Jak zwykle początek roku zainicjował zmiany, również w karach dla kierowców. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych punktów z nowego taryfikatora mandatów. 2019 rok nie przyniósł spektakularnych zmian, ale warto trzymać rękę na pulsie i na bieżąco kontrolować, jakie kary czekają za wykroczenia drogowe. Wysokość mandatów być może wpłynie na niektórych kierowców i zniechęci do mocniejszego naciskania na pedał gazu lub nieodpowiedzialnej jazdy.
Jeśli chodzi najczęściej popełniane wykroczenie drogowe, czyli przekroczenie prędkości, taryfikator mandatów się nie zmienił w porównaniu do 2018 roku. Niemniej jednak przypomnijmy, jakie kary pieniężne są przewidziane za zbyt szybką jazdę.
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości:
- do 10 km/h: do 50 zł
- 11-20 km/h: 50 – 100 zł
- 21-30 km/h: 100 – 200 zł
- 31-40 km/h: 200 – 300 zł
- 41-50 km/h: 300 – 400 zł
- 51 km/h i więcej: 400 – 500 zł
Jak prezentują się kary za kolejne, najczęściej popełniane wykroczenia drogowe przez Polaków w nowym taryfikatorze mandatów? Sprawdźmy!
- Brak zapiętych pasów bezpieczeństwa – 100 zł
- Kierowanie bez dokumentów – 50 zł – 250 zł
- Nieprawidłowe omijanie innego pojazdu, który zatrzymał się, aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu – 500 zł
- Korzystanie podczas jazdy z telefonu, trzymanego w ręce – 200 zł
- Niestosowanie się do sygnałów świetlnych (np. przejazd na czerwonym świetle) – 300 – 500 zł
- Przekroczenie znaku poziomego – podwójna linia ciągła – 200 zł
- Hamowanie, zagrażające bezpieczeństwu innych uczestników ruchu drogowego – 100 – 300 zł
- Jazda bez świateł w warunkach małej przejrzystości powietrza – 200 zł
- Jazda po alkoholu lub innych środkach odurzających – 300 – 500 zł
- Niezgodne z przepisami zatrzymywanie się lub postój – 100 – 500 zł, w zależności od konkretnej sytuacji

Dlaczego taryfikator mandatowy jest tak ważny i co roku ulega modyfikacjom mniejszym lub większym? Podnoszenie kar za wykroczenia drogowe służy zwiększaniu bezpieczeństwa na drodze. Wielu kierowców jeździ bez wyobraźni i nie dostosowuje jazdy do warunków panujących na drodze. Powoduje to wiele kolizji, stłuczek, potrąceń pieszych czy rowerzystów i niestety – wypadków śmiertelnych. Zaskakujące, jak wielu z nas nie widzi problemu w rozmawianiu przez telefon lub jedzeniu podczas jazdy, czy dwukrotnym przekroczeniu prędkości. 2019 rok nie wprowadził zbyt dużych podwyżek mandatów, a może powinien?
Narzekamy, że mandaty i punkty karne są zbyt duże, ale te zmiany mają realny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Jak wynika z raportu Komendy Głównej Policji dotyczącego wypadków drogowych w Polsce, w 2008 roku miało miejsce ponad 49 tys. wypadków, podczas gdy w 2017 roku było ich znacznie mniej – niecałe 33 tys. Obrazuje to najlepiej, jak sukcesywne zaostrzanie kar za nieprzepisowe zachowania na drodze, wpływa na bezpieczeństwo innych kierowców, pieszych czy rowerzystów. Przekonamy się na początku następnego roku, w raportach podsumowujących bieżący rok, czy nowy taryfikator mandatów coś zmienił – pogorszył lub poprawił, w niechlubnych statystykach polskich kierowców.