przyczyn należy szukać w elektromagnesie. Elektromagnes odpowiada w rozruszniku za przesunięcie mechanizmu odpowiadającego za połączenie rozrusznika z kołem zamachowym. Awaria tej części rozrusznika bardzo często stanowi wadę fabryczną, jednak nie zmienia to faktu, że wymaga naprawy, aby nie dochodziło do sytuacji, że samochód nie odpala i rozrusznik nie kręci. Przyczyną uszkodzenia elektromagnesu mogą być także zanieczyszczenia przedostające się w tą część mechanizmu. Po wykluczeniu tych powodów uwagę należy zwrócić na uszkodzenia wewnętrzne. Uszkodzenia wewnętrzne rozrusznika mogą doprowadzić do zniszczenia poszczególnych elementów, co w konsekwencji zmusi właściciela do wymiany całego rozrusznika. Przyczyniać się do sytuacji, w której rozrusznik nie kręci, a kontrolki świecą może również zbyt duża korozja elementów składowych. Aby nie dochodziło do problemu, jakim jest to, że nasz rozrusznik nie reaguje na przekręcenie lub gdy zadajemy sobie pytanie, “przekręcam kluczyk w stacyjce i nic”, należy zadbać o odpowiedni jego stan. Brak zapłonu po przekręceniu kluczyka spowodowane może być poddawanie rozrusznika ciężkim warunkom. Jeżeli chodzi o wady fabryczne, to nierzadko źle został dobrany rozrusznik do naszego silnika. To doprowadzić może do zniszczenia jego elementów. 

Samochód nie odpala – rozrusznik nie kręci – na przykładzie Opla Astry

W zależności od modelu samochodów, przyczyny, dla którego nasz rozrusznik nie kręci są różne. Na przykład, jeśli w naszym Opel Astra nie odpala rozrusznik, nie kręci on, jak powinien, to możemy mieć do czynienia z uszkodzoną skrzynką z bezpiecznikami. Awarii ulec mógł również bendix, dlatego też utrudnione może być w Oplu Astrze odpalanie rozrusznika oraz to, że nie kręci. Jeżeli problem dotyczy Renault Megane, który nie odpala i nie kręci, problemu szukać powinniśmy w jego akumulatorze, a dokładnie rozwiązanie może się wiązać z dokręceniem klem. Według posiadaczy Renault Megane, nieodpalający rozrusznik i to, że nie kręci może być związane z uszkodzoną stacyjką, dlatego rozrusznik nie reaguje na przekręcenie kluczyka, a bardzo często też rozrusznik nie kręci, a kontrolki świecą. Ten ostatni, zwłaszcza z brakiem zapłonu po przekręceniu kluczyka świadczyć może o problemach z rozrusznikiem, a dokładnie z jego szczotkami czy właśnie bendixem. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here