Układ hamulcowy samochodu złożony jest z elementów, które mają na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu. Układ hamulcowy odpowiada też za utrzymanie pojazdu bez ruchu w miejscach pochyłości. Przepisy określają wymóg stosowania w pojeździe dwóch układów hamulcowych: podstawowego, uruchamianego nogą przez naciśnięcie pedału hamulca oraz dodatkowego, czyli awaryjnego – tutaj hamulec, najczęściej ręczny, służy do unieruchamiania pojazdu na postoju. Jednym z najważniejszych elementów układu hamulcowego są klocki hamulcowe, które razem z tarczami hamulcowymi tworzą parę pozwalającą zmniejszyć prędkość auta lub go zatrzymać. 

W nowoczesnych samochodach stosuje się jako element wyposażenia układu hamulcowego klocki hamulcowe z czujnikiem. Czujnik taki montowany jest jako standard w wielu autach. Staje się on coraz częściej niezbędnym elementem wyposażenia podczas każdego serwisowania hamulców. Jak więc działają klocki hamulcowe z czujnikiem?

W miarę upływu czasu klocki hamulcowe zużywają się, ścierają, czy dzieje się to szybciej, czy też później zależy od warunków panujących na drodze, sposobu jazdy, prędkości, rodzaju klocków i tarcz, jakie zostały wykorzystane w danym układzie. Biorąc po uwagę powyższe spostrzeżenia, należy uznać, że niejednokrotnie ciężko jest stwierdzić, kiedy należy wymienić dany komplet klocków. Czujnik zużycia klocków hamulcowych pomaga rozwiązać dylemat, kiedy klocki należy wymienić. Kierowca zostaje poinformowany, w jakim czasie powinien dokonać wymiany, a czujnik zużycia klocków w niektórych pojazdach potrafi nawet przewidywać, kiedy nastąpi zużycie tych elementów. 

Czujnik zużycia klocków hamulcowych. Zasada działania

Wiemy już, czym jest czujnik zużycia klocków hamulcowych, zasada działania zaś opiera się na sprawdzonych patentach. Nowoczesne czujniki to bowiem kolejne wcielenie płytek metalowych, które były montowane w starych systemach. Kiedy tarły o tarczę, wywoływały dźwięk głośnego zgrzytu, informując tym samym, że klocki nadają się do wymiany. Taki czujnik zużycia klocków był dość prymitywny, ale spełniał swoje zadanie. 

Nowoczesny czujnik zużycia klocków hamulcowych zamiast płytki oferuje małą pętlę z drutu, przez którą przepływa słaby prąd. W miarę czasu, gdy klocki się zużywają, pętla zostaje odsłonięta i dotyka tarczy. Tak to tworzy się obwód otwarty, który  powoduje, że na tablicy rozdzielczej zapala się kontrolka informująca o zużyciu klocków. Nowoczesny czujnik zużycia klocków hamulcowych, zasada działania, jaka nim kieruje, udowadniają, że postęp ma miejsce w każdej dziedzinie, a w motoryzacyjnej jest on naprawdę coraz większy. Najnowsze czujniki zużycia klocków hamulcowych potrafią bowiem ocenić, jaki jest pozostały do zużycia klocków przebieg. Informują już z wyprzedzeniem, kiedy mniej więcej trzeba będzie wymienić zużyte elementy. Takie czujniki nazywane są dwuetapowymi, mają dwa obwody rezystora, które biegną równolegle obok siebie na różnych wysokościach w obudowie czujnika. Gdy obwód pierwszy ulega przerwaniu, wzrasta opór czujnika i system oblicza żywotność klocka. Dane jakie są mu do tego potrzebne to: prędkość kół, siła hamowania, przebieg, temperatura hamulca, czas działania hamulca. Gdy przerwany zostaje drugi obwód, pojawi się ostrzeżenie o konieczności serwisowania hamulców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here