Strona głównaWyposażenie autaOgrzewanie postojowe w samochodzie Webasto

Ogrzewanie postojowe w samochodzie Webasto

-

Komfort jazdy samochodem stale wzrasta dzięki nowym technologiom i gadżetom, w których tworzeniu producenci nie ustają. Jednym z ciekawych rozwiązań  jest ogrzewanie postojowe Webasto. To urządzenie znajduje zastosowanie nie tylko w zimie, ale też w lecie – w zależności od potrzeb grzeje wnętrze w siarczystą zimę lub pomaga przewietrzyć auto z dusznego, letniego powietrza. Co się kryje pod tą marką i jak działa Webasto?

Co to Webasto?

Webasto to pierwszy producent ogrzewania postojowego. Ta firma pochodząca z Niemiec, przez długi czas była jedynym potentatem na tym rynku, dlatego określenie „Webasto” używane jest obecnie jako synonim ogrzewania postojowego – tyle słowem wstępu. Webasto pobiera ciepło ze spalania benzyny lub oleju napędowego, w specjalnie dedykowanej do tego celu komorze, zamiast z układu chłodzenia. Największą zaletą tego rozwiązania jest szybsze nagrzewanie się samochodu, a więc w zimie – błyskawiczne topnienie śniegu i tym samym maksymalne skrócenie przygotowania samochodu do jazdy. Początkowo Webasto było domeną tirów i ciężarówek oraz kierowców krajów skandynawskich i innych o zimnym klimacie, lecz w ostatnich latach ten trend dotarł też tam, gdzie klimat gwarantuje siarczyste mrozy tylko przez 2 czy 3 miesiące w roku. Webasto może być używane w każdym rodzaju i modelu samochodu, posiadającego silnik chłodzony cieczą, niezależnie od wielkości pojazdu czy innych parametrów. Jak montować Webasto, to najlepiej w autoryzowanym serwisie, chyba że ktoś się czuje w garażu pewnie. Ogrzewanie postojowe nie ma jeszcze w Polsce ogromnego rynku zbytu, dlatego też znalezienie fachowca jest utrudnione, a oddanie samochodu do niepewnego warsztatu, może się zakończyć fuszerką.

Jak działa Webasto?

Jak działa Webasto?

Ogrzewanie postojowe wykorzystuje do podgrzewania powietrza układy chłodzenia i wentylacji, przy pomocy niewielkiego agregatu grzewczego, montowanego pod maską. W Webasto wodnym, które instaluje się w osobówkach, agregat połączony jest z układem chłodzenia, a źródłem jego zasilania jest bezpośrednio paliwo samochodu. Webasto w swojej konstrukcji posiada także wentylator, zasysający powietrze, które jest konieczne do spalania paliwa. Podgrzany płyn chłodniczy krąży w obiegu zamkniętym: od agregatu grzewczego, do nagrzewnicy, następnie trafia do silnika i powraca do agregatu. Płyn oddaje ciepło wprost do kabiny samochodu, który zostanie ogrzany w kilkanaście minut. System działa więc bez uruchamiania silnika, który również zyskuje na działaniu ogrzewania postojowego – podgrzany silnik będzie potrzebował mniej benzyny na rozruch i uniknie pracy „na zimno”. Kolejną zaletą Webasto jest jego funkcjonalność – przełącznik lato / zima pozwala na używanie go przez cały rok. Podczas wysokich temperatur na zewnątrz, włączyć można tylko wentylatory w kabinie samochodu (chłodzenie), a w zimie załączyć piec grzewczy (ogrzewanie). Podczas używania Webasto, spalanie benzyny jest większe – ok. 0,3 – 0,5 litra na godzinę, jednak jazda na rozgrzanym silniku od początku, w przeciwieństwie do rozgrzewania go w czasie jazdy, rekompensuje te straty. Trzeba pamiętać, że ogrzewanie postojowe Webasto nie służy do długotrwałego ogrzewania auta w celu np. kilkugodzinnej drzemki. Na dłuższą metę pracuje mało wydajnie, zużywa akumulator, a brak funkcji regulowania temperatury sprawi, że zajdzie potrzeba wietrzenia samochodu ze zbyt gorącego powietrza.

webasto na pilota

Webasto na pilota czy sterowanie smartfonem?

Używanie Webasto może być bardzo wygodne, komfortowe i niewymagające nawet wychodzenia do samochodu. Uruchomienie systemu z domu i wejście po kilkunastu minutach do całkowicie nagrzanego auta, bez śniegu na masce i zamarzniętych szyb – czy to możliwe? Warto wiedzieć  jak włączyć Webasto na odległość, aby uprzyjemnić sobie poranki i porzucić rytuał odśnieżania samochodu, a możliwości jest kilka. Webasto może się załączyć automatycznie dzięki zamontowaniu i ustawieniu zegara w aucie – jest to w zasadzie standard. Drugim sposobem jest włączanie systemu za pomocą pilota o zasięgu nawet do kilometra. Skorzystać można także z aplikacji na smartfona Thermo Call TC3, co jest chyba najwygodniejszym rozwiązaniem. Pobranie aplikacji kosztuje ok. 40 zł. Dzięki niej można zarządzać wszystkimi funkcjami ogrzewania, bez podchodzenia do okna i celowania pilotem w samochód – wystarczy wysłać do samochodu wiadomość sms, która do niego trafi dzięki technologii GSM w samochodzie. W pojeździe wystarczy zamontować moduł, do którego możliwe jest przypisanie kilku numerów telefonów i voila. Rodzaj sterowania jest jednym z czynników wpływających na koszt całej instalacji, dlatego warto przemyśleć swoje oczekiwania. Czy warto zainwestować w Webasto? Ceny oscylujące w granicach 2 – 5 tysięcy złotych za montaż w warsztacie, nie są wygórowane, biorąc pod uwagę, że system powinien działać ok. 5 lat, a przyda się zarówno w lecie, jak i w zimie. Jeśli kogoś stać, to na pewno nie pożałuje tej inwestycji. Wygoda w użytkowaniu samochodu jest nieporównywalnie większa w porównaniu do pojazdu niewyposażonego w ogrzewanie postojowe.

2 KOMENTARZE

  1. Miałem webasto w e39, co ja na tym nerwów straciłem, sam samochód nie do zatarcia, ale webasto bez komentarza. Co do cen to za 8, 9 stówek z instalacją możesz znaleźć dla starszych samochodow.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POPULARNE

Ranking zapachów do samochodu

Ranking zapachów do samochodu

0
Zadbany i czysty samochód poprawia komfort jazdy, ale jeśli chcesz, aby podróż była jeszcze przyjemniejsza, warto jest dobrać odpowiedni zapach do samochodu, który wprowadzi...

Automat czy manual?

badanie alkomatem

Jaki alkomat kupić

OSTATNIE POSTY