Zazwyczaj właściciele samochodów niezbyt często sprawdzają prawidłowość dokręcenia swoich śrub w kołach. Robi się to tylko w chwili wymiany opon. To bardzo duży błąd. Z tego powodu warto znać momenty dokręcania śrub w samochodach.
Czym jest moment dokręcenia koła?
Każda osoba, która codziennie jeździ swoim samochodem, powinna z dużą regularnością dokręcać swoje opony. Producenci pojazdów zazwyczaj oczekują, że robić się to będzie po nawet 50-100 kilometrach. W tym przypadku nie chodzi nawet o sprawdzaniu stopnia dokręcenia, ale prawidłowości osadzenia nakrętek. Momenty dokręcania śrub w samochodach są bardzo ważne, a mało kto zawraca sobie głowę tego rodzaju testowaniem swojego pojazdu.
Jeżeli śruby się luzują, oznacza to, że koło nie jest już tak mocno osadzone jak na początku. To spory problem. Jednocześnie opony są przecież poddawane w trakcie jazdy dużym obciążeniom. Ich luzowanie w związku z tym nie wydaje się być niczym dziwnym. Dlatego nakrętki koła powinno się dokręcać kluczem dynamometrycznym, kiedy tylko jest to niezbędne.
Zbyt mocno dokręcone nakrętki kół wynikają bardzo często z użycia pneumatycznego lub akumulatorowego pistoletu udarowego przez warsztaty mechaniczne. Czasami przykładają one nadmierny moment obrotowy podczas wymiany opon. To, z jakim momentem dokręcać koła, powinno być każdorazowo korygowane w zależności od konkretnego pojazdu.
Przez moment obrotowy rozumie się siłę skręcającą, która wywierana jest podczas dokręcania nakrętek koła. Wielkość momentu obrotowego jest mierzona w niutonometrach. Określą ją producent samochodu.
Z jaką siłą dokręcać koła?
Momenty dokręcania śrub w samochodach są bardzo zróżnicowane. Jest to osobno określone dla każdego samochodu albo felgi. Moment mówi o tym, z jaką siłą należy dokręcać śruby. Wartość ta musi być kontrolowana, bo tylko wówczas śruby są w stanie wytrzymać naprężenia, na które są narażone i przytrzymywać koła w bezpiecznym dla nich miejscu. W przypadku, kiedy śruby nie są dostatecznie dokręcone, w trakcie jazdy mogą się poluzować. W skrajnych przypadkach skończyć się to może nawet zgubieniem koła. Z kolei, jeżeli będą dokręcone zbyt mocno, mogą się wyrwać ich gwinty. Właśnie w tym momencie konieczne jest użycie klucza dynamometrycznego.
Z jakim momentem dokręcać koła przy użyciu klucza dynamometrycznego? Prawidłową wartość należy ustawić na narzędziu. Następnie trzeba zwolnić dźwignię. Po osiągnięciu konkretnego momentu usłyszysz i poczujesz wyraźne kliknięcie.
Jaki momenty dokręcania śrub kół samochodowych obowiązuje w twoim samochodzie?
Oznaczenie optymalnej wartości momentu obrotowego dokręcenia śrub kół samochodowych albo zamontowanych felg można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Jest to uzależnione od takich elementów jak model samochodu, rozmiar felg, konstrukcji (czy felgi są aluminiowe czy stalowe), a także jak wiele śrub jest używanych. Zazwyczaj te wartości mieszczą się w przedziale od 110 N⋅m do 120 N⋅m. W przypadku, jeżeli decydujesz się na zmianę felg w swoim pojeździe, wartości z jakim momentem dokręcać koła znajdują się w certyfikacie felgi.
To, jaki momenty dokręcania śrub kół samochodowych jest prawidłowy, można w prosty sposób sprawdzić używając klucza dynamometrycznego zazwyczaj dołączanego do samochodu. Przy zjeździe z taśmy fabrycznej, pojazd ma idealnie dokręcone śruby. Zmienia się to w czasie użytkowania. W razie zauważenia jakichś problemów, przede wszystkim wydawania nieodpowiednich dźwięków przez pojazd w trakcie jazdy, konieczne jest sprawdzenie tego elementu.
Wartość, jakie momenty dokręcania śrub kół samochodowych zostały wybrane, trzeba w razie potrzeby skorygować, aby móc na nowo cieszyć się przyjemnością z jazdy.