Płyn chłodniczy posiada określone właściwości chemiczne, dzięki którym możliwe jest utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika, a także zapewnienie możliwości odprowadzania nadmiernej ilości ciepła, które tworzy się podczas jego pracy. Płyn ten krąży w układzie chłodniczym. Optymalna temperatura silnika w starszych samochodach to 85 – 95 stopni Celsjusza, w nowszych modelach to 115 stopni Celsjusza. Zachowanie takiej temperatury jest bardzo ważne, ponieważ zmniejsza się wtedy zużycie mechanicznych elementów silnika, a także daje możliwość pracy silnika z możliwie największą sprawnością. Należy zapewniać odpowiedni poziom płynu chłodniczego, aby nie doprowadzić do przegrzania silnika, które może skutkować jego zatarciem. W tym artykule dowiesz się, jak dolać płyn do chłodnicy, czy można dolać płyn chłodniczy na ciepłym silniku oraz czy można dolać koncentratu do płynu chłodniczego.
Dolewanie płynu chłodniczego
Często pojawiającym się pytaniem na internetowych forach motoryzacyjnych jest – jak dolać płyn do chłodnicy? Zacznijmy od tego, jaki jest jego skład. Płyn chłodniczy to w 50% woda zdemineralizowana, w 49% glikol etylenowy, 1% stanowią dodatki chemiczne przeciwdziałające korozji, odkamieniające i stabilizujące. Płyn chłodniczy krąży w następujących elementach samochodu – pompie wodnej, silniku i jego kanałach, nagrzewnicy, termostacie i chłodnicy. Ruch płynu rozpoczyna się dzięki działaniu pompy cieczy chłodzącej, która napędzana jest paskiem lub łańcuchem rozrządu. Kiedy płyn ma niską temperaturę krąży w małym obiegu, obejmującym jedynie silnik i nagrzewnicę. Dzięki temu rozgrzewa się olej silnikowy i blok silnika. Po jakimś czasie płyn chłodniczy osiąga odpowiednią temperaturę, termostat otwiera się i płyn trafia do dużego obiegu. Krąży on przez chłodnicę, dzięki której eliminowany jest nadmiar ciepła. Chłodnica jest chłodzona dzięki wentylatorowi elektrycznemu (kiedy samochód stoi) lub wentylatorowi, który działa dzięki wytwarzaniu pędu powietrza w trakcie jazdy.
Dolewanie płynu chłodniczego nie jest skomplikowanym procesem. Jednak, jak dolać płyn, aby nie doprowadzić do żadnych uszkodzeń? Pamiętaj, że płynu chłodniczego nie możesz zastąpić żadnymi innymi cieczami. Nie jest też konieczne dolewanie drogiego płynu chłodniczego, jednak ważne jest, aby spełniał on swoje funkcje. Konieczna jest terminowa wymiana, ponieważ zapobiega ona awariom silnika i innych współpracujących z nim częściami. Wydłuża to także trwałość jednostki napędowej. Kiedy podczas dolewania płynu chłodniczego zauważysz, że płyn wycieka lub doszło do jego nadmiernego zanieczyszczenia, zwróć się o pomoc do warsztatu samochodowego. Pozwoli to na uniknięcie awarii, które będą nas sporo kosztować.
Jak dolać płyn do chłodnicy? Odkręć korek i wlewaj płyn do momentu, kiedy znacznik będzie znajdował się pomiędzy napisem MIN i MAX na zbiorniku. Następnie uruchom silnik, odczekaj chwilę, aż silnik będzie miał odpowiednią temperaturę. Przejedź się kontrolnie samochodem, następnie otwórz maskę, sprawdź, co pokazuje znacznik w zbiorniku. Jeśli poziom płynu się obniżył to dolej płynu do odpowiedniej wartości. W dalszej części artykułu dowiesz, się czy można dolać płyn chłodniczy na ciepłym silniku.
Dolewanie płynu chłodniczego na ciepłym silniku
Czy można dolać płyn chłodniczy na ciepłym silniku? Jeśli chodzi o dolanie małej ilości, lekkie wyrównanie poziomu, tak jak w powyższym przykładzie, to tak, dolewanie płynu chłodniczego na ciepłym silniku jest możliwe. Należy jednak zachować przy tym szczególną ostrożność, ponieważ układ chłodzący ma wysoką temperaturę. Jednak jeśli chodzi o uzupełnianie znacznych ubytków, dolewanie płynu chłodniczego na ciepłym silniku jest niedozwolone. Wlanie dużej ilości zimnego płynu do gorącej chłodnicy może doprowadzić nawet do pęknięcia korpusu silnika.
Czy można dolać koncentratu do płynu chłodniczego?
Kolejnym pytaniem, z którym bardzo często się spotykamy jest – czy można dolać koncentratu do płynu chłodniczego? Koncentrat jest to płyn zawierający glikol i niezbędne dodatki, jednak wymaga on rozcieńczenia z wodą destylowaną. Dla leniwych, rozrabianie koncentratu i zachowanie odpowiednich proporcji, zgodnie ze wskazaniami producenta, może być kłopotliwe, dlatego też w takim przypadku zalecane jest używanie gotowego płynu chłodniczego. Odpowiadając na pytanie – czy można dolać koncentratu do płynu chłodniczego? Tak, jednak po jego odpowiednim rozcieńczeniu.