Samochody zabytkowe, poznać możemy je po charakterystycznych żółtych tablicach rzucających się w oczy z daleka. Miłośnik motoryzacji to nie tylko sportowe i nowoczesne auta, ale także klasyczna motoryzacja. Jeśli zastanawiasz się jak zarejestrować samochód zabytkowy, jakie są jego plusy i minusy oraz ile można zarobić na zabytkowym samochodzie to dobrze trafiłeś.

Zabytkowy samochód inwestycja

Zanim odpowiemy na takie pytania jak zarejestrować samochód zabytkowy oraz od ilu lat nasz samochód zalicza się do zabytkowych warto napomknąć, że zabytkowy samochód to może być dobra inwestycja. Kupując 5 letni samochód musimy liczyć się z tym, że nasz samochód nawet jak stoi oraz konserwujemy go za pomocą najdroższych części i olei to traci na swojej wartości średnio nawet 10 % w skali roku. Całkowicie odwrotnie jest ze starszymi zabytkowymi samochodami. W niektórych przypadkach zakup zabytkowego samochodu jest bardziej korzystny od lokaty bankowej, która od dłuższego czasu posiada niskie stopy procentowe. Zatem jakie są auta które zyskują na wartości? Przykładem z naszego podwórka może być fiat 126p. Maluch, bo tak nazywany jest Fiat 126p oscylował jeszcze 10 lat temu w granicach 750-1250 złoty, dziś jego ceny poszybowały mocno w górę. Dziś malucha w dobrym stanie możemy kupić nawet za 10-15 tysięcy złoty. Innym przykładem są auta których po prostu ilość wyprodukowana jest bardzo niska, co czyni je unikalnym. Nie zawsze auto tę musi być uznawane za zabytek, aby jego cena wzrosła trzykrotnie w ciągu 15 lat. Renault Clio V6 Phase II to samochód, który aktualnie w dobrym stanie kosztuje 200 tysięcy złoty. Sześciocylindrowa wersja tego modelu posiada zaledwie ponad 1000 sztuk w obiegu.

Samochód zabytkowy na wesele

Samochód zabytkowy na wesele

Na naszym zabytku może również sporo zarobić świadcząc pewne usługi. Zabytkowe samochodu mają duże branie wśród młodych par. Zabytkowy samochód do ślubu to nadal popularny wybór młodej pary. Ile możemy zarobić świadcząc takie usługi? Ceny osiągają nawet 200-300 złoty za godzinę. Wszystkich fanów motoryzacji zapraszamy na zloty zabytków, które odbywają się co jakiś czas w każdy województwie. Rynek dostarcza nam naprawdę duży wybór zabytków, które zawiozą nas pod ślubny kobierzec. Od starych zabytkowych mercedesów po prestiżowe Rolls Royce, który wiek wynosi w niektórych wypadkach ponad 70 lat.

Kiedy auto można zaliczyć do zabytku?

Głównym kryterium, który kwalifikuje nasz samochód do posiadania żółtej tablicy rejestracyjnej jest jego wiek. Samochód zabytkowy – ile lat musi mieć, aby zaliczyć się do złotego grona? Nasz samochód musi mieć więcej niż 25 lat – nie jest to jedyne kryterium. Kolejną rzeczą, która powinna być spełniona przed wypełnieniem wnioski o żółte tablice jest rok zakończenia produkcji danego modelu. Ostatni samochód tego modelu musi zejść z taśmy produkcyjnej przynajmniej 15 lat temu. Ostatnim kryterium są części samochodu, nie może być to “składanka paru aut”, szacuje się, że 75 % części musi być oryginalnych.

Samochód zabytkowy plusy i minusy

Samochód zabytkowy plusy i minusy

Posiadanie wpisu w dowodzie jako samochód zabytkowy niesie ze sobą pewne plusy. W przypadku normalnego pojazdy przegląd techniczny musimy odbywać raz w roku, w przypadku zabytkowego egzemplarza jest to raz na zawsze. Dokładnie, raz wykonany przegląd zabytkowego auta obowiązuje bezterminowo i jest wystawiany dożywotnio – przegląd zabytkowego auta to koszt ponad 3 razy wyższy niż w przypadku normalnego pojazdu. Kolejnym plusem, jest terminowe ubezpieczenie naszego samochodu. Niektóre firmy ubezpieczeniowe mają w swojej ofercie duże zniżki dla zabytków, więc warto rozeznać się w tej sprawę przed jego wykupieniem. Ostatnim dużym plusem jest brak konieczności dostosowania naszego samochodu do technicznych wymagań. Jest to duży plus dla osób, które swoje zabytkowe auto sprowadzają np z Wielkiej Brytanii. Były plusy, teraz czas na minusy posiadania samochodu zabytkowego. Minusem może być tutaj większa ilość “papierkowych spraw”. Dla osób, które kochają tuning i zmieniać coś w aucie co jakiś czas minusem mogą być ograniczenia w tej sprawie. Większych modyfikacji nie możemy przeprowadzać bez zgody konserwatora zabytków. Chcesz zmienić kolor? Musisz posiadać zgodę konserwatora. Jeśli będziesz chciał przejść na białe tablice to jest to niewykonalne. Raz zarejestrowany pojazd jako zabytek zostaje nim do końca życia.

Czarne blachy

Poza żółtymi blachami, zainteresowanie budzą także czarne blachy. Już mija prawie 20 lat, odkąd przeszliśmy na białe tablice rejestracyjne. Czarne blachy, czyli tablice rejestracyjne o czarnym kolorze wywołują nostalgię wśród starszych osób. Pierwsze auto, które otrzymało czarne tablice z białymi napisami zostało zarejestrowane w 1976 roku i zostały wycofane w 2000 roku. Samochodu z czarnymi tablicami jest coraz mniej na naszych ulicach, lecz nadal możemy je zobaczyć. Większość takich aut posiadają starsze osoby, a więc najwięcej ich możemy zobaczyć.

Tagi: Samochód zabytkowy od ilu lat, Stare samochody, Czarne blachy, Samochód zabytkowy plusy i minusy

4 KOMENTARZE

  1. Wydatek na dobre zabytkowe auto, aby nadawało się do ślubu to koszt minimum 100 tysięccy złoty. Z tego co mój kumpel jeździ i opowiada to ma to sens. Jeśli masz 25 weekendów w roku zarezerowanych to możesz rocznie nawet 20-30 tysięcy wyciągnąć z takiej jazdy. Tylko znajdz taką perełkę

  2. Na zabytkowy trzeba mieć kasę to jest fakt. Byłem ostatnio na zlocie w Rumii fiatów 125, powiem, że dużo serca niektórzy włożyli w te samochody. Co by nie było to już ponad 50 lat jak pierwszy zjechał z taśmy produkcyjnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here