Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w 2012 roku rozpoczęła wyposażanie polskich dróg w system wag preselekcyjnych. Urządzenia te mają na celu kontrolę masy poruszających się pojazdów po drogach, w głównej mierze autostradach. Założenie jak zwykle było szlachetne. Wprowadzenie systemu ważenia preselekcyjnego było tłumaczone chęcią zmniejszenia odsetka zużycia się dróg, pod wpływem przejazdu przez nie przeładowanych samochodów dostawczych i ciężarowych. W efekcie wagi preselekcyjne stały się bezpośrednim narzędziem, do nakładania sankcji na nieprzestrzegających przepisów przewoźników.

Waga preselekcyjna- czyli właściwie, w czym rzecz

Wagi preselekcyjne to urządzenia umieszczone w nawierzchni jezdni, które mają na celu ważenie pojazdów, w trakcie przejazdu przez dany odcinek drogi. Skonstruowany system czujników umieszczonych w listwie, waży auto przejeżdżając po jej powierzchni i bada czy jego masa jest zgodna z obowiązującymi przepisami. Oprócz czujników ważących, tego typu listwa składa się także z pętli indukcyjnych. Te urządzenia są w stanie określić ilość i rozstaw osi w pojeździe, a także jego długość. Dodatkowo wbudowane kamery rejestrują tablice rejestracyjne pojazdów i w razie przekroczenia wagi przesyłają obraz do Inspektoratu Transportu Drogowego. W teorii system miał działać tak, że to właśnie ITD miało wyłapywać kierowców, którzy według wagi preselekcyjnej przekroczyli maksymalne obciążenie w aucie, a następnie kierować ich na wagi legalizowane, które miały potwierdzać wstępny pomiar. Niestety w praktyce wygląda to całkiem inaczej.

mandat z wagi preselekcyjnej odwołanie

Co, jeśli dostaniesz mandat z wagi preselekcyjnej

Coraz częściej można spotkać sytuacje, kiedy to do kierowców trafiają zdjęcia wykonane przez system wag preselekcyjnych, wraz z mandatem do zapłaty. Istnieje jednak szereg przesłanek, które pozwalają skutecznie odwołać się od w ten sposób nałożonej kary.

Brak sankcji prawnych

Po pierwsze w Polsce, prawo nie przewiduje odrębnych przepisów regulujących ważenie pojazdów poruszających się z dużą prędkością. Taki pomiar jest obciążony dużym ryzykiem błędu. Po drugie waga preselekcyjna nie posiada żadnego atestu, chociażby Głównego Urzędu Miar. Dlatego też jej pomiar nie zawsze może być prawidłowy a co więcej z pewnością będzie niedokładny. Reasumując, podstawą do wymierzenia kary przez ITD za przekroczenie dopuszczalnej masy pojazdu może być tylko i wyłącznie pomiar z wagi legalizowanej umieszczonej w danym punkcie. Nigdy natomiast z wagi preselekcyjnej, umieszczanej w nawierzchni drogi.

Mapy preselekcyjnego systemu ważenia pojazdów

W sieci można znaleźć już opracowane mapy, które posiadają naniesione punkty, gdzie można napotkać na swojej drodze wagi preselekcyjne. Wagi preselekcyjne można spotkać między innymi w Łodzi, Białymstoku i Włocławku. Także nasi sąsiedzi, jak na przykład Czesi wykorzystują tego typu rozwiązania na swoich drogach. System preselekcyjnego ważenia, w pierwotnym założeniu miał służyć bezpieczeństwu na drogach. Już sama jego nazwa wskazuje na wstępną selekcję, a nie ostateczny pomiar wagi. Niestety aktualnie, jest raczej wykorzystywany jak fotoradary, które ustawiane są w miejscach, gdzie przynoszą największe zyski dla Skarbu Państwa. Dlatego, należy pamiętać o możliwości odwołania się od niesłusznie przyznanych za pomocą tego systemu mandatów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here