Wielu kierowców doświadcza, zwłaszcza zimą, problemów z odpaleniem silnika samochodu. Przyczyn najczęściej szuka się w awarii akumulatora. Kiedy przychodzą mrozy i samochód długi czas wystawiony jest na działanie barsko niskich temperatur, akumulator rozładowuje się. Jeśli jednak urządzenie to działa bez zarzutu, a silnika nadal nie można uruchomić, przyczyną tego może być awaria rozrusznika, którego częścią jest bendiks. Zanim wyczerpująco odpowiemy na pytanie, co to jest bendiks, jaką spełnia funkcję, warto przyjrzeć się budowie rozrusznika silnika spalinowego. Składa się on z obudowy chroniącej poszczególne podzespoły, wirnika, który jest połączony z kołem zamachowym, stojana (cewki), elektromagnesu z włącznikiem, szczotkotrzymacza, czyli elementu przekazującego zasilanie, i z bendiksu – zespołu sprzęgającego. Sumując powyższe, można rzec, że bendiks w samochodzie to po prostu część rozrusznika silnika spalinowego.  

Bendiks jest zbudowany ze sprzęgła jednokierunkowego z zębnikiem i sprężyną i łączy rozrusznik z silnikiem spalinowym poprzez zębate koło zamachowe w taki sposób, ażeby rozrusznik mógł obracać wałem korbowym silnika. Kiedy silnik spalinowy zaczyna samodzielnie pracować, zespół sprzęgający, czyli właśnie bendiks, uniemożliwia przeniesienie napędu z silnika na rozrusznik. Taka sytuacja, owo przeniesienie, mogłaby grozić całkowitą awarią  rozrusznika.

Uszkodzony bendiks. Najważniejsze objawy

Jak można stwierdzić, że zespół sprzęgający uległ awarii? 

Najczęstszym objawem, wskazującym na to, że bendiks uległ uszkodzeniu, jest brak reakcji silnika po próbie uruchomienia go poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce. Inne wyraźne objawy, które wskazują na uszkodzenie bendiksu to: głośna praca bez napędzania wału korbowego albo słyszalne działanie włącznika elektromagnetycznego, lecz bez procesu zazębienia. Do wszystkiego tego  może doprowadzić uszkodzenie złącz elektrycznych albo zacinający się włącznik elektromagnetyczny. Przyczyną uszkodzenia bendiksu może być także zniszczony silnik elektryczny lub uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe. Kłopoty w poprawnym działaniu bendiksu może również wywoływać zły smar, zmieniający swoją konsystencję pod wpływem różnych temperatur. Na uszkodzony bendiks w samochodzie może również wskazywać głośniejsza praca przy odpalaniu, objawiająca się charakterystycznym gwizdem. Takie słyszalne anomalie podpowiadają, że potrzebna jest wymiana uszkodzonych albo wyeksploatowanych zębów w zespole sprzęgającym. 

Jak wymienić bendiks?

Na pytanie o to, jak wymienić bendiks w rozruszniku, można odpowiedzieć za pomocą krótkiej instrukcji. Oto i ona. Od strony zębatki zespołu sprzęgającego tkwi pierścień, który trzeba zbić w stronę zębatki. Tuż pod nim znajduje się pierścień z drutu sprężystego, który trzeba zdjąć. Potem należy odkręcić  elektromagnes, ażeby uwolnić widełki. W obudowie (w głowicy) jest umieszczony sworzeń, najczęściej zabezpieczony zawleczką. Ten sworzeń trzeba wyjąć i w ten sposób uwolnić widełki. Teraz już pozostaje tylko zamontowanie w cyklu odwrotnym nowego, sprawnego zespołu sprzęgającego i można swobodnie odpalać silnik samochodu.  Jak pokazuje powyższa krótka instrukcja, by wymienić bendiks w rozruszniku nie są potrzebne jakieś wielkie umiejętności, na pewno zaś pomocne będą dobre narzędzia i cierpliwość.

Nowy bendiks. Jaka cena?

Ktokolwiek chciałby samodzielnie lub w specjalistycznym warsztacie samochodowym wymienić bendiks rozrusznika, musi się przygotować na konkretny wydatek. Nie będzie on jednak duży. Przeglądając oferty sklepów motoryzacyjnych można zauważyć, że ceny tej części oscylują w granicach 100 – 50 złotych. Za bendiks regenerowany płaci się jeszcze mniej, 30-40 złotych. Cena za bendiks nie będzie więc wygórowana, a jego wymiana nie powinna też mocno uszczuplić domowego budżetu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here