Dopóki nie wymyślimy napędu pozwalającego na stworzenie latających samochodów, dopóty będą one musiały w jakiś sposób stykać się z powierzchnią drogi, a jedynym elementem auta który za to odpowiada jest opona. O oponach przypomina się sobie najczęściej w zimie kiedy dokonuje się wymiany ogumienia, albo jak bieżnika nie widać nawet z lupą. Pojęcie o ich budowie jest raczej znikome, a szkoda bo to coś więcej niż kawałek gumy.

Opona składa się z wielu warstw odpowiadających za różne aspekty.

Warstwa Osnowowa

Jest to element nośny, dzięki któremu opona nie jest podatna na rozerwania, posiada stały wymiar i może ulegać wielokrotnemu odkształceniu. Zbudowana jest z wielu warstw tkaniny kordowej. Aby zwiększyć spoistość pomiędzy owymi warstwami dodaje się pomiędzy nie niedużą warstwę gumy która jest bardzo elastyczna.

Drutówki

Są to druty stalowe albo druty pogumowane pozwalające osadzić oponę na obręczy. W skład opony wchodzą dwie drutówki wokół których przewija się warstwę osnowy tekstylnej. Oczywiście drutówki charakteryzują się dużą wytrzymałością.

Kapa

Kapa butylowa jest szczelną gumą zarówno na powietrze jak i wodę. Zastępuje ona dętkę w oponach bezdętkowych. Butyl to kauczuk syntetyczne. Głównym zadaniem Kapy jest ograniczenie utraty powietrza do minimum oraz oraz chronienie wnętrza opony przed wnikaniem tlenu i wody.

Wypełniacz

Jest to guma profilowana która po wulkanizacji zyskuje sztywność pozwalającą utrzymanie drutówki oraz usztywnić stopkę. Ma znaczenie na kierowalność oraz trwałość opony.

Pasek stopowy

Kolejnym elementem jest pasek stopowy mający zapewniać szczelność opony i odpowiednią izolację drutówki od felgi. Do jego produkcji wykorzystuje się mieszanki mające zapewnić jak najmniejsze zużycie, oraz jak największą trwałość i szczelność.

Bieżnik

O znaczeniu bieżnika pewnie większość kierowców ma pojęcie. Jest to najważniejszy komponent opony, jedyny odpowiadający za bezpośredni kontakt z drogą. Skład gumy z której jest wykonany z wielu mieszanek. Do podstawowych funkcji bieżnika zalicza się: zapewnienie przyczepności, odporność na zużycie, zmniejszenie tarcia i hałasu.

Guma na boku opony

Bok opony nie ma bezpośredniego kontaktu z jezdnią co sprawia, że nie musi charakteryzować się tak dużą odpornością jak cała reszta. Przez to ich grubość jest mniejsza co ma przełożenie na zmniejszenie wydzielania ciepła podczas jazdy. Niemniej pomimo mniejszych wymagań, jakieś tam musi spełniać. Guma chroni przed działaniem warunków atmosferycznych i jest odporna na odkształcanie.

Stopka

Stopka opony to miejsce na styku felgi i opony. Zbudowana jest ze stalowych drutów ułożonych po obwodzie. Stopka ma zapewniać szczelność opony oraz blokować oponę na obręczy. W oponach bezdętkowych pokryta jest warstwą gumy.

Mogłoby się wydawać, że opona jest prosta w budowie jak cep, jednak tak nie jest. Nie bez powodu giganci branży wydają miliardy na badania i rozwój. Jednak nie jest powiedziane, że niedługo pożegnamy się z gumowymi oponami. Coś co towarzyszy nam od dziesiątek lat, może przejść do historii jeszcze za naszego życia. Wiele z obecnych pomysłów to jedynie koncepty, jednak nie tak dawno samochody elektryczne były ciekawostką, dzisiaj już nikogo nie dziwią. Nie da się wynaleźć koła na nowo? Pożyjemy zobaczymy…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here